Jump to content
whiskyforum

Recommended Posts

:D

Vi har tänkt åka till Glasgow till våren.Någon

som vet om de finns färdiga rundturer till bra

brännerier i området? :oops: de kan ju va lurigt

o hyra bil.Man har ju tänkt att få me sej lite gott

hem :shock: hehe.

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Åk till Glasgow, hyr en bil och åk runt!

 

Om du har gott om tid så lägger du två-tre dagar på Islay, väl på plats på ön så är det nära till allt och ack så trevligt.

 

Handla kan du säkert göra i Glasgow, likväl efter vägen i diverse handelsbodar 8)

 

Se reseskildring från vår resa i våras

/Robert

Almunge - Uppsala

 

Besök gärna min Blogg

Link to comment
Share on other sites

Mitt ex föräldrar var i Skottland för ett tag sedan och dom hyrde just bil och åkte runt. Hur bra som helst tydligen och de var runt i hela Islay samt att de tog en tur till Skye och hälsade på Talisker :D

Talisker, en gåva från ovan! / Tobias Johansson Mark Single Malt Society (Kinna)

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en resa till Islay för ett par år sedan. Åkte "kommunalt" hela vägen men hyrde bil på Islay (på en bilverkstad vid flygplatsen). Läs om den på http://www.karlstad.bonet.se/jowi/ (Whiskyresa) För resor åt andra håll med utgångspunkt från Glasgow är det nog tyvärr bil som gäller om man inte har mycket gott om tid. Köpa whisky kan man göra hos http://www.robertgraham1874.com/brochureindex.html i Glasgow, eller om man flyger till /från Prestwick hos http://www.robbiesdrams.co.uk/ i Ayr, som kan vara en bra övernattning nära flygplatsen.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Om man söker alternativ till bilresande vid destilleribesök så går det naturligtvis att ta sig fram med tåg och buss. En man som heter Michael Pearson har skrivit några häften om tåglinjer i Skottland t ex "Iron Road to Whisky Country" (linjen Aberdeen - Inverness) och "Iron Road to the Highlands" (Perth - Inverness). Inte alls i närheten av Glasgow förstås, men trevligt ändå. Skottland har också ett antal långa vandringsleder. Ur whiskysynpunkt är The Speyside Way klart intressant. En bra handledning finns att få från förlaget Rucksack Readers: "The Speyside Way" av Jacquetta Megarry & Jim Strachan. Får i alla fall mig att bli sugen på fotvandring.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Kruxet är ju just att whiskyprovande och bilkörning är en mindre bra kombination. Har kollat upp om man kan hyra husbil och hittat några alternativ, dock till höga veckorpriser (£750). Fast jag har inte släppt tanken. Tänk att parkera husbilen på gångavstånd från destilleriet och kanske någon pub och sen gå och lägga sig i husbilen efter en provningsrunda. =D>

Det gäller dock att kolla upp om husbilen har ett bra barskåp... :lol:

Gabriel Rådström, Örebro.

Link to comment
Share on other sites

:D @ Beppe. Köra när man smakar e ingen bra ide,

o ännu värre när man ska köra på fel sida av vägen :roll:

Ca 10500:- e inte så farligt,dyrare än hotel men inte så

mycke.6-7000 i hotel kostnader får man nog räkna me

för 1 vecka.

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Ja kanske de.Finns ju ingen lagsport av

kvalite kvar i Sverige,vore skoj o se hur

de kan o skall gå till.

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Kan meddela att det går utmärkt att åka buss på Islay

 

Man kommer till alla destillerier och om man inte har jätte lite tid så...

Går fint att prova whisky och åka buss, provar man för mycket så får man ju "köra buss" om det vill sig illa. :roll:

 

 

:D

/Robert

Almunge - Uppsala

 

Besök gärna min Blogg

Link to comment
Share on other sites

Kan meddela att det går utmärkt att åka buss på Islay

 

Man kommer till alla destillerier och om man inte har jätte lite tid så...  

Går fint att prova whisky och åka buss, provar man för mycket så får man ju "köra buss" om det vill sig illa. :roll:

 

 

:D

 

Kan också meddela att det går finfint att cykla på Islay. Det finns flera uthyrare bla i Port Ellen och Bowmore. Jag spenderade fem dagar på Islay med cykel som transportmedel. Tog bara bussen en gång. Ett annat sätt som faktiskt fungerar bra är att lifta. Jag provade det ett par gånger. Båda gångerna stannade den första bilen och plockade upp mig. Fick bara vänta i några minuter. Mycket vänliga och pratglada öbor. Ön är inte stor, inte bara till storlek utan också till antal människor, som jag glatt fick erfara. Efter besök på Caol Ila liftade jag till Bruichladdich och blev upplockad av systern till guiden på Caol Ila. Tala om en liten värld/ö!

Christer Bergwall

 

"A good gulp of hot whisky at bedtime - it's not very scientific, but it helps."

Som svar när han blev frågad om ett botemedel mot förkylning, Sir Alexander Fleming (1881-1955, penicillinets fader)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...