Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
mange

Absinthe

Recommended Posts

Inför en kommande absintprovning så testade jag Jade Verte Suisse och Jade Blanchette. Häftiga grejor!

Drack de på det traditionella sättet: Absintfontän, absintsked, sockerbit och absintglas.

Magnus J

Inför en kommande absintprovning så testade jag Jade Verte Suisse och Jade Blanchette. Häftiga grejor!

Drack de på det traditionella sättet: Absintfontän, absintsked, sockerbit och absintglas.

Var får man tag på en Absintfontän ?

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Drycken som skadar nervsystemet, orsakar epilepsi, hallucinationer, demens och hjärnskador. En snubbe har mördat efter att ha druckit absint, en annan har skurit av sitt öra. Ingen dryck har väl ett sämre rykte än absinten för den är inte farligare än nån annan spritsort.

Från helgens absintprovning blev det:

PF 1901

Verte Suisse 65

Blanchette

Dricker man på det rätta sättet och väljer bra absint så är det en god dryck.

Magnus J

Jag har en fin Absinth-fontän som jag fick av flickvännen ifjol... den kom från Alandia.

Måste erkänna att den blivit måttligt använd så jag inte precis har rätt sorts fester här hemma för att en sådan skall komma till sin rätt... och för ett glas är det ruskigt överarbete...

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Hur dricker ni absinthe? utblandat eller ej, det senare håller väll 70%?

Procenten pendlar mellan typ 45-90 och kan väl tänka mig att mellan 55-68 är vanligast.

Använder alltid vatten och hur mycker beror på alkoholhalten. Fontänen ger bäst resultat om man även kör med sockerbit.

Eller så kan det bli en drink: Green Death, 3-4 cl absinthe, isbitar och en burk RedBull. Kalas! En annan god drink är Sazerac, en av de äldsta drinkarna på denna jord.

Magnus J

Procenten pendlar mellan typ 45-90 och kan väl tänka mig att mellan 55-68 är vanligast.

Använder alltid vatten och hur mycker beror på alkoholhalten. Fontänen ger bäst resultat om man även kör med sockerbit.

Eller så kan det bli en drink: Green Death, 3-4 cl absinthe, isbitar och en burk RedBull. Kalas! En annan god drink är Sazerac, en av de äldsta drinkarna på denna jord.

Hehe absinthe och redbull, låter som en helkväll. Skulle man glömma isbitarna blir man säkert full :blink:

Edited by Towlie

Stefan Lundkvist

Hehe absinthe och redbull, låter som en helkväll. Skulle man glömma isbitarna blir man säkert full :blink:

Låt inte namnet på drinken eller ingredienserna avskräcka då den är just nu en favorit hos mig!

Magnus J

Eller så kan det bli en drink: Green Death, 3-4 cl absinthe, isbitar och en burk RedBull. Kalas!

Vad bra, då har man hittat ett sätt att bli av med Pere Kermann. :P

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Den är säkert smarrig..

Jäger red bull är min favorit drink, låter ju inte heller så gott men smakar desto bättre

Stefan Lundkvist

Den är säkert smarrig..

Jäger red bull är min favorit drink, låter ju inte heller så gott men smakar desto bättre

Det är en ruskigt farlig drink. Den smyger sig på en utan att man anar det. Blev bjuden på en sådan på en Birka-kryssning förra året.

Friend of Laphroaig

plus några till...

Vad bra, då har man hittat ett sätt att bli av med Pere Kermann. :P

Denna duger väl knappt till detta :rolleyes:

Anses väl inte vara en riktig absint då den inte ska innehålla malört och sen tillverkas genom nån essensmix. Dåliga grejor alltså!

Magnus J

Denna duger väl knappt till detta :rolleyes:

Anses väl inte vara en riktig absint då den inte ska innehålla malört och sen tillverkas genom nån essensmix. Dåliga grejor alltså!

Kan vara att det inte är äkta absint, men oavsett så måste jag hitta något sätt att göra slut på den utan att hälla den i slasken.

Friend of Laphroaig

plus några till...

Kan vara att det inte är äkta absint, men oavsett så måste jag hitta något sätt att göra slut på den utan att hälla den i slasken.

Klart man kan göra drinkar av det mesta men som absint duger den inte!

