Jump to content
whiskyforum

Whiskyprovning på restaurang


emwiann
 Share

Recommended Posts

Jag har ett problem!

 

Jag vill hålla en provning på en restaurang som har serveringstillstånd.

De säger att all sprit de serverar måste köpas in av dem från godkända leverantörer.

Jag kan alltså ej ta med mig egen whisky till restaurangen och där bjuda på den i ett slutet sällskap.

Hur gör ni andra som håller provningar på restaurang?

Vilka lagparagrafer är applicerbara?

Ingvar Andersson, Lindome

Ordf. i U.B.E.L. Uisge Beatha of Ericsson Lindholmen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett problem!

 

Jag vill hålla en provning på en restaurang som har serveringstillstånd.

De säger att all sprit de serverar måste köpas in av dem från godkända leverantörer.

Jag kan alltså ej ta med mig egen whisky till restaurangen och där bjuda på den i ett slutet sällskap.

Hur gör ni andra som håller provningar på restaurang?

Vilka lagparagrafer är applicerbara?

 

Du kan nog be dom att servera mat för ett slutet sällskap.

Då tror jag inte att deras serveringstillstånd är i fara.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog be dom att servera mat för ett slutet sällskap.

Då tror jag inte att deras serveringstillstånd är i fara.

De skrev så här efter att kontaktat tillsynsmyndigheten:

"Det är ett bra och trevligt upplägg som du föreslår. Det ser jättebra ut men inköpet/försäljningen av spriten är ett problem. Jag blev själv lite osäker när jag läste utdraget från alkohollagen, så jag ringde och pratade med tillståndsmyndigheten som meddelar att regeln för slutna sällskap inte gäller i s.k synade lokaler, dvs lokaler med serveringstillstånd eller yrkesmässiga serveringslokaler utan serveringstillstånd. Eftersom vi har serveringstillstånd i våra lokaler måste spritförsäljningen ske genom oss, och därmed måste vi själva också göra inköpet.

 

Är det ett problem för dig om vi köper in spriten? Vi har bl.a haft XXXXX i vårt sortiment tidigare.

 

Ni är hjärtligt välkomna till oss, och vi hoppas på er förståelse att vi måste hålla oss inom alkohollagens ramar."

 

Andra restauranger kanske inte är så fundamentalistiska och låter slutna sällskap göra lite som de vill, bara de köper mat.

Ingvar Andersson, Lindome

Ordf. i U.B.E.L. Uisge Beatha of Ericsson Lindholmen.

Link to comment
Share on other sites

Enligt alkohollagen så kan du inte ta med dig egen alkohol.

Restaurangen måste köpa in den och får som lägsta pris sälja den för inköp + 25%moms.

Det spelar ingen roll om det är slutet sällskap.

Lagen gäller även om man "hyr ur lokalen". Medhavd alkohol får inte tas med i den lokal som har beviljat tillstånd för alkoholservering.

 

Är ni med? :)

Helena Hugo

 

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Link to comment
Share on other sites

Provningar på restauranger är olagligt om man inte köper spriten genom restaurangen. De restauranger som låter provledare ta med egen sprit riskerar sitt tillstånd. Den enda möjligheten är att restaurangen har lokaler som inte omfattas av utskänkningstillstånd. Jag vet inte om detta drivits till sin spets någonstans, jag har själv haft med mig sprit till krogar och det har gått bra, men grundprincipen är att om man inte vill dricka restaurangsprit får man hålla till i lokaler utan tillstånd.

 

 

Du kan inte heller sälja din sprit till restaurangen om du inte har tillstånd att handla med alkohol.

 

Enligt alkohollagen så kan du inte ta med dig egen alkohol.

Restaurangen måste köpa in den och får som lägsta pris sälja den för inköp + 25%moms.

Det spelar ingen roll om det är slutet sällskap.

Lagen gäller även om man "hyr ur lokalen". Medhavd alkohol får inte tas med i den lokal som har beviljat tillstånd för alkoholservering.

 

Är ni med? :)

 

 

Sorry Helena...du han före mig, såg inte ditt klargörande

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Så om man vill vara laglig letar man upp en restaurang UTAN serveringstillstånd för alkohol, hyr lokal, och utnyttjar lagen om samköp av sprit.

 

 

 

6 kap. Servering

 

 

1 § Servering av spritdrycker, vin och starköl får ske endast om tillstånd har meddelats (serveringstillstånd).

