Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...


perbl526
 Share

Recommended Posts

Provade Irony Pinot Noir 2010 på mässan och jäklar vilken prisvärd rackare! Måste tas hem ett par flaskor utav.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Domaine Saint Gayan, Gigondas 2007

 

Smuttar på ett glas medans jag väntar på att maten skall bli klar... mmm passar nog perfekt till grillad biff med vitlökssmör och potatisgratäng!

 

(Kanske inte lika bra till hummern som är till förrätt men ingen av oss är speciellt förtjusta i vitt så det känns mest bortkastat).

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Domaine Saint Gayan, Gigondas 2007

 

Smuttar på ett glas medans jag väntar på att maten skall bli klar... mmm passar nog perfekt till grillad biff med vitlökssmör och potatisgratäng!

 

(Kanske inte lika bra till hummern som är till förrätt men ingen av oss är speciellt förtjusta i vitt så det känns mest bortkastat).

En kanon flaska enligt mig... Men, men det var ju förra året... God är den i.a.f.....

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

En kanon flaska enligt mig... Men, men det var ju förra året... God är den i.a.f.....

 

Kan bara hålla med :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Neudorf Chardonnay 2010

 

En kanon flaska, skynda att fynda innan butikerna byter ut de mot 2011!

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Provar vinet som en god vän till mig överraskade mig med när han kom hem från sin Italienresa.

 

Ett helt vanligt Italiensktlantvin.

 

Tederigo - 2011

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Link to comment
Share on other sites

Korkade upp Bruno Paillard Assemblage Brut 2002.

 

Fantastisk Champagne från en suveränt Vintage. Finns kanske några flaskor kvar på SB.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

öppnade en tyvär lite för kall

Peter Lehman, Barrossa.

men smaken helt ok, å färgen, riktigt mörk.

doft? blir säker bättre när den ökar från13 grader;-)

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Cafe Culture ikväll på box. Både flaska och box nog det godaste röda vin jag druckit. Åtminstone i prisklassen.

Har kokat lite lök i densamma som ja ska prova nu!

Väldigt speciellt vin det där... Ingen höjdare tycker jag. Nästan som vin smaksatt med kaffe. Kul att bjuda på ett glas av detta eftersom det sticker ut så mycket!

 

Blev en Enamore igår till middagen.., 2010 är bra men 2009 är så mycket bättre. Resterande 2010or får någ ligga till sig några år innan de öppnas.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Väldigt sällan jag dricker vin, men ikväll blev det rödvin, Villa Puccini.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Igår blev det provat ett hundratal viner på mitt kök mässan och idag är det dags igen!

 

Mycket spottande blir det men kul att hitta nya guldkorn att beställa hem :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Igår blev det provat ett hundratal viner på mitt kök mässan och idag är det dags igen!

 

Mycket spottande blir det men kul att hitta nya guldkorn att beställa hem smile.png

Oj, du provar många viner. Tar gärna emot tips. Är inte så insatt, men gillar rödvin med mycket tanniner, ganska tuffa, smakrika.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Oj, du provar många viner. Tar gärna emot tips. Är inte så insatt, men gillar rödvin med mycket tanniner, ganska tuffa, smakrika.

Det blir en del bär man går på mässor. Visar man sig intresserad och ställer frågor får man oftast prova en del utan att lämna några kuponger ;) Blir en del spottande... Man får tom "träningsverk" i munnen :P

Alltid hittar man några guldkorn :)

 

Personligen gillar jag inte tuffa rödviner med mycket tanniner... Men kan rekommendera dig att införskaffa några Barolo eller Barbaresco viner... Där har du så det räcker och blir över.

Kan nog ge ett par artikelnr... Ska bara hitta mina anteckningar från den provningen. Återkommer! Påminn mig om jag skulle glömma att återkomma med detta :)

 

 

Jag gillar smakrika viner med en del sötma kvar så att det balanserar upp det hela. :)

En ny billig favorit är The Wanted Zinfandel för 89kr (15g socker) kanske i mesta laget men otroligt god och trevlig för det priset.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sköljde ner lite älgkalv med en Mas Janeil special edition 2011 till middagen. Nice! Mycket plommon i det vinet.

Christian Alfredsson - Kungälv

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Smakade en sherry igår som inte var dum faktiskt.

 

Gonzales Byass Noe' VORS 30 years PX 15,5%

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

då jag just nu är i japan så passar jag på att dricka så mycket sake som möjligt (nästan, inte riktigt :D vill kunna gå upprätt helst ändå liksom). passar på då jag verkligen gillar sake och det är så hutlöst dyrt i sverige... kommer sakna detta utbud och pris på sake helt klart sen...

 

lite dålig på å föra noter över vilka sorter jag testar, tyvärr, kanske får ta och skärpa mig, men, har hittat en del riktiga guldkorn måste jag säga...

Link to comment
Share on other sites

då jag just nu är i japan så passar jag på att dricka så mycket sake som möjligt (nästan, inte riktigt :D vill kunna gå upprätt helst ändå liksom). passar på då jag verkligen gillar sake och det är så hutlöst dyrt i sverige... kommer sakna detta utbud och pris på sake helt klart sen...

 

lite dålig på å föra noter över vilka sorter jag testar, tyvärr, kanske får ta och skärpa mig, men, har hittat en del riktiga guldkorn måste jag säga...

Trevligt! Jag har bara provat sake en gång och då nån sort från bolaget. Hade varit intressant att prova några bättre sorter mot varandra.
  • Like 1

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Trevligt! Jag har bara provat sake en gång och då nån sort från bolaget. Hade varit intressant att prova några bättre sorter mot varandra.

jo, väldigg skoj att faktiskt äntligen kunna få testa en uöpsjö sorters sake och dessutom ha möjligheten att testa mot varandra utan att det kostar skjortan!

 

riktigt kul, känns som jag börjar förstå mer och mer vad för slags sakesorter jag verkar gilla bäst, långt ifrån alltid de dyraste och "finaste" sorterna kan jag säga dessutom! skoj skoj! får se om packningen hem kommer tillåta nån/nåra flaskor eller ej, handlar väl mest om dels pengar samt hur mycket min packning kommer väga... :D

Link to comment
Share on other sites

köpte en riktigt billig tetra sake igår, kommer testas idag får man se hur riktigt lågprisdricka står sig...

 

kan säga att jag (efter en del experimenterande) håller mig till huvudsakligen olika klasser av "junmai" då jag måste säga jag tycker att det mesta som är just junmai (även i de lägre klasserna av detta) oftast faller mig som bäst i smaken!

 

"junmai" är egentligen bara en beteckning på ingredienserna typ.

ingredienserna i sake är ju begränsade till ris, riskouji och tillsatt alkohol. junmai är enbart ris och riskouji utan nån alkohol tillsatt. finns både för och nackdelar med dessa olika sätt såklart, och finns mer eller mindre goda saker av alla sorterna.

 

dagens/kvällens billiga tetra-sake är en junmai av enkel sort, ska se hur den står sig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...