Jump to content
whiskyforum

Bruichladdich 17


yoxler
 Share

Recommended Posts

Har en liten fundringen på att gå och köpa en flaska, men jag har inte provat den.

 

Jag hade först funderat på en Uigedail men sen hade det varit kul och prova något nytt.

 

Hur pass rökig är Bruichladdich 17, eller är den rökig över huvud taget? De flesta bruichladdich har passat mig ganska bra även om smaken varit ganska olika. Det är bara Links som jag inte tyckte var någon direkt höjdare.

 

Eller har ni något annat förslag på en rökig whisky <800kr som finns på SB, kan givetvis komma från beställnignssortimentet?

 

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har en liten fundringen på att gå och köpa en flaska, men jag har inte provat den.

 

Jag hade först funderat på en Uigedail men sen hade det varit kul och prova något nytt.

 

Hur pass rökig är Bruichladdich 17, eller är den rökig över huvud taget? De flesta bruichladdich har passat mig ganska bra även om smaken varit ganska olika. Det är bara Links som jag inte tyckte var någon direkt höjdare.

 

Eller har ni något annat förslag på en rökig whisky <800kr som finns på SB, kan givetvis komma från beställnignssortimentet?

 

/Andreas

 

Jag vill inte påstå att Bruichladdich 17 år är rökig, i varje fall inte värst mycket. Men den är ändå god. Jag vet ju inte vilka rökare du provat så det är svårt att ge dig förslag. Men vill du ha något trevligt med rök så tycker jag Talisker 18 år är riktigt bra. Men det finns ju en hel del annat att välja på också förstås. :P

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Har en liten fundringen på att gå och köpa en flaska, men jag har inte provat den.

 

Jag hade först funderat på en Uigedail men sen hade det varit kul och prova något nytt.

 

Hur pass rökig är Bruichladdich 17, eller är den rökig över huvud taget? De flesta bruichladdich har passat mig ganska bra även om smaken varit ganska olika. Det är bara Links som jag inte tyckte var någon direkt höjdare.

 

Eller har ni något annat förslag på en rökig whisky <800kr som finns på SB, kan givetvis komma från beställnignssortimentet?

 

/Andreas

 

Köp Laddien! Testade den i vintras och köpte mig en flaska direkt. Det finns enligt mig ingen rök alls, däremot en mycket mjuk sälta tillsamans med underbar smak av smörkola. En "enkel elegant godiswhisky" skulle jag kalla den. Inget för kvällens uppradade komplexa whiskys utan en efter-middagen-whisky för balkongsittning.

 

Annars doftar jag på en Uigeadail just nu och kan inte förmå mig själv att avråda från den direkt! :P:blush:

Edited by Lovikavante

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Tackar för feedback!

 

Jag brukar föredra de rökiga men efter whiskymännan i danmark med lite guidning från Qonos fick jag upp ögonen för även den ickerökiga whiskyn, så denna whisky kanske är något att prova, så får jag fixa en uigedail till jul. Jag dricker gärna bruichladdich 3D 2ed och älskar sältan där i.

 

annars dricker jag gärna olika ardbeg, lagavulin 16 & 12 cask strength, laffe cs, bruichladdich 3D 2ed & blacker still. Så lite fler tips hade varit kul av lite rökigare slag.

 

Talisker 18 har jag hört mycket gott om så den ska jag också fundera på.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för feedback!

 

Jag brukar föredra de rökiga men efter whiskymännan i danmark med lite guidning från Qonos fick jag upp ögonen för även den ickerökiga whiskyn, så denna whisky kanske är något att prova, så får jag fixa en uigedail till jul. Jag dricker gärna bruichladdich 3D 2ed och älskar sältan där i.

 

Jo Móine Mhór är mycket god, men den har egentligen bara sötman som stark gemensam nämnare med XVII. Torven tar ju stor plats i den och sältan är mycket mer genomträngande.

Uigeadailen gör en UTMÄRKT julklapp! ;)

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Bruichladdich kan man säga mycket gott om. 17yo är dock inte en av mina favoriter. För mycket beska i eftersmaken. Nya 12yo 2:nd ed. är lysande. 15yo lika så. 1989 full strength är fantastisk. Av de rökigare (Infinity, 3D, 3DII, Port Charlotte o.s.v.) så tycker jag att visserligen så är Port Charlotte intressant och Octomore kommer att bli en fantastisk tungviktare (tro det?) men Kildaltondestillerierna är och har alltid varit bättre på torvrökig whisky. De medicinala tonerna tilltalar mig helt enkelt och de saknas hos Bruichladdich. Men jag har ändå stora förväntningar på de blivande äldre utgåvorna av rökig Bruichladdich!

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Bruichladdich kan man säga mycket gott om. 17yo är dock inte en av mina favoriter. För mycket beska i eftersmaken. Nya 12yo 2:nd ed. är lysande. 15yo lika så. 1989 full strength är fantastisk. Av de rökigare (Infinity, 3D, 3DII, Port Charlotte o.s.v.) så tycker jag att visserligen så är Port Charlotte intressant och Octomore kommer att bli en fantastisk tungviktare (tro det?) men Kildaltondestillerierna är och har alltid varit bättre på torvrökig whisky. De medicinala tonerna tilltalar mig helt enkelt och de saknas hos Bruichladdich. Men jag har ändå stora förväntningar på de blivande äldre utgåvorna av rökig Bruichladdich!

 

hur är Infinity? Jag gillar som sagt 3DII och port charlotte. Den är inte så dyr på TWE

Link to comment
Share on other sites

Bruichladdich kan man säga mycket gott om. 17yo är dock inte en av mina favoriter. För mycket beska i eftersmaken. Nya 12yo 2:nd ed. är lysande. 15yo lika så. 1989 full strength är fantastisk. Av de rökigare (Infinity, 3D, 3DII, Port Charlotte o.s.v.) så tycker jag att visserligen så är Port Charlotte intressant och Octomore kommer att bli en fantastisk tungviktare (tro det?) men Kildaltondestillerierna är och har alltid varit bättre på torvrökig whisky. De medicinala tonerna tilltalar mig helt enkelt och de saknas hos Bruichladdich. Men jag har ändå stora förväntningar på de blivande äldre utgåvorna av rökig Bruichladdich!

 

Jag gillar Laddie 17, håller inte med om beskan där... :blush:

 

Tycker även att deras 15 yo (1st ed) är helt ok den med. Deras nya 18 yo (som kommer att ersätta 17yo) är en ACE som legat på ett Trockenbeerenauslese pinot noir-fat, den var god! Tror de faten kom från Weingut M&M Koegl (ni som lyssnade på Lynne under hennes Bishops turne i veckan får rätta mig om jag minns fel).

Ingela Gustafsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

hur är Infinity? Jag gillar som sagt 3DII och port charlotte. Den är inte så dyr på TWE

 

Tror inte att ppm-halten fenoler hos Infinityn kommer i närheten av 3D eller Port Charlotte. Men visst följs den torkade frukten, sherry och viss vanilj av en behaglig torv - mums!! :P

Ingela Gustafsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Häromdan släpptes Caol Ila DE. Jag tycker den är trevlig och prisvärd med sina 479:-

 

Annars är Lagavulin DE som brukar komma i december en av mina favoriter.

 

Jag tackar för alla tips jag fått!

 

Jag ska försöka bestämma mig denna veckan :rolleyes: men det kommer att bli en rökig sak så bruichladdich 17 blir det inte.

 

Jag funderar också på en laphroaigh 15yrs.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...