Serveringstillstånd krävs dock inte för servering som ordnas

  1. utan vinstintresse,
  2. i andra lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker,
  3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer, och
  4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna. Lag (2001:414).

Ingvar Andersson, Lindome

Ordf. i U.B.E.L. Uisge Beatha of Ericsson Lindholmen.

Link to comment
Share on other sites

När vår klubb blev utslängda från den restauranglokal där vi höll till var det just på grund av utskänkningslagarna, då inventerade vi lokalutbudet här i stan som inte omfattades av utskänkningstillstånd och som dessutom var utrustade med en restaurangdiskmaskin. Det visade sig finnas en hel del sådana. Jag vet till exempel klubbar som håller till på restauranger som har en "festlokal" i asnlutning till restaurangen som de kan hyra ut för privata fester, bröllop och liknande. där gäller inte samma regler och dit går det bra att ta med sig sprit

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

När jag och Nicke-c körde våran Ardbeg provning gjorde vi det på en resturang. Vi klargjorde för resturangen om vårat upplägg, resturangen sökte ett tillfälligt utskänkningstillstånd för oss och sen var det "fritt fram".

Vi var nöjda och resturangen var nöjd.

 

Det som möjligen skulle vara ett problem var just att våran whisky var köpt direkt från Ardbeg :rolleyes:

 

Fråga inte mig om exakt vilket tillstånd som söktes eller hur, dock vet jag att resturangen fick ett tillstånd från kommunen. Det kan dessutom vara så att det skiljer mellan olika kommuner hur de tillämpar och vilka riktlinjer som de följer.

 

// Jörgen

Jörgen Andersson

 

Warbergs SingleMalt Society

Link to comment
Share on other sites

När jag och Nicke-c körde våran Ardbeg provning gjorde vi det på en resturang. Vi klargjorde för resturangen om vårat upplägg, resturangen sökte ett tillfälligt utskänkningstillstånd för oss och sen var det "fritt fram".

Vi var nöjda och resturangen var nöjd.

 

Det som möjligen skulle vara ett problem var just att våran whisky var köpt direkt från Ardbeg :rolleyes:

 

Fråga inte mig om exakt vilket tillstånd som söktes eller hur, dock vet jag att resturangen fick ett tillstånd från kommunen. Det kan dessutom vara så att det skiljer mellan olika kommuner hur de tillämpar och vilka riktlinjer som de följer.

 

// Jörgen

 

 

Tillfälliga utskänkningstillstånd går att skaffa, men spriten kan aldrig köpas av någon som inte har tillstånd att handla med alkohol. Om detta vet Helena mer som jobbar med frågorna i kommunen.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Tillfälliga utskänkningstillstånd går att skaffa, men spriten kan aldrig köpas av någon som inte har tillstånd att handla med alkohol. Om detta vet Helena mer som jobbar med frågorna i kommunen.

 

Det är precis vad jag skriver, men jag indiker just problemet med sprit som man köpt tex från destillerier.

Dock, om ändå har tillstånd för att själv ta med spriten (som i och för sig skall vara köpt genom de som har tillstånd att handla med alkohol) så har man kommit långt på vägen. Jag kan misstänka att det blir många som får problem med just det sista, att spriten är inköpt på felaktigt sätt.

 

// Jörgen

Jörgen Andersson

 

Warbergs SingleMalt Society

Link to comment
Share on other sites

Många olika synvinklar, vad som är viktigt just med ett tillfälligt tillstånd är att det gäller just för det tillfället.

Avgiften där varierar kraftigt då den är satt efter kommunens likala stadgar, här i värnamo kommun ( vilken för övrigt tillhör de mest kostsamma på tillståndssidan) kostar tillfälligt 5000:- :o

 

Nu till det med lokal i anslutning, det beror på hur man tolkar lagen även där (läs byråkrati) men om man anser att någon av restaurangens lokaler som inte omfattas av ord. tillstånd ligger tillräckligt "långt ifrån" allra helst avskild byggnad så kan man hyra denna och där ha med sig egen alkohol. ( vanligt vid bröllop etc på många ställen).

