Jump to content
whiskyforum

Försäkrad whisky?


ardbeg67
 Share

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon som har försäkrat sina buteljer på något sätt. Då menar jag inte den vanliga hemförsäkringen utan om det finns någon annan specialare för samlare av olika slag. Det blir ju en del pengar i långa loppet och en brand eller stöld vore ju verkligen förödande och troligen ej reparerbart. Lite plåster på såren är ju då att få pengar för en del nya inköp. Usch vilket hemskt ämne... :mellow: men man vet ju aldrig.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det är någon som har försäkrat sina buteljer på något sätt. Då menar jag inte den vanliga hemförsäkringen utan om det finns någon annan specialare för samlare av olika slag. Det blir ju en del pengar i långa loppet och en brand eller stöld vore ju verkligen förödande och troligen ej reparerbart. Lite plåster på såren är ju då att få pengar för en del nya inköp. Usch vilket hemskt ämne... :mellow: men man vet ju aldrig.

Ämnet har diskuterats här: LÄNK men jag vet inte om samma svar gäller fortfarande. Bäst är nog att kolla med ditt försäkringsbolag.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har snackat med mitt försäkringsbolag, och de betalar gladeligen ut på hemförsäkringen, förutsatt att flaskorna finns dokumenterade med foto, samt att det inte går över maxbeloppet så klart. Så någon specialförsäkring verkar ite behövas.

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Jag har snackat med mitt försäkringsbolag, och de betalar gladeligen ut på hemförsäkringen, förutsatt att flaskorna finns dokumenterade med foto, samt att det inte går över maxbeloppet så klart. Så någon specialförsäkring verkar ite behövas.

Jag fråga åxå mitt försäkringsbolag men dom hade heller inte nån sån försäkring! :o

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

har frågat mitt försäkringsbolag och det var inget problem, teckande även en olycksfalls försäkring ifall det skulle hända nån obskyr olycka, dock bör man ha koll så att maxbeloppet täcker det man har hemma ifall nånting händer

Mathias Andersson

Founding Member of Upland Malt Mates

UplandMaltMates

Link to comment
Share on other sites

Hade igår 3 st kompisar som hjäpte mig in med ett brandklassat säkerhetsskåp som rymmer ca 100-tals flaskor och lite annat. Billigare och bättre än en försäkring som dels kostar mer och dels inte ersätter mig med flaskor utan pengar - värdelöst!

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Försäkrade mina flaskor idag kan man säga! Köpte larm, Securitas var i Strömstad och knackade dörr!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Hade igår 3 st kompisar som hjäpte mig in med ett brandklassat säkerhetsskåp som rymmer ca 100-tals flaskor och lite annat. Billigare och bättre än en försäkring som dels kostar mer och dels inte ersätter mig med flaskor utan pengar - värdelöst!

 

Har gjort som du Sam, ett par riktiga kolosser på 600 kg, men jag försäkrade även grejorna för en halv mille, går det åt pipan ordentligt så är slantar trots allt en tröst.

 

Ta kontakt med ert försäkringsbolag och be dem föra in din whiskysamlingen för x kronor i försäkringsbrevet, kravet de har är att du skall dokumentera samlingen och skicka in till försäkringsbolaget.

 

I en del bolag kan du göra detta tillägg kostnadsfritt, en del bolag höjer premien med ett par hundringar, men en del bolag försöker sig på att begära obskyrt höga summor, är ditt försäkringsbolag av den sistnämda kalibern så undersöker du om det passar med ett byte.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

De flesta hemförsäkringar täcker lösöre (=whisky) upp till en miljon som standard... så läget är än så länge med god marginal under kontroll ;)

 

Det gäller "bara" att få sin respektive att tycka att x antal tusen (t ex 10-20% av en mille) av ersättningen skall läggas på whiskyinköp vid en ev. brand :whistling:

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

If erbjuder en specialförsäkring till rimligt pris

 

visst får man bara ut pengar men som Benny säger

vad är vad enl frun, och vet vi väl alla att vi inte har en chans att vinna

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

Link to comment
Share on other sites

Försäkrade mina flaskor idag kan man säga! Köpte larm, Securitas var i Strömstad och knackade dörr!

 

Jag har samma larm hemma. Det känns bra med tanke på all whisky.

Jag har även en brandvarnare kopplat till det.

Edited by Per Eriksson

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Hade igår 3 st kompisar som hjäpte mig in med ett brandklassat säkerhetsskåp som rymmer ca 100-tals flaskor och lite annat. Billigare och bättre än en försäkring som dels kostar mer och dels inte ersätter mig med flaskor utan pengar - värdelöst!

