Jump to content
whiskyforum

Whisky från helvetet?


Recommended Posts

Ena brorsan fyller 40år om ett par veckor och funderar på att köpa något kul till honom.. Han är ingen direkt whisky finsmakare så det behöver absolut inte vara den mest balanserade och välsmakande, men han gillar när det är mycket rök, styrka och kraft i whiskyn..

Skulle vilja ge honom en riktig käftsmäll i flytande form men vad? Har en Port Charlotte pc5 över som jag funderat på men vill helst ha något ännu roligare.. Laphroaig Cask Strenghth och Ardbeg Uigeadail och liknande brukar han gilla när vi tar ett järn men nu vill jag ha tips på något ännu vassare!! En riktig whisky från helvetet med andra ord.. Någon?

Link to comment
Share on other sites

Ena brorsan fyller 40år om ett par veckor och funderar på att köpa något kul till honom.. Han är ingen direkt whisky finsmakare så det behöver absolut inte vara den mest balanserade och välsmakande, men han gillar när det är mycket rök, styrka och kraft i whiskyn..

Skulle vilja ge honom en riktig käftsmäll i flytande form men vad? Har en Port Charlotte pc5 över som jag funderat på men vill helst ha något ännu roligare.. Laphroaig Cask Strenghth och Ardbeg Uigeadail och liknande brukar han gilla när vi tar ett järn men nu vill jag ha tips på något ännu vassare!! En riktig whisky från helvetet med andra ord.. Någon?

 

Paradiset menar väl du?? Alla du har räknat upp kommer ju Islay, paradiset!!

 

Om du vill ge honom något från helvetet kan du väl prova med en Mackmyra, så tidig som möjligt ;)

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Ha ha.. Ja tolka mig rätt.. :rolleyes: Ingen Mackmyra tack!!

 

Okey då! För min del så glömmer jag inte den grymma rök/tjära (Wasa skeppet) doften från en flaska som ibland går att få tag i. Ardbeg 1974 Conn. Choise. Grym. Eller satsa på en 40-åring som föregående inlägg sa ;)

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så kommer Croftengea från helvetet <_<

 

Har inte fått hem min än...

Edited by Lindqvist

Marcus Lindqvist

Kristinehamn

 

Friend of Laphroaig - plot nr 180036

Fatägare - Mackmyra Reserve, Elegant, Ex-Sherry

Delägare - Box Destilleri

Link to comment
Share on other sites

Okey då! För min del så glömmer jag inte den grymma rök/tjära (Wasa skeppet) doften från en flaska som ibland går att få tag i. Ardbeg 1974 Conn. Choise. Grym. Eller satsa på en 40-åring som föregående inlägg sa ;)

 

 

Har faktiskt en dokumenterad träbit från regalsleppet Wasa som sjönk 1628.. Ca 30 cm lång. Wasanämnden beslöt att tillverka en minnessak åt världsomseglaren Francis Chitchester till hans besök i Stockholm. Uppdraget gick till en fabrikör Larsen här i Uppsala och till honom levererades en stockbit som låg på Wasas mellandäck. Resterna av stocken fick Larsen behålla och detta är en bit av den som Larsen gav till min far som jag i min tur fått av honom.. Luktar mumsigt kan jag säga..

.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så kommer Croftengea från helvetet <_<

 

Har inte fått hem min än...

 

Jadu Marcus, "Melins straffrunda" 07-06-02 bestod av 4 st Loch Lomonds: Inchmurin, Craiglodge, Inchmoan och Croftengea. Av dessa var det Croftengea som stod som segrare........det finns alltså värre, vilket du ska tänka på när du smakar på din whisky. Skall tilläggas att dessa 4 flaskor tillhör de som har svårast att ta slut i hans hörna, så är det någon som har intresse av att utröna Loch Lomonds klassiska whisky så är det bara att skicka ett PM till Melin så kommer han att gladeligen dela med sig av dessa 4 till en billig penning. Frågan är om han inte betalar för att bli av med dem.... :lol:

Edited by BosseK

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Jadu Marcus, "Melins straffrunda" 07-06-02 bestod av 4 st Loch Lomonds: Inchmurin, Craiglodge, Inchmoan och Croftengea. Av dessa var det Croftengea som stod som segrare........det finns alltså värre, vilket du ska tänka på när du smakar på din whisky. Skall tilläggas att dessa 4 flaskor tillhör de som har svårast att ta slut i hans hörna, så är det någon som har intresse av att utröna Loch Lomonds klassiska whisky så är det bara att skicka ett PM till Melin så kommer han att gladeligen dela med sig av dessa 4 till en billig penning. Frågan är om han inte betalar för att bli av med dem.... :lol:

 

:lol: ja sällan står sampleflaskor orörda så länge som de gjorde haha. det var ju en upplevelse att testa dom, men att det var en trevlig upplevelse kan jag ju inte påstå. :rolleyes:

