Jump to content
whiskyforum

Ardbeg eller Caol Ila


Sir Anselm
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Är en komplett nybörjare på det här med whisky, har precis nyligen börjat uppskatta denna härliga dryck. Nu har jag en Flaska "standard-Laphroaig" och en Lagavulin 16-årig hemma. Tror kanske jag håller Laphroaig lite högre än Lagavulin just nu. Tänkte utöka förrådet med en flaska till och har just nu siktat in mig på de två nämnda i titeln till tråden. Så min fråga är, vad tycker ni, vilken skall jag ta? Har testat en Caol Ila en gång, vet inte vilken variant dock, och tyckte den var bra, men Ardbeg verkar ju vara väldigt populär?

 

Så, Ardbeg Uigeadail eller Caol Ila 18 years?

 

Cheers!!

Link to comment
Share on other sites

För att frångå din frågeställning lite så rekommenderar jag Laphroaig 10y Cask Strength lysande, betydligt bättre än den tama, spädda, karamellfärgade och kylfiltrerade 40%aren.

 

I valet mellan Caol Ila 18 och Ardbeg Uigeadail väljer jag Ardbegen, utan tvekan, upplever Caol Ila 18 som högst överskattad (föredrar den 12-åriga isf). Annars är vanliga Ardbeg eller Airigh nam Beist också fina (och inte alltför dyra "Ards")

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

För att frångå din frågeställning lite så rekommenderar jag Laphroaig 10y Cask Strength lysande, betydligt bättre än den tama, spädda, karamellfärgade och kylfiltrerade 40%aren.

 

I valet mellan Caol Ila 18 och Ardbeg Uigeadail väljer jag Ardbegen, utan tvekan, upplever Caol Ila 18 som högst överskattad (föredrar den 12-åriga isf). Annars är vanliga Ardbeg eller Airigh nam Beist också fina (och inte alltför dyra "Ards")

 

Aha, tycker du alltså att Cask'en är bättre än både Ardbeg'en och Caol Ila'n?

Link to comment
Share on other sites

För att frångå din frågeställning lite så rekommenderar jag Laphroaig 10y Cask Strength lysande, betydligt bättre än den tama, spädda, karamellfärgade och kylfiltrerade 40%aren.

 

I valet mellan Caol Ila 18 och Ardbeg Uigeadail väljer jag Ardbegen, utan tvekan, upplever Caol Ila 18 som högst överskattad (föredrar den 12-åriga isf). Annars är vanliga Ardbeg eller Airigh nam Beist också fina (och inte alltför dyra "Ards")

Ja smaken är ju som...! :) Jag föredrar i alla fall 18 åringen för 12an! :rolleyes: Annars är väl jag åxå mer förtjust i Ardbeg än Caol lla överlag!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Ardbeg Uigeadail är en mycket bra whisky. Dock om du köper en sån så skall du korka upp den direkt och kolla att den inte är korkskadad. Annars är Airigh nam Beist ett strå vassare. Den måste du dock krångla lite för att få. Man måste göra en privatimport trots att den finns i Sverige. En speciell blankett skall fyllas i. Priset på den är 599:- vilket bör betraktas som ett fynd.

 

Min rekomendation är Airigh nam Beist.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Ardbeg Uigeadail har ändrat karaktär senaste tiden då sherry innehållet ändrats från att lagras på olorososherry till finosherryfat.

 

Rekomenderar Laffe 10 CS över både Ardbegen och Caol Ilan.

 

 

Dock är vanliga Ardbeg 10 ochså bra, men Laffe 10 CS är bättre än den också.

Dessutom påstås det att även vanliga Ardbeg 10 har ändrat smakkaraktär nyligen.

Har dock själv ingen erfarenhet av detta då jag fortförande har två flaskor kvar som är inköpta 2004.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Laphroaig 10 yo Cask Strength så var det slut hos leverantören när jag försökte beställa för 3-4 veckor sedan men har du tur så finns finns den igen. Ring systembolaget så får du svar direkt.

Björn Öström

 

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Link to comment
Share on other sites

........om du köper en sån så skall du korka upp den direkt och kolla att den inte är korkskadad. ......

 

Är detta enbart relaterat till Uigeadail. Låter osannolikt att man bara ska vara på sin vakt när det gäller den. Det är väl samma korkar som de använder till alla Ardbegarna eftersom flaskornas utseende är detsamma. Det måste ju i så fall funnit statistiskt sett ett ganska stort antal vanliga Ten som också varit korkskadade, detta har inte nämnts här tidigare vad jag sett i alla fall. Att alkoholhalten är lite högre kan väl inte förstöra korkarna på det viset eller ?

 

Edit: För att ge min åsikt i vad tråden handlade om, föredrar jag klart Ardbeg U före Caol Ila 18 :P

Edited by BosseK

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Oj, här går det snabbt... och inte har det blivit lättare för mig heller, ha ha... Den där Airigh nam beist har jag hört talas om på annat håll, verkar intressant... Men hur svårt är det att få tag på en sån? Hur lång tid tar det? Hade ju hoppats på att kunna prova en ny whisky till helgen, men jag kanske får ändra mig :(

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att frågan inte är helt enkel att besvara. Jag gillar Caol Ila 18. De Ardbeg Uigeadail jag provat är dock grymt bra. Laphroaig 10 Cask Strength är också en grymt bra whisky. Jag har lösningen på det hela. Köp tre flaskor! Nej förresten, köp fyra, köp en Talisker 10 också när du ändå är i köptagen :D

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Är detta enbart relaterat till Uigeadail. Låter osannolikt att man bara ska vara på sin vakt när det gäller den. Det är väl samma korkar som de använder till alla Ardbegarna eftersom flaskornas utseende är detsamma. Det måste ju i så fall funnit statistiskt sett ett ganska stort antal vanliga Ten som också varit korkskadade, detta har inte nämnts här tidigare vad jag sett i alla fall. Att alkoholhalten är lite högre kan väl inte förstöra korkarna på det viset eller ?

 

Edit: För att ge min åsikt i vad tråden handlade om, föredrar jag klart Ardbeg U före Caol Ila 18 :P

 

Ardbeg har nyligen fått en sändning med korkar som tydligen var dålig så probelmet är relaterat till en batch med denna och ingen annan.

 

 

Oj, här går det snabbt... och inte har det blivit lättare för mig heller, ha ha... Den där Airigh nam beist har jag hört talas om på annat håll, verkar intressant... Men hur svårt är det att få tag på en sån? Hur lång tid tar det? Hade ju hoppats på att kunna prova en ny whisky till helgen, men jag kanske får ändra mig :(

 

Räkna med att det tar en vecka.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att frågan inte är helt enkel att besvara. Jag gillar Caol Ila 18. De Ardbeg Uigeadail jag provat är dock grymt bra. Laphroaig 10 Cask Strength är också en grymt bra whisky. Jag har lösningen på det hela. Köp tre flaskor! Nej förresten, köp fyra, köp en Talisker 10 också när du ändå är i köptagen :D

Håller med Robban men byt ut Taliskern 10 mot 18 åringen, klart bättre. Kostar numera under 500 kr vilket är ett klipp.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...