Magnus J

(Okej, 1 år gammal tråd men ändå. :))

Måste bara säga att det är kul att se att det nu sen årsskiftet finns lite mer kvalitetsabsint i Systemest beställningssortiment.

Mansinthe är ju faktiskt inte pjåkig alls, snarare riktigt god, och de både Duplais-sorterna är ju av ypperlig kvalitet.

Lite synd bara att de med svenska skattepålagor blir orimligt dyra! Med ett pris på 777 kr för en halvliter Duplais Verte tror jag inte många som aldrig tidigare provat denna ädla dryck blir lockade att "chans-beställa" (i synnerhet som man kan köpa den för mindre än hälften av detta pris på nätet). Literpriset för båda Duplais-absinterna är ju härmed faktiskt högre än för Systemets tidigare enda autentiska absint, Nouvelle-Orléans, som på nätet har ett mycket högre literpris än Duplais.

Hursomhelst, kul att det händer lite. Återstår bara att hoppas att inköpsansvariga på Systemet också inser att en så horribel produkt som Père Kermann's Absinthe inte har något att göra på absinthyllan, och slutar ta in denna. Att en sådan undermålig "fejk-absint" är det enda som finns i det ordinarie sortimentet är högst olyckligt, och en stor anledning till att alltför många människor tror att de har druckit absint, och att de inte tyckte om det...

Hursomhelst, kul att det händer lite. Återstår bara att hoppas att inköpsansvariga på Systemet också inser att en så horribel produkt som Père Kermann's Absinthe inte har något att göra på absinthyllan, och slutar ta in denna. Att en sådan undermålig "fejk-absint" är det enda som finns i det ordinarie sortimentet är högst olyckligt, och en stor anledning till att alltför många människor tror att de har druckit absint, och att de inte tyckte om det...

Ja, är vi tillräckligt många som klagar på att de saluför det buteljerade simhallsvattnet så kanske de tar sitt förnuft tillfånga.

I övrigt så händer det som sagt en hel del, absinthefronten är på frammarsch med många nya, ypperliga, riktiga (destillat och inte mix/macerat etc.) absinther. Själv blev jag glatt överraskad av italienska (duh) L'Italienne som jag testade nyligen.

 - Erik Falk -

Åhå, L'Italienne! Den har jag länge velat prova; de flesta på absintforumen jag hänger på har lovordat den. Den lär ha en väldigt "floral" och ordentligt rumsfyllande doft. (Det är så härligt med absinten när aromerna börjar sprida sig, för varje droppe man späder den...)

Får jag fråga var du fick tag på den? Såvitt jag har sett är det väl bara LdF som säljer den? Eller fick du ett prov av någon?

Mina klara favoriter just nu är Doubs Mystique (ingen likhet alls med föregångaren Doubs, som var en oljemix) och Roquette 1797 (som har den mest underbara, blommiga malört jag känt i någon modern absint). De kvalar in bara millimetern före Jade PF 1901 och Edouard, som annars också hör till det finaste i dagsläget.

Ja, enligt min tunga, skall ödmjukt tilläggas. :)

Åhå, L'Italienne! Den har jag länge velat prova; de flesta på absintforumen jag hänger på har lovordat den. Den lär ha en väldigt "floral" och ordentligt rumsfyllande doft. (Det är så härligt med absinten när aromerna börjar sprida sig, för varje droppe man späder den...)

Får jag fråga var du fick tag på den? Såvitt jag har sett är det väl bara LdF som säljer den? Eller fick du ett prov av någon?

Mina klara favoriter just nu är Doubs Mystique (ingen likhet alls med föregångaren Doubs, som var en oljemix) och Roquette 1797 (som har den mest underbara, blommiga malört jag känt i någon modern absint). De kvalar in bara millimetern före Jade PF 1901 och Edouard, som annars också hör till det finaste i dagsläget.

Ja, enligt min tunga, skall ödmjukt tilläggas. :)

Jag plockade upp den hos en vän i Milano.

Duplais tillhör annars mina favoriter men den bästa på min än så länge ganska korta lista över provade absinther torde vara Angelique Verte.

Nu är jag mest sugen på att få testa den lovordade Belle Amie.

 - Erik Falk -