Jump to content
whiskyforum

Torra cigarrer


Babayaga
 Share

Recommended Posts

Amatörrökare som jag är så saknar jag en humidor. Det händer därför ibland att cigarrerna torkar innan jag hunnit tända dem. Vet någon om man på något vis kan återfukta en cigarr efter att den blivit lite för torr? Sitter just nu och fingrar på en handrullad inköpt i Dominikanska Republiken men den känns aningen torr när jag rullar den mellan fingrarna. Är det bara att kasta och införskaffa nya?

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Amatörrökare som jag är så saknar jag en humidor. Det händer därför ibland att cigarrerna torkar innan jag hunnit tända dem. Vet någon om man på något vis kan återfukta en cigarr efter att den blivit lite för torr? Sitter just nu och fingrar på en handrullad inköpt i Dominikanska Republiken men den känns aningen torr när jag rullar den mellan fingrarna. Är det bara att kasta och införskaffa nya?

 

 

Varför inte skaffa en humidor? Sköter sig i stort sett själva! Kostar väldigt lite på nätet att inhandla i förhållande till att slänga bort några fina garrar om året. Har själv haft min humidor i ca. 4 år nu! Väl investerade pengar. Det finns alltid färska cigarrer när andan faller på :lol:

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Amatörrökare som jag är så saknar jag en humidor. Det händer därför ibland att cigarrerna torkar innan jag hunnit tända dem. Vet någon om man på något vis kan återfukta en cigarr efter att den blivit lite för torr? Sitter just nu och fingrar på en handrullad inköpt i Dominikanska Republiken men den känns aningen torr när jag rullar den mellan fingrarna. Är det bara att kasta och införskaffa nya?

 

Nej, släng inte !

 

De flesta cigarrer går att rädda till i princip förutvarande skick, handha de torra ciggarna med försiktighet då de lätt kan spricka, har du inte tillgång till någon humidor så ta en låda, kartong, pappkartong, skokartong, glasslåda ja vilken ( låda ) somhelst, klipp en bit av en svamp ex. tvättsvamp ( utan tvättmedel ) och fukta den och lägg den i lådan tillsammans med cigarrerna, eller så ställer du en kopp vatten i lådan, ta ej för mycket vatten och låt ej vatten komma i kontakt med cigarren, se bara till så det finns vätska hela tiden, destillerat vatten är bäst men det går med vanligt vatten också, stäng ej lådan helt utan låt det vara en springa så lite syre kan sippra in, öppna lådan helt med ca två veckors mellanrum för att släppa in helt friskt syre, det tar ca två månader att återställa cigarren.

 

Lycka till.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Nej, släng inte !

 

De flesta cigarrer går att rädda till i princip förutvarande skick, handha de torra ciggarna med försiktighet då de lätt kan spricka, har du inte tillgång till någon humidor så ta en låda, kartong, pappkartong, skokartong, glasslåda ja vilken ( låda ) somhelst, klipp en bit av en svamp ex. tvättsvamp ( utan tvättmedel ) och fukta den och lägg den i lådan tillsammans med cigarrerna, eller så ställer du en kopp vatten i lådan, ta ej för mycket vatten och låt ej vatten komma i kontakt med cigarren, se bara till så det finns vätska hela tiden, destillerat vatten är bäst men det går med vanligt vatten också, stäng ej lådan helt utan låt det vara en springa så lite syre kan sippra in, öppna lådan helt med ca två veckors mellanrum för att släppa in helt friskt syre, det tar ca två månader att återställa cigarren.

 

Lycka till.

 

Oh! Tack för tipset! Sätter genast min plan i verket.. en skokartong, en disksvamp samt avjoniserat vatten från tvättstugan: :lol:

 

Sitter för övrigt och kikar på humidorer. Finns en del vackra skapelser. Vad skall man satsa på? Något man bör undvika? De flesta verkar ju vara byggda enligt samma princip.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Oh! Tack för tipset! Sätter genast min plan i verket.. en skokartong, en disksvamp samt avjoniserat vatten från tvättstugan: :lol:

 

Sitter för övrigt och kikar på humidorer. Finns en del vackra skapelser. Vad skall man satsa på? Något man bör undvika? De flesta verkar ju vara byggda enligt samma princip.

