Jump to content
whiskyforum

Amerikanst


drygmasken
 Share

Recommended Posts

Tänkte lite på det här med bourbon...

 

Om man nu skulle köpa på sig några enklare amerikanare.

Hur står sig dessa buteljer och duger dom till att ha hemma i hyllan?

 

Maker's Mark

Elijah Craig

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lite på det här med bourbon...

 

Om man nu skulle köpa på sig några enklare amerikanare.

Hur står sig dessa buteljer och duger dom till att ha hemma i hyllan?

 

Maker's Mark

Elijah Craig

 

 

Båda är bra, emellertid beror det lite på vilka varianter du har tänkt dig, men jag förmodar att du avser standardsorterna.

 

Maker's standard (med rött vax) är en rätt trevlig bourbon (mellan bas och premium), finns även ett antal varianter (bl.a. en med guldvax) som skall vara trevliga. Personligen tycker jag Maker's är lite för söt.

 

Elijah Craig är också en bra bourbon, mer vanilj och nötter i denna. Har själv testat 12 och 18 båda ganska trevliga och väldigt billiga, det skiljer inte många kronor mellan 12 och 18 för den delen.

 

Personligen tycker jag du också bör testa lite dyrare premiumbourbon som Booker's, Blanton's och van Winkle's.

Edited by Falcone

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

På den billiga fronten rekomenderar jag Kentucky Gentleman Straight Bourbon (nr 80557) för 227 kr, i mitten av skalan finns Pappy Van Winkle, Family Reserve 15 år 53,5 % för 579 DKK och på den bättre ändan av skalan George T Stag, men den kostar ca 1495 danska i Danmark så det är en slant.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

...på den bättre ändan av skalan George T Stag, men den kostar ca 1495 danska i Danmark så det är en slant.

 

usch, den faller inte alls mig i smaken <_< ... men jag har iofs generellt oerhört svårt för parfymigheten i bourbon :blush:

Ingela Gustafsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Hade köpt Wild Turkey Rare Breed! På SB-BS för 425pix. Ligger på 54,5%.

Lite tuffare och som finns i ordinariesortimentet hade jag köpt Bookers för 669 pix. 63,3%.

Och drick de som dom är!

 

Tycker man inte om dessa är det ingen mening att gå vidare i bourbonträsket.

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

Hade köpt Wild Turkey Rare Breed! På SB-BS för 425pix. Ligger på 54,5%.

Lite tuffare och som finns i ordinariesortimentet hade jag köpt Bookers för 669 pix. 63,3%.

Och drick de som dom är!

 

Tycker man inte om dessa är det ingen mening att gå vidare i bourbonträsket.

 

I second that, bra tips! Har själv dålig koll på vad SB har i bourbonväg, blir alltd utlandsköp för min del.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

nån som testat Bulleit Bourbon som kommer på SB i april?

 

0010000011081_L.JPG

 

Jo.. den smakar bourbon tycker jag. Är för dålig på bourbon för att säga nåt mer egentligen. Inte direkt äcklig i varje fall. ;)

 

mvh, Robert

Edited by robertk

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Jo.. den smakar bourbon tycker jag. Är för dålig på bourbon för att säga nåt mer egentligen. Inte direkt äcklig i varje fall. ;)

 

mvh, Robert

 

 

Kan inte heller påstå att bourbon tillhör det jag fått i nappflaskan precis....men jag skulle vilja påstå att den är helt ok, lite för lätt för att få mig att inte skölja ner den med en skotte, men ändå, 78 poäng kanske.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips jag tror nog att jag kan klämma in några bourbons i hyllan låter det som.

 

Kanske en Wild Turkey Rare Breed och en Elijah Craig till att börja med :)

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Finns det någon hyfsad Bourbon på SB som ingår i det vanliga sortimentet och inte är beställningsvara?

 

Det finns bara 12 st men följande två är bra:

 

Booker´s Bourbon (10522)

Knob Creek Bourbon (10523)

 

De andra som finns i sortimentet funkar bäst till att blanda drinkar med.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara 12 st men följande två är bra:

 

Booker´s Bourbon (10522)

Knob Creek Bourbon (10523)

 

De andra som finns i sortimentet funkar bäst till att blanda drinkar med.

 

Tack, men Booker's verkar vara slut och Knob Creek finns bara i Malmö så det är kanske beställning som gäller..