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

Jadu Marcus, "Melins straffrunda" 07-06-02 bestod av 4 st Loch Lomonds: Inchmurin, Craiglodge, Inchmoan och Croftengea. Av dessa var det Croftengea som stod som segrare........det finns alltså värre, vilket du ska tänka på när du smakar på din whisky. Skall tilläggas att dessa 4 flaskor tillhör de som har svårast att ta slut i hans hörna, så är det någon som har intresse av att utröna Loch Lomonds klassiska whisky så är det bara att skicka ett PM till Melin så kommer han att gladeligen dela med sig av dessa 4 till en billig penning. Frågan är om han inte betalar för att bli av med dem.... :lol:

 

För mig är Croftengea hemskast. Jag trodde jag skulle bli blind när jag drack den förra våren. Huvva vilken wirre. Jag kan ju berätta att jag bytte glasögen i samband med detta, till nya bågar men också till mer styrka i glasen. Croftengea är detsamma som en nymalen Tretorn gummistövel som varit ute i regnet. Så att utse Croftengea till en vinnare är för mig en gåta, om du inte är optiker förstås. :D

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt en dokumenterad träbit från regalsleppet Wasa som sjönk 1628.. Ca 30 cm lång. Wasanämnden beslöt att tillverka en minnessak åt världsomseglaren Francis Chitchester till hans besök i Stockholm. Uppdraget gick till en fabrikör Larsen här i Uppsala och till honom levererades en stockbit som låg på Wasas mellandäck. Resterna av stocken fick Larsen behålla och detta är en bit av den som Larsen gav till min far som jag i min tur fått av honom.. Luktar mumsigt kan jag säga..

.

 

Det var ju precis som jag sa :blush: Wasa. Bara att leta upp en Ardbeg 1974 CC ;) Du kan inte tänka dig att karva av en bit till mig, så skickar jag ett par rökiga sampels till dig??

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

För mig är Croftengea hemskast. Jag trodde jag skulle bli blind när jag drack den förra våren. Huvva vilken wirre. Jag kan ju berätta att jag bytte glasögen i samband med detta, till nya bågar men också till mer styrka i glasen. Croftengea är detsamma som en nymalen Tretorn gummistövel som varit ute i regnet. Så att utse Croftengea till en vinnare är för mig en gåta, om du inte är optiker förstås. :D

 

Jag tror det handlade om att Croftengea var gjord på rökt malt, det dämpade i alla fall de allra värsta finkeldofterna/smakerna, och dessutom var den ju lagrad i inte mindre än 9 år, de andra var väl 4 år har jag för mig. Att de legat på spanish sherry butt m.m. gjorde varken från eller till, de hamnade nånstans mellan Mekong och Mackmyra 01.....Huvaligen som de säger i norrland

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Mejla Bruichladdich och be att få köpa en flaska Octomore II - the Beast som gjordes på korn vilket röktes till 167 ppm.

 

Vet inte om den är buteljerad ännu bara då den destillerades 2002.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Mejla Bruichladdich och be att få köpa en flaska Octomore II - the Beast som gjordes på korn vilket röktes till 167 ppm.

 

Vet inte om den är buteljerad ännu bara då den destillerades 2002.

 

Nädu Mickeman, den gubben går nog inte. Vi har köpt 1 låda futures av både 1-an och 2-an men de ska ligga "until Jim McEwan decides that it's ready to be bottled". Tror inte de säljer dem mer heller, men det vill jag låta vara osagt. Som du skrev man kan ju alltid maila dem, men att få en flaska nu är nog stört omöjligt.

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Det var ju precis som jag sa :blush: Wasa. Bara att leta upp en Ardbeg 1974 CC ;) Du kan inte tänka dig att karva av en bit till mig, så skickar jag ett par rökiga sampels till dig??

 

 

Då skulle det vara en väldigt liten bit du.. ;) Var ju en sjuk hysteri när någon försökte sälja en bit på E-bay för något år seden och jag tror inte den hade någon dokumentation/historik..

Link to comment
Share on other sites

Då skulle det vara en väldigt liten bit du.. ;) Var ju en sjuk hysteri när någon försökte sälja en bit på E-bay för något år seden och jag tror inte den hade någon dokumentation/historik..

 

Jag nöjer mig med en liten sjärva! så skall jag se till att du får några smarriga provsmakningar ;) ??

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Jag provade några whiskyn igår. Bland annat en Mackmyra 04 och bredvid den något som fick Mackmyran att komma från paradiset vid en jämförelse.

 

Med andra ord bland det absolut sämsta jag någonsin provat,

vad var då detta ? Jo en Slyrs. En tre årig vintage (2004) tysk single malt.

 

Det är vad jag kallar whisky från helvetet.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...