 

Insidan bör vara klädd med spanskt cederträ, lös avdelare, fuktare och hygrometer bör du ha, det är en prisfråga, idag har priserna gått ner på humidorer men som jag ser det så får man idag en riktigt bra humidor med utrustning för ca 1200:-, jag tror att Sio på cigarrcenter rear ut några eller hade kampanj på några.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Gå in och kika på http://www.humidordiscount.com/ Jag har handlat där några gånger, funkar bra!

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Först hade jag lagt cigarrerna i en eller dubbla fryspåsar och knutit åt hårt, detta för att sakta ner vidare uttorkningen. Sedan hade jag köpt en humidor från humidor discount, när jag fått ordning på den med fukthalt hade jag lagt i cigarrena, fortfarande i påsen (det räcker med en nu) med knuten något lösare. Nu kommer väntan tills cigarrerna tagit åt sig så mycket fukt att de kan tas ut ur påsen och fortsätta sin acklimatisering lösa. Det kommer att ta tid räkna med ett antal månader upp till ett halvår. Varför så försiktigt då? Jo cigarrerna riskerar att spricka om de fuktas upp för fort.

 

Istället för humidor kan man använda en tät plastlåda tex hammarplast smartstore som finns i många olika storlekar. Med plast låda får man försöka komma på något bra sätt för fuktreglering, köpa en fuktare från någon tobaksbutik tex. det viktiga är att det är en reglering så att det inte blir för fuktigt för då kommer det mögel.

En hygrometer från Clas Olson kan vara en bra ide för att hålla koll på fukthalten, deras digitala brukar vara hyfsade.

 

Janne

Jan Quiding

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag investerat i en humidor, en digital hygrometer och en flaska propylenglykol. Med slank ett också ett park lådor cigarrer. Köpte från en leverantör i USA och med den låga dollarkursen blev det ofattbart billigt. Allt som allt kostade det nästan mindre än en av de två lådorna cigarrer skulle ha kostat i sverige, inklusive frakt. Humidoren har plats för 120 cigarrer och har en stor fuktare, flera avdelare, två hyllplan samt ett lås.

 

Min nödhumidor består för närvarande av en camping-kylbox i plast, en digital termometer/hygrometer från clas ohlsson samt en plastburk fylld med grön oasis från blomsterhandeln. Denna innehåller tydligen propylenglykol. Oasisburken har fått flertalet små hål och är fylld med batterivatten. Just nu håller anordningen en luftfuktighet på 56% men värdet stiger fortfarande sakta. Hur som helst så är det en temporär lösning tills humidoren levererats.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag investerat i en humidor, en digital hygrometer och en flaska propylenglykol. Med slank ett också ett park lådor cigarrer. Köpte från en leverantör i USA och med den låga dollarkursen blev det ofattbart billigt. Allt som allt kostade det nästan mindre än en av de två lådorna cigarrer skulle ha kostat i sverige, inklusive frakt. Humidoren har plats för 120 cigarrer och har en stor fuktare, flera avdelare, två hyllplan samt ett lås.

 

Min nödhumidor består för närvarande av en camping-kylbox i plast, en digital termometer/hygrometer från clas ohlsson samt en plastburk fylld med grön oasis från blomsterhandeln. Denna innehåller tydligen propylenglykol. Oasisburken har fått flertalet små hål och är fylld med batterivatten. Just nu håller anordningen en luftfuktighet på 56% men värdet stiger fortfarande sakta. Hur som helst så är det en temporär lösning tills humidoren levererats.

 

Snyggt jobbat, tänk också på det som Janne skrev när det gäller uttorkade cigarrer, låt dom inte fuktas för fort utan ta det stegvis annars så riskerar dom att spricka, nöj dej nu initialt med 56% luftfuktighet med dina torra och sedan så ska man inte ligga höre än 70-72%, börjar man ligga på för hög luftfuktighet typ 80-90 då börjar även fräscha cigarrer att spricka. Fråga. var beställde du din humidor.