Robert Nilson, Järfälla

WSS - Whisky Society Skåne

SWE - Stockholm Whisky Enthusiasts

WSS1 - Glengoyne Fresh Sherry Hogshead 1/20

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara 12 st men följande två är bra:

 

Booker´s Bourbon (10522)

Knob Creek Bourbon (10523)

 

De andra som finns i sortimentet funkar bäst till att blanda drinkar med.

Det finns bara 8 st. Halvflaskor räknas inte :rolleyes:

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det finns bara 12 st men följande två är bra:

 

Booker´s Bourbon (10522)

Knob Creek Bourbon (10523)

 

De andra som finns i sortimentet funkar bäst till att blanda drinkar med.

Booker's verkar inte finnas på Systemet längre. Någon som vet om en webshop som skickar till Sverige som har den?

 

Hittar en del amerikanska webshoppar? En del säger sig skicka till Sverige, hur bra funkar det med tullen?

 

Kanske ska prova privatimport för att se hur löjligt dyrt det kan bli...

Edited by Mankan

Marcus Gustafsson

Link to comment
Share on other sites

Booker's verkar inte finnas på Systemet längre. Någon som vet om en webshop som skickar till Sverige som har den?

 

Hittar en del amerikanska webshoppar? En del säger sig skicka till Sverige, hur bra funkar det med tullen?

 

Kanske ska prova privatimport för att se hur löjligt dyrt det kan bli...

Jag hade kontaktat importören Maxxium för den är fortfarande med i deras sortimentlista. Lita aldrig på helt på SB :rolleyes:

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

Hittar en del amerikanska webshoppar? En del säger sig skicka till Sverige, hur bra funkar det med tullen?

 

Utanför EU blir det tull, kan bli dyrt, tullkostnaderna kan kapas genom att den som skickar paketet anger ett lägre värde på innehållet. Nackdelen är ju om den kommer bort, då täcker eventuell försäkring bara det angivna beloppet.

 

Sen finns det en hel del bra amerikanskt i beställningssortimentet.

 

Jag hade kontaktat importören Maxxium för den är fortfarande med i deras sortimentlista. Lita aldrig på helt på SB :rolleyes:

 

Tycker det är väl ofta som saker och ting försvinner för att sedan någon dag senare bara dyka upp igen.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Detta med Bourbon är ett sorgebarn, tyvärr.

Sazerac som är den absolut bästa av alla med bland annat alla märken som har urspung i Buffalo Trace destilleriet. Allokeringarna för Europa och speciellt Sverige är extremt dåliga. Detta beror på att lagren av "bra" bourbon som är något äldre (8-12år) är mycket små. Därför har många sorter rusat i höjden vad gäller priser.

Vi på Clydesdale har goda kontakter med Julian van Winkle och får en hyffsat allokering där, men vad gäller de något äldre Sazerac varianterna så är det i princip kört. Många av dessa buteljeras inte på 70cl flaskor alls. Det är inte tillåtet att sälja på amerikanska 75cl flaskor i EU, det går förvisso att gå runt med lite strul. Men strul kostar tid och därmed pengar.

Via våra kontakter runt om så har vi ändå ett hyffsat utbud och fler är på väg in nu i början på juni. Tyvärr säljs inte alla via SB men skall kunna Privatimporteras enkelt.

Vi hoppas att även kunna få hit en mycket liten mängd George T Stagg, men det är mycket osäkert.

 

Tjenis

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

Detta med Bourbon är ett sorgebarn, tyvärr.

Sazerac som är den absolut bästa av alla med bland annat alla märken som har urspung i Buffalo Trace destilleriet. Allokeringarna för Europa och speciellt Sverige är extremt dåliga. Detta beror på att lagren av "bra" bourbon som är något äldre (8-12år) är mycket små. Därför har många sorter rusat i höjden vad gäller priser.

Vi på Clydesdale har goda kontakter med Julian van Winkle och får en hyffsat allokering där, men vad gäller de något äldre Sazerac varianterna så är det i princip kört. Många av dessa buteljeras inte på 70cl flaskor alls. Det är inte tillåtet att sälja på amerikanska 75cl flaskor i EU, det går förvisso att gå runt med lite strul. Men strul kostar tid och därmed pengar.

Via våra kontakter runt om så har vi ändå ett hyffsat utbud och fler är på väg in nu i början på juni. Tyvärr säljs inte alla via SB men skall kunna Privatimporteras enkelt.

Vi hoppas att även kunna få hit en mycket liten mängd George T Stagg, men det är mycket osäkert.

 

Tjenis

 

Kör hårt Thomas! Finns alldeles för lite bra jänkewhirre i Sverige och det är kanon att någon svensk importör har intresse av amerikansk whiskey!

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...