 

Allra smidigast för en herre som du Emwiann som ordnar bra provningar är ju att starta upp ett bra samarbete med krogen, se till att du får hjälp med inköp av det du vill ha genom tex Thomas Clydesdale och Thomas Symposion. Du ordnar kanonbra provningar och krogen anställer dig på de timmarna när du har provning alt. konsultbasis om du har f-skattesedel=)

Helena Hugo

 

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Link to comment
Share on other sites

Allra smidigast för en herre som du Emwiann som ordnar bra provningar är ju att starta upp ett bra samarbete med krogen, se till att du får hjälp med inköp av det du vill ha genom tex Thomas Clydesdale och Thomas Symposion. Du ordnar kanonbra provningar och krogen anställer dig på de timmarna när du har provning alt. konsultbasis om du har f-skattesedel=)

 

Tja du Helena. Där satte du huvudet på spiken.

Det är ju just så det bör gå till.

För att vi importörer/agenter skall vara intresserade så skall givetvis whiskyn köpas via oss. Antingen en restaurang direkt eller via Systembolaget. Att annordna provningar på whisky köpt i annat land och sedan be importören om det ena och det andra är inte speciellt kul.

 

Så, precis som nämnts:

- Kontakta din favvo restaurang.

- Se till att dom köper whiskyn från oss. (Finns det andra än Clydesdale och Symposion?.....)

- Se till att dom säljer den vidare för en billig slant till provarna.

- Låt restaurangen ordna med öl och mat innan eller efter.

- Gör det igen, och igen, och igen.......

Sedan har ni en lyckad form som alla är glada över.

Visst finns det grå-zoner, men dom är aldrig långsiktigt gångbara. En god whiskyklubb är förhoppningsvis långsiktig.

 

Helena: Du vet att du är bäst! Du har ju fått pris för det!

Tjenna

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

 

Don't touch my dram!

Link to comment
Share on other sites

Tja du Helena. Där satte du huvudet på spiken.

Det är ju just så det bör gå till.

För att vi importörer/agenter skall vara intresserade så skall givetvis whiskyn köpas via oss. Antingen en restaurang direkt eller via Systembolaget. Att annordna provningar på whisky köpt i annat land och sedan be importören om det ena och det andra är inte speciellt kul.

 

Så, precis som nämnts:

- Kontakta din favvo restaurang.

- Se till att dom köper whiskyn från oss. (Finns det andra än Clydesdale och Symposion?.....)

- Se till att dom säljer den vidare för en billig slant till provarna.

- Låt restaurangen ordna med öl och mat innan eller efter.

- Gör det igen, och igen, och igen.......

Sedan har ni en lyckad form som alla är glada över.

Visst finns det grå-zoner, men dom är aldrig långsiktigt gångbara. En god whiskyklubb är förhoppningsvis långsiktig.

 

Helena: Du vet att du är bäst! Du har ju fått pris för det!

Tjenna

 

 

Jag håller naturligtvis med om resonemanget ovan och jag önskar inget hellre än Thomas och Thomas all framgång, men det finns lägen där inte heller era lager räcker till. Håller just på att planera en provning med Dormant Distilleries efter att ha druckit en Imperial i helgen som fick mig att välta huset, är också sugen på att göra något med Dun Bheagan, och hur får jag tag på Sullivans Cove? Och länge har jag drömt om min brutala Banff-provning med tio tappningar, Thomas 1 har en Banff och Thomas 2 har ingen. Nä vänner, ibland återstår endast möjligheten att handla utomlands. Att jag dessutom sparar pengar kan naturligtvis inte ni rå för. Det är ett bistert faktum där Systembolaget reser handelshinder genom sina avgifter. Men jag lovar er bröder i dryckenskapen, jag kommer att handla häcken av mig i era hyllor framöver, de sopar banan med allt i dryckesverige, men jag kommer också att handla utomlands, det är en förutsättning om man försöker driva en whiskyklubb på hög nivå och vill göra heltäckande provningar.

 

Cheers

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla kommentarer, visdom och erfarenhet. Får nog såsom tidigare driva det hela lite i lönndom.

Vill ju inte att restauranger ska riskera att sina serveringstillstånd bara för att jag vill bjuda på whisky som ej finns att köpa i Sverige genom alla godkända importörer.

Ingvar Andersson, Lindome

Ordf. i U.B.E.L. Uisge Beatha of Ericsson Lindholmen.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör så här:

Egenimporterad whisky = Provning i kvarterslokal hemma

Provning på restaurang = Inköp av restaurangen (har precis mailat Bullie och bett honom om en Clydesdale provning i Helsingborg, blir nog bra). Sen finns det ju fler importörer att anlita, så vi ska nog kunna anordna en hel del kul provningar även på restaurang i Helsingborg framöver.

