Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...


perbl526
 Share

Recommended Posts

Caroni 1996 17y Heavy full proof Velier 63%. Den var mycket god!

 

Tack till Klash57!

  • Like 1

Christian Alfredsson - Kungälv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Calvados Chateau du Breuil, single cask 12 yo, fat no.44, 53,8%, efter sju sorger och åtta bedrövelser fick jag hämta ut den i går ( felleverans och tullkonfiskation ) korkar upp och provar, det här är en whiskydrickares calva, lite mer åt whiskyhållet med lite dovare äpplighet men den märks, den här gick under min radar när den släpptes på bolaget, jag hann i alla fall inte vara med, den här calvan gillar jag starkt, 89p

 

Korkade upp en till under lördagsaftonen, den röda hårda lacken yrde som vanligt runt hela köket, det är verkligen en whiskydrickares calva det här, mitt i mellan calva och whisky skulle jag säga, äpplen märks men är nedtonat, fat no. 156 var bättre men även den här är mycket bra, 89p

 

Har beställt hem Coeur de Lion 1986 från systembolaget så man har en lite " äppligare " calva hemma.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Korkade upp en till under lördagsaftonen, den röda hårda lacken yrde som vanligt runt hela köket, det är verkligen en whiskydrickares calva det här, mitt i mellan calva och whisky skulle jag säga, äpplen märks men är nedtonat, fat no. 156 var bättre men även den här är mycket bra, 89p

 

Har beställt hem Coeur de Lion 1986 från systembolaget så man har en lite " äppligare " calva hemma.

Kul med Calva!!!

 

dock så är ju jag ytterst lite bevandrad i denna dryck... jag vet att jag druckit goda och att jag druckit dåliga men vad som är vad har jag ingen koll på ännu... får bli nån gång i framtiden att göra ett mer seriöst prov-dykande ner i calvadosens värld.

För, när det är gott är det riktigt gott kan jag tycka!!!

 

sen så när jag väl en liten liten dröm om att själv tillverka egen calvados nån gång i framtiden "på skoj" :D sådär då det ändå är en relativt enkel process...får se om man nånsin kommer få tummen ur, äpplen är det ju i alla fall enkelt att få tag på...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Öppnade just en Caroni 1998 16 years 55% "No Smoking" 33rd Release by Velier.

Intressant det här med finare rom, en del smakar nästan som vällagrad whisky(!). :g:

 

Jag håller med dig Stefan, the whiskynerds sprider ut sina vingar haha.., många rom känns som whisky på sitt sätt, personligen tror jag att man lärt sig gilla en viss typ av rom via sitt whiskyintresse, själv har jag blivit svag för en viss typ av rom samt en viss typ av calvados och jag känner mig nöjd med det, helt klart är det whiskyinfluenser som lockar, påverkar och drar, när 90+ whiskyn blir för dyr så har vi fortfarande chansen att hitta något gott men priserna stiger i rask takt även för dessa så det gäller att ligga i för att hitta igen pärlorna på de nya.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bryter än en gång mot min Lutheranska tradition om att hålla söndagen alkoholfri haha..Calvados i glaset, en specialutgåva av Coeur de Lion 1973 jean-pierre artige, har letat efter den här ganska länge efter att ha fått möjlighet att prova Coeur de Lion samples av Bunker, Sigge och Johannes Sundbom, tack förresten killar att ni fick in mig på det spåret, den här är bra, möjligen den bästa calvados jag provat.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sommardrink. Whisky Mac. Lika delar (halvdålig?) whisky och Stone's Original Green Ginger Wine. Vill man ha longdrink är det bara att hälla i Ginger Ale.

En ganska god anledning att inte vaska dålig whisky.

  • Like 2

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Inte alls dumt ju Tequila Jose Cuervo Reserva La Familia :blush2:

attachicon.giftequila jose cuervo 1.JPGattachicon.giftequila jose cuervo.JPG

Har gått och sneglat på den ett tag nu. Köpvärd alltså? Man måste ju ha några alternativ till whiskyn.

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

Link to comment
Share on other sites

Har gått och sneglat på den ett tag nu. Köpvärd alltså? Man måste ju ha några alternativ till whiskyn.

Jag gillar den,tror att den passar utmärkt till cigarr ;)

Tur att man köpte 2, prisvärda billigare än på nätet :)

  • Like 1

Juhani Karvonen

Highhomestead

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Awamori Coffee.

 

Awamori är ett brännvin gjort på thailändskt ris nere på Okinawa i södra Japan. Mycket trevligt, framför allt det som lagrats in fem år (äldre än så har jag inte sett).

 

På Family Mart - en av Japans största kedjor av närbutiker - säljer man nu sedan en tid en kaffedrink med just Awamori; en sorts japansk kaffekask med andra ord. 12%, ca 20 kr för 3 dl. Men bara nere på Okinawa än så länge.

Edited by dagklingstedt
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Öppnade just en Uitvlugt 1989 Guyana Demerara Rom 23 years Duncan Taylor cask #5. Säger bara wow! :winner:
Den som inte tror sig tycka om rom borde prova denna, likheterna med en vällagrad whisky är slående. Tung, torr, mycket fatkaraktär och inte det minsta söt. Funderar nu mest på vilket whiskydestilleri den påminner om...

  • Like 1

Stefan Lööf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Höll en liten Armagnac provning idag, riktigt bra grejer...

1. Clos de Saveurs Bas-Armagnac 1979 40% 88p
2. Darroze Grands Assemblage 50 yo 42% 90p
3. Darroze Chateau de Gaube 1966 44.5% 91p
4. Laberdolive 1982 Bas-Armagnac 1982 46% 93p
5. Domaine Boingnères Bas-Armagnac 1981 48% 94p
6. Armagnac Magnol Domain de la Brette 1972 54.7% 91p

  • Like 2

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Link to comment
Share on other sites

Höll en liten Armagnac provning idag, riktigt bra grejer...

1. Clos de Saveurs Bas-Armagnac 1979 40% 88p

2. Darroze Grands Assemblage 50 yo 42% 90p

3. Darroze Chateau de Gaube 1966 44.5% 91p

4. Laberdolive 1982 Bas-Armagnac 1982 46% 93p

5. Domaine Boingnères Bas-Armagnac 1981 48% 94p

6. Armagnac Magnol Domain de la Brette 1972 54.7% 91p

Vad kostar flaskorna? Har aldrig testat Armagnac.

Mikael Frisk

Hudiksvall

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bröt av med ett romsample:

 

Caroni 16y 97/14 Duncan Taylor cask #49 56,4% :drool2:

 

Tack till Ardbank om jag inte minns fel!!

  • Like 1

Christian Alfredsson - Kungälv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blev ett romsample i påsk också:

 

Caroni 1999 Kintra Single Cask Collection 56%

 

Tack till Ardbank igen.......tror jag!! :blush:

Christian Alfredsson - Kungälv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har blivit några GT medan man suttit och pratat strunt med grannarna.

 

Trevlig torsdagsafton, må jag säga.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ett sample igår:

 

Caroni 15y 1999 The Creative Whisky Co The James Dinnen Series Single Barrel 50%. :drool2:

 

Tack till Ardbank!

  • Like 1

Christian Alfredsson - Kungälv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...