Jump to content
whiskyforum

Just nu bolmar vi på...


Bullie
 Share

Recommended Posts

Det blev en mycket märklig upplevelse, då HP'n förvandlades till ett sött vitt Alsace-vin.. :unsure:

 

Ja, du kan verkligen uppleva en total förändring vid vissa kombinationer. Minns en gång att en mindre Partagas totalt förändrade en Macallan 18 till något svårbeskrivligt. Har märkt att choklad och särskilt Macallan funkar betydligt bättre ihop.

 

Igår blev det en torvrökig Papua Nya Guinea-choklad tillsammans med en Ardbeg Airigh nam Beist, trevligt värre!

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan verkligen uppleva en total förändring vid vissa kombinationer. Minns en gång att en mindre Partagas totalt förändrade en Macallan 18 till något svårbeskrivligt. Har märkt att choklad och särskilt Macallan funkar betydligt bättre ihop.

 

Igår blev det en torvrökig Papua Nya Guinea-choklad tillsammans med en Ardbeg Airigh nam Beist, trevligt värre!

 

Jo det är helt sant. Men det är kul att experimentera. Jag har kommit fram till att - oftast - söt whisky, typ Mortlach 1:st fill sherry, passar bäst till cigarrer. Rökig, bourbonlagrad whisky går totalt bort...

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Din teori kan nog stämma bra. Nästa helg ämnar jag testa kombinationen Cohiba Esplendidos och Johhnie Walker Blue Label, det sägs att de skall fungerar bra ihop. Återkommer med rapport.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Din teori kan nog stämma bra. Nästa helg ämnar jag testa kombinationen Cohiba Esplendidos och Johhnie Walker Blue Label, det sägs att de skall fungerar bra ihop. Återkommer med rapport.

 

Skall bli kul att höra om du känner någon whiskysmak överhuvudtaget med den kombinationen. Jag gissar nämligen att Cohiban är alldeles för kraftig till en Johnnie Walker. Skulle hellre satsa på en av Bullies sherryfatslagrade Mortlach.

 

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

Din teori kan nog stämma bra. Nästa helg ämnar jag testa kombinationen Cohiba Esplendidos och Johhnie Walker Blue Label, det sägs att de skall fungerar bra ihop. Återkommer med rapport.

Det kanske är som att svära i kyrkan men jag tycker mig inte ha hittat någon whisky som går riktigt bra till en Cohiba, det är oftast bättre att satsa på en bra rom eller varför inte prova med en flaggpunch...

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Link to comment
Share on other sites

I vårsolen på balkongen:

 

Men det är kul att experimentera.

 

Du gillar att experimentera och sitta i vårsolen på balkongen och det finns bergis ett hyfsat gäng öl i Bulliehuset så prova lite skön bira till rökverken. ;)

Magnus J

Link to comment
Share on other sites

Skall bli kul att höra om du känner någon whiskysmak överhuvudtaget med den kombinationen. Jag gissar nämligen att Cohiban är alldeles för kraftig till en Johnnie Walker. Skulle hellre satsa på en av Bullies sherryfatslagrade Mortlach.

 

Bernt Sjödin

 

Det kanske är som att svära i kyrkan men jag tycker mig inte ha hittat någon whisky som går riktigt bra till en Cohiba, det är oftast bättre att satsa på en bra rom eller varför inte prova med en flaggpunch...

 

 

Ni har säkert helt rätt, men varför inte experimentera?

Personligen föredrar jag faktiskt mina Cohiba utan någonting att dricka till, kanske just av den anledningen att Cohiba likt många andra kraftiga kubaner, H. Upmann etc. tar över alltförmycket. Däremot kan det ibland fungera med en riktigt myntaspäckad julep eller mojito. Eller varför inte en god choklad...

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Beror ju lite på vilken typ av Cohiba det är, om det t ex är från Siglo-serien så funkar de flesta söta alkoholdrycker. Den serien är ju inte tillnärmelsevis lika kraftig som de traditionella Esplendidos. Siglo-serien är ju just framtagen som en lättare variant.

 

Men fram för mera experiment! Ser fram emot dina resultat Falken!

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag bara att experimentera med Esplendidos eftersom det är en sådan låda jag har hemma, det var länge sedan jag testade någon annan Cohiba, förutom cigarillerna då förstås.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man testat den ovan nämnda kombinationen JW Blue Label och Cohiba Esplendidos, blev inledningsvis positivt överraskad, men efterhand tog Kubanen över allt mer och till slut var det bara den som smakade. Kanske funkar bättre med en mindre Cohiba och inte en som tar ~45 minuter att röka. Men det är ofta intressant att experimentera.

 

Kan tillägga att jag oftast inte kombinerar dessa två njutningsmedel, tycker att de kommer bättre till sin rätt var för sig.

Edited by Falcone

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Satt och tok-bolmade på en Avo XO på tura-båten igår. Mycket trevlig cigarr som jag nog kommer att köpa en större laddning av.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Avslutade kvällen Ardbegprovning med en Flor De Copan Maduro Gordito (Honduras) på altanen under det nybyggda taket som regnet piskade på.

En bra onsdagskväll.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...