 

Lycka till, Hälsningar Kjell

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat, tänk också på det som Janne skrev när det gäller uttorkade cigarrer, låt dom inte fuktas för fort utan ta det stegvis annars så riskerar dom att spricka, nöj dej nu initialt med 56% luftfuktighet med dina torra och sedan så ska man inte ligga höre än 70-72%, börjar man ligga på för hög luftfuktighet typ 80-90 då börjar även fräscha cigarrer att spricka. Fråga. var beställde du din humidor.

 

Lycka till, Hälsningar Kjell

 

http://www.cigarhumidors-online.com/

 

Frakten för humidor $55 (ca 350 kr). Då ingår även frakt för två cigarraskar. Prisex: 20 st CAO CX2 Robusto $139.95 (881 kr). Samma låda går väl på ca 2000kr i de svenska nätbutikerna.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den hemsnickrade humidoren gjorde sin uppgift och lådorna med cigarrer är i stort sett återställda. Tog premiärrök häromdagen.

 

Humidoren som beställdes på nätet har anlänt och allt har fungerat smärtfritt. Slapp t.o.m. tulla för två lådor cigarrer eftersom företaget jag handlade av var lite luriga. De gömde cigarrerna i fodret på humidorpaktet och skrev bara humidoren, fuktaren och hygrometern på innehållsförteckningen. Tullverket tog några hundringar i moms på industriprodukter men missade cigarrerna.

 

När humidoren var infuktad och föreberedd slängde jag in alla de tre hygrometrarna jag hade. Nu till mitt problem.

Hårhygrometern visade som väntat lite skevt eftersom den beöver kalibreras. Vad som gör mig fundersam är dock att de båda digitala instrumenten visar helt olika. Clas Ohlson - varianten ger ett värde som ligger 10%enheter RH högre än den nyinköpta humidorhygrometern. Ingen av de båda går att kalibrera vad jag kan se.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Snabbvariant på koll, linda in känselkroppen eller hygrometern i en fuktad och urvriden trasa, efter en timme skall den visa 96% fuktighet, justera om det går.

 

Exaktare koll, ta en liten plastlåda med tättslutande lock, häll i en matsked salt så det bildar en liten topp ^ droppa ett par droppar vatten för att fukta saltet, det skall ej lösas upp endast fuktas, lägg i hygrometern och stäng locket, efter åtta timmar ska den visa 75% luftfuktighet, justera om det går.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Snabbvariant på koll, linda in känselkroppen eller hygrometern i en fuktad och urvriden trasa, efter en timme skall den visa 96% fuktighet, justera om det går.

 

Exaktare koll, ta en liten plastlåda med tättslutande lock, häll i en matsked salt så det bildar en liten topp ^ droppa ett par droppar vatten för att fukta saltet, det skall ej lösas upp endast fuktas, lägg i hygrometern och stäng locket, efter åtta timmar ska den visa 75% luftfuktighet, justera om det går.

 

 

Har en rätt stor hög med garrar som jag förvarar i en vanlig plastback med lock.. Har byggt mig en fuktare med hjälp av ett vanligt hederligt OASIS block och som jag använt en sorts glykol och destillerat vatten från apoteket..

 

Googla på plastidorer så finns det masssor av information..

 

En snygg humidor är något man kan ha framme för sina favoritgarrar.. Men ha allt i humidor tar på plånkan då de springer iväg rejält i pris..

 

 

Tips på bra garreforum är ju annars www.08bolmers.se :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag tänkte spinna vidare lite på den här tråden då även jag har några torra cigarrer som jag tänkte försöka få liv i igen.

Hemsidan som ni länkade till hade en väldigt billig humidor, nämligen http://www.cigarhumidors-online.com/cigar-humidors/enlarged/8117enlarge.html

Är det någon som har erfarenhet av denna? Är den något att ha?

 

/Babbis

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...