Jump to content
whiskyforum
yoxler

Tips till nybörjare

Recommended Posts

Tjena!

Det var några år sen jag sist puffade på en cigarr. Jag köpte en dyr jäkel i tyskland och den var så (censurerat) god. För en som alltid hatat rök öppnades en helt ny njutningsvärld. Det blev ett par cigarrer till men sen hände inte mycket mer.

Jag har tänkt att ta upp rökandet igen och skulle vilja ha lite tips på nybörjarcigarrer om det nu finns sådana. Prisklass <100kr/st

/Andreas

Tjena!

Det var några år sen jag sist puffade på en cigarr. Jag köpte en dyr jäkel i tyskland och den var så (censurerat) god. För en som alltid hatat rök öppnades en helt ny njutningsvärld. Det blev ett par cigarrer till men sen hände inte mycket mer.

Jag har tänkt att ta upp rökandet igen och skulle vilja ha lite tips på nybörjarcigarrer om det nu finns sådana. Prisklass <100kr/st

/Andreas

Nybörjar-cigarrer är ett subjektivt begrepp men låt oss säga att det är lättare att ta till sig milda cigarrer, du kommer säkert att få en hel del bra tips här, jag föreslår Cigarrhörnans Sponsor Cigarrcenter.se ( du ser länken högre upp på sidan ) och deras set med olika ( prova på ) ex. titta på de tre nedanstående , du kan även meila Cigarrcenter och be att Sven-Inge plockar ihop ett lämpligt urval baserat på din referenser ( troligtvis den allra bästa lösningen ) lägg upp ett Cigarrkonto så slipper du fraktkostnader.

Dominikanska

Cuesta-Rey Centro Fino prova på set 4st 400:-

Santa Damiana Santa Damiana 6 Cigars selection 345:-

Honduras

Flor de Copan 3 Cigars selection 175:-

Vid Tangentbordet

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

börja med cigarrer från dominikanska republoken eller honduras, dessa ciggarer brukar vara milda och lite lättare att ta till sig. bra märken tycker jag att carlos torano och CAO är. carlos torano 1916 är en riktigt bra cigarr. inga cigarrer från ovanstående 2 tillverkare har någinsin gjort mig besviken.

cubanska eller ciggarer från nicaragua brukar vara rejält starka, men mycket goda. man kan här börja med de mindre storlekarna(faconer), då de störrre kan vara lite övermäktiga.

om du pm mig din adress så skall jag skicka några smakprov.

välkommen till träsket :-)

Jens svensson

Uppsala

Jag fick som sagt var (se annan tråd) en humidor av frugan i 40 års present samt en hel bunt garrar av vänner. Har dessutom handlat en hel hög och bränner mig igenom allt möjligt, allt från små panatelas till Grand coronas. Man hinner en del på bara två månader :)

Tänkte dock investera i en bra tändare som inte kostar flera tusen, tycker de flesta cigarrtändare verkar vara designmonster som kostar ohemult mycket. Nån som kan tipsa om någon tändare som funkar vettigt, går att fylla på (enkelt) och inte kostar +500:-??

Tack på förhand // Jonas

Vet inte om de finns kvar, men jag köpte bra och billiga tändare på Jula, de heter iroda och kostade ca 50 sek...

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se