Sen kompletterar ju dessa båda upplägg varandra så det kommer att finnas en hel del kul provningar i Helsingborgsområdet även framöver.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Rent allmänt, vad gäller för synen på vad som är "slutna sällskap"?

Får man annonsera ut hur som helst, tidningar etc om en whiskyprovning, som sedan x antal personer anmäler sig till?

Personer man inte känner från början?

 

Räcker det med att man håller en anmälningslista så räcker det som slutet sällskap, att visa upp om någon kollar?

 

//mats

Mats Bernerfalk

Whiskyklubben Rocks Off, Uppsala, http://www.rocksoff.se

 

Ordnar whiskyprovningar genom ProvaWhisky.se

 

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Laphroaig 10 YO Cask Strength

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Link to comment
Share on other sites

Rent allmänt, vad gäller för synen på vad som är "slutna sällskap"?

Får man annonsera ut hur som helst, tidningar etc om en whiskyprovning, som sedan x antal personer anmäler sig till?

Personer man inte känner från början?

 

Räcker det med att man håller en anmälningslista så räcker det som slutet sällskap, att visa upp om någon kollar?

 

//mats

Du får inte annonsera för att vara slutet sällskap. Då är det ju öppet och inte slutet.

Du kan maila till en maillista på personer som anmält sig vilja ha mail.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Du får inte annonsera för att vara slutet sällskap. Då är det ju öppet och inte slutet.

Du kan maila till en maillista på personer som anmält sig vilja ha mail.

 

 

Om inte lokalen omfattas av utskänkningstillstånd är det fritt fram. De flesta restauranger gör förvisso detta, men det finns ofta lokaliteter i anslutning till restauranger, konferenslokaler med mera där regelverket är annorlunda. Kolla med alkoholhandläggarna på Länsstyrelsen synen på tillämpningarna varierar. Att däremot annonsera ut aktiviteter faller under andra bestämmelser i alkohollagstiftningen, ett betydligt snårigare minfält om jag har förstått saken rätt.

 

 

Hasse

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Du får inte annonsera för att vara slutet sällskap. Då är det ju öppet och inte slutet.

Du kan maila till en maillista på personer som anmält sig vilja ha mail.

 

Om man således lägger ut blänkare här på whiskyforum.se där man bjuder in folk att anmäla sig, är det då annonsering och borde egentligen inte göras?

Eller räknas det som typ "maillista" för intresserade?

 

//Mats

Mats Bernerfalk

Whiskyklubben Rocks Off, Uppsala, http://www.rocksoff.se

 

Ordnar whiskyprovningar genom ProvaWhisky.se

 

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Laphroaig 10 YO Cask Strength

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju lite fundersam i frågan då x antal webbplatser för whiskyklubbar och liknande (inkl vår egen) har banners eller nyheter om sina provningar, med info om priser,anmälningsformulär etc, och där inte bara klubbmedlemmar kan anmäla sig.

Jag har hittat ett antal sådana exempel från klubbar vars medlemmar finns här och som annonserar sina provningar på whiskyforum.

 

Är det en gråzon som inte riktigt är ok i så fall?

Hur bör man i så fall göra?

 

Jag känner mig osäker på hur man ska ställa isg i frågan. Ska man inte alls annonsera på sin klubbs webbplats om provningar isf?

Så att andra än medlemmar får anmäla sig?

Mats Bernerfalk

Whiskyklubben Rocks Off, Uppsala, http://www.rocksoff.se

 

Ordnar whiskyprovningar genom ProvaWhisky.se

 

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Laphroaig 10 YO Cask Strength

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Link to comment
Share on other sites

Sådana här så kallade sociala media är en gråzon där lagstiftaren har mycket liten insyn, och inte heller ägnar någon särskild uppmärksamhet. Dessutom kan det här betraktas som ett slutet sällskap

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Om man således lägger ut blänkare här på whiskyforum.se där man bjuder in folk att anmäla sig, är det då annonsering och borde egentligen inte göras?

Eller räknas det som typ "maillista" för intresserade?

 

//Mats

Ja du, det kan nog diskuteras. Vi kanske kan anses vara ett slutet sällskap då vi alla har anmält oss till forumet pga vårt whiskyintresse. Ingen tar ju sig till whiskyforum om han inte förväntar sig information och annat som rör whisky.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...