 

 

Hur är det med ersättnings-nivåerna? Får man den summa man har betalat, eller "gällande marknadsvärde"? Kan ju vara bra i det fall flaskorna finns att få tag på. Men om flaskorna inte finns på marknaden är nog Sam's lösning bäst.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Hade igår 3 st kompisar som hjäpte mig in med ett brandklassat säkerhetsskåp som rymmer ca 100-tals flaskor och lite annat. Billigare och bättre än en försäkring som dels kostar mer och dels inte ersätter mig med flaskor utan pengar - värdelöst!

Kan någon rekommendera ett skåp till vettiga pengar? Bör rymma minst 100 flaskor!

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig det finns en annan aspekt på detta. Man får inte förvara mer än 100 liter brandfarlig vätska utan tillstånd från brandmyndigheten...börjar det brinna hemma hos Kjell och Sam så hamnar väl hela huset i en omloppsbana kring månen. Då kan det vara tufft att prata försäkring

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig det finns en annan aspekt på detta. Man får inte förvara mer än 100 liter brandfarlig vätska utan tillstånd från brandmyndigheten...börjar det brinna hemma hos Kjell och Sam så hamnar väl hela huset i en omloppsbana kring månen. Då kan det vara tufft att prata försäkring

 

Hur man än vänder sig tycks man ha ändan bak :wacko:

 

Den bästa försäkringen verkar vara att dricka upp eländet :blush:

...........................

Thomas Andersson

 

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Link to comment
Share on other sites

Hur man än vänder sig tycks man ha ändan bak :wacko:

 

Den bästa försäkringen verkar vara att dricka upp eländet :blush:

 

Men då kan ändan komma fram

se här

http://www.skepdic.com/shc.html :g:

 

säkrast är att försiktigt frakta vätskorna till särskild anläggning för whiskydestruktion (finns flera jag kan rekommendera)

Edited by mosson

Mats Olsson

Link to comment
Share on other sites

Men då kan ändan komma fram

se här

http://www.skepdic.com/shc.html :g:

 

säkrast är att försiktigt frakta vätskorna till särskild anläggning för whiskydestruktion (finns flera jag kan rekommendera)

 

Ha ha. Ja du ser, livet är fullt av motigheter.

...........................

Thomas Andersson

 

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig det finns en annan aspekt på detta. Man får inte förvara mer än 100 liter brandfarlig vätska utan tillstånd från brandmyndigheten...börjar det brinna hemma hos Kjell och Sam så hamnar väl hela huset i en omloppsbana kring månen. Då kan det vara tufft att prata försäkring

Har svårt att att tro att det blir explosion, det finns gott om expansionsmöjligheter i skåpet.

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig det finns en annan aspekt på detta. Man får inte förvara mer än 100 liter brandfarlig vätska utan tillstånd från brandmyndigheten...börjar det brinna hemma hos Kjell och Sam så hamnar väl hela huset i en omloppsbana kring månen. Då kan det vara tufft att prata försäkring

 

Möjligtvis att starka Cask Strength skulle räknas in, men annars är det väl högkoncentrerad alkolhol som räknas som brandfarligt, inte dryckesalkohol. Handsprit/alkogel är rejält brandfaligt, men det är då 85%...

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Securitas har varit här och instalerat larm idag! Men han fick inte ordning på kameran i whisky rummmet, och det var ju faktiskt den största orsaken varför vi larmade huset! :g: Så det känns så där nu faktiskt! :blush:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Securitas har varit här och instalerat larm idag! Men han fick inte ordning på kameran i whisky rummmet, och det var ju faktiskt den största orsaken varför vi larmade huset! :g: Så det känns så där nu faktiskt! :blush:

Hmm ... då skickar han sina "kompisar" innan han kommer tillbaka och fixar kameran ;)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Hmm ... då skickar han sina "kompisar" innan han kommer tillbaka och fixar kameran ;)

Ja han gör väl det! Det är i alla rörelse detektorer i rummet, så larmet går ju i alla fall om det kommer in nån i rummet!

Men nej borde väl ringa och klaga!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ni som fått svar från era försäkringsbolag att det bara är att skicka in en sammanställning. Vad använder ni för bolag?Mitt bolag kräver mig på en "besiktning" av värderingsman som ska kolla äkthet osv. om jag inte hade dokument som visar på det.Får man förresten äkthetsintyg om man handlar på dryckesauktionen i Sverige?Hur som helst så ser det inte ut att bli gratis att ta hem en värderingsman...

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...