Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes....


mange
 Share

Recommended Posts

Och igår kväll blev det Slottskällans barrel aged imperial stout vilken var helt ok, lite senare fick min sista Ruthless rye lämna in. bäst före var siste januari och jag vill nog påstå att den var bra mycket friskare i smaken i somras. med facit i hand så tjänar den på att konsumeras så färsk som möjligt.

Vi hoppas på nya till sommaren. :drool2:

Link to comment
Share on other sites

Boulevard brewing Saison-Brett 2013, superb!

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Midvinterblot är helt ok, har stoppat under 2st för att dricka 2015 och 2016. Får hoppas att dom fortfarande är goda då :)

Å jag har sparat en, som också ska få stå ett par år. vi får hålla tummarna :)

Link to comment
Share on other sites

Två öl har det blivit under helgen.

 

De Molen Bommen & Granaten

Omnipollo Hypnopompa

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Bulldog DIPA tycker jag är fantastisk på tapp (om det är den som kallas Brutal Bulldog DIPA). Dock behöver man beställa ett kolli på SB vilket är lite väl mycket.

Tack för tipset om Oppigårds.

 

På tal om DIPA, på lördag kommer My name is Sonja (Brewdog), vad tror ni om den?

Pär Jansson

Link to comment
Share on other sites

Bulldog DIPA tycker jag är fantastisk på tapp (om det är den som kallas Brutal Bulldog DIPA). Dock behöver man beställa ett kolli på SB vilket är lite väl mycket.

Tack för tipset om Oppigårds.

 

På tal om DIPA, på lördag kommer My name is Sonja (Brewdog), vad tror ni om den?

Tycker den är bättre än senaste Ingrid och Mette Marit. Har provat den på Brewdog Bar i Stockholm någon gång innan jul.

 

Gillar både Ingrid och MM... Bara för att förtydliga :)

Edited by Kainen

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Och igår kväll blev det Slottskällans barrel aged imperial stout vilken var helt ok, lite senare fick min sista Ruthless rye lämna in. bäst före var siste januari och jag vill nog påstå att den var bra mycket friskare i smaken i somras. med facit i hand så tjänar den på att konsumeras så färsk som möjligt.

Vi hoppas på nya till sommaren. :drool2:

 

 

inga bira idag men undrar om någon smakat denna? och var den i så fall värd priset? 139kr :huh:

Lost Abbey Cuvee De Tomm

 

Jag köpte en flaska när den släpptes. Har dock inte testat den, min generella uppfattning om Lost Abbey är att det är bra öl men att det inte motiverar priset. Finns precis lika bra öl som är billigare. Cuvée de Tomme är en ganska så udda stil med, så har du inte druckit Sour Red/Brown tidigare så kan det ju vara bra att köpa något billigare först.

 

Och igår kväll blev det Slottskällans barrel aged imperial stout vilken var helt ok, lite senare fick min sista Ruthless rye lämna in. bäst före var siste januari och jag vill nog påstå att den var bra mycket friskare i smaken i somras. med facit i hand så tjänar den på att konsumeras så färsk som möjligt.

Vi hoppas på nya till sommaren. :drool2:

Ang. Ruthless, nu låter kanske detta väldigt drygt särskilt som första inlägg på detta forum är en stor ölnörd med ett litet whiskyintresse, men det borde (censurerat) vara straffbart att spara en IPA så länge. Jag tycker den var lite ganska trött (trött betyder avslagen humle orsakad av ålder) när det släpptes på bolaget i somras. IPA och välhumlad öl ska drickas så färsk som möjligt. Jag tror att ölen är bryggd nån gång tidigt på våren att då spara den nästan ett år gör att det blir en helt annan öl på ett negativt sätt. Men det har du säkert märkt nu.

 

Läst en hel del på detta forum innan jag nu blev medlem för att kunna posta. Kul att du är intresserad av öl. Vill du lära dig mer så kan jag rekommendera att bli medlem på Beersweden forum.

Link to comment
Share on other sites

Blev en Sierra Pale Ale.., alltid god samt en Jai Alai... Riktigt bra! Satt som en smäck :) måste köpa fler!

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

En enkel Sierra Nevada Pale Ale.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

En Sierra Nevada Porter (mycket positiv överraskning)

En Sierra Nevada Narwhal (god men inte som hade förväntat mig)

En Brooklyn Black Stout till (f.. den är suverän) Ska spara några

och se om de verkligen blir bättre som ni säger här på forumet.

Bosse Palm

Link to comment
Share on other sites

Ikväll har det blivit Stoholmen extra stout, Smörpundet porter och Svaneke stout. Tillsammans med ölen har jag haft Glendronach parliament och Lagga 16.

Jag kommer att :sleep3: gott... ^_^

Vilken av ölen var bäst?

Seppo Hellström

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att Sotholmen skulle vara bäst, men det blev Smörpundet på 5p, Sotholmen 4,5 och Svaneke 3,5 där högsta möjliga är 5.

Sotholmen är fyllig och fin tycker jag, men jämte Smörpundet kändes den lite "svag".

 

Min poängsättnig på öl:

5p=En favorit, köp en hel låda!

4p=God och får stå jämte favoriterna i skåpet.

3p=Okej och återköps ev beroende på priset.

2p=Dricker upp, men återköps inte.

1p=Blä, blir man verkligen inte sjuk av att dricka det här? Vaskas!

Jag köper nästan alltid 2 när jag köper en ny öl. Gillar jag inte den första så lagrar jag den andra och hoppas på att jag

uppskattar den mer när den har fått mogna några år.

 

Om du tycker min poängsättning är udda så har du här en förklaring:

Jag har inte tidigare poängsatt eller fört anteckningar på mina öl. Men nyligen så kände jag att jag inte längre

hade koll på vilka öl jag tycker om eller inte.

Så jag har nu en app i min telefon (My beers, Android) där jag gör en enkel bedömning. I appen använder man

1 - 5 stjärnor när man sätter poäng. Appen är rätt så enkel och utan en massa onödiga funktioner som man ändå aldrig använder..

Rekomenderas!

 

Whisky bedömer jag efter den "vanliga standarden" 0-100p.

Edited by Puttriken
  • Like 1

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Igår kväll blev det en Jai alai vilken var mycket god. till lite räkor hade vi Ballast Points Dorado dubbel ipa, den var det klös i! mycket god men dyr. 109kr.

I stället för vitt vin till fisk o skaldjur passar det perfekt tycker jag med nån riktigt god Ipa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...