Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Babayaga

Glemorangie The Nectar D'or

Recommended Posts

I senaste numret av Whisky Magazine får Glenmorangie Nectar D'or väldigt höga betyg. Stämmer detta med er bedömning?

Ja, jag tycker att den var riktigt bra. 85-86 poäng från min sida.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

testpanelen på whiskyinfo tyckte den var sådär:

http://www.whiskyinfo.se/tastingpanel/

mellan 75 - 82p.

Har provat den vid fler tillfällen och mot andra whiskies och håller nog den trots allt kring 85 p.

På Glenmorangie provningen jag hade tillsammans med Kitten la hon den efter de andra två och där kom den verkligen till sin rätt. Men det gäller ju att man gillar söt whisky om man ska ta den till sig ordentligt.

Magnus Fagerström

Helsingborg

info(at)magnuswhisky.com

Jag gav den 88 p. vid första smaktillfället, för ca ett år sedan.

Den är nog lite av en "humörwhisky", för ibland gillar jag den inte lika skarpt.

Tycker mig hitta en citruston och tropisk frukt i den, som inte alltid passar mig.

Som helhet är den dock mycket prisvärd, speciellt på Bordershop €42,82 för 1L.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Gav den 6 poäng enligt min 0-10 skala och jag använder hela skalan, Georgia Moon=0

Slainte mhath

Lasse Holm

jag provade den på besök på Glenmorangie, och blev förvånad över hur bra sauternes-finishen funkar med Glenmorangie. Ofta kan vinavslutningar bli over-the-top, men inte i det här fallet. välbalanserad, söt och med frisk sirap (finns det?). en mycket god whisky helt enkelt. ska bli intressant att prova hemma igen och se hur mycket miljön spelar in i ens lätt lyriska hållning.

David Mortimer-Hawkins

The Stockholm Malt & Metal Society

Vad den än får för "smakpoäng" så ska dessa minskas med 20% på grund av löjligt namn!

(Sen ska den ha ytterligare -5% på poängen för fjantig flaska!)

GBG

GWS #3

Vad den än får för "smakpoäng" så ska dessa minskas med 20% på grund av löjligt namn!

(Sen ska den ha ytterligare -5% på poängen för fjantig flaska!)

Håller helt med! Vad är det för skruvad reklambyrå som kommit på de nya namnen! Bara för att det finns fransmän med i bilden behöver de inte ge franska namn till whiskyn. :angry:

Som att kalla en bra bourgone för "The good old red" eller nått sånt...

edit: stavfel

Edited by Tollig

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Håller helt med! Vad är det för skruvad reklambyrå som kommit på de nya namnen! Bara för att det finns fransmän med i bilden behöver de inte ge franska namn till whiskyn. :angry:

Som att kalla en bra bourgone för "The good old red" eller nått sånt...

edit: stavfel

Vidare franska är inte namnen:

Nectar D'Or takes its name from "Or" which means gold in Gaelic, perfectly describing this rich and luxurious expressions of Glenmorangie.

The "Quintas", or wine estates, of Portugal provide the Ruby Pot casks for this velvety textured Glenmorangie. "Ruban" is the Gaelic word for ruby.

'Lasanta' means 'Warmth and Passion' in Gaelic.

Magnus Fagerström

Helsingborg

info(at)magnuswhisky.com

Jag bedömde den till 80p på Cinderella i december. Den var bättre än Lasanta som jag gav 76p.

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Vidare franska är inte namnen:

Nectar D'Or takes its name from "Or" which means gold in Gaelic, perfectly describing this rich and luxurious expressions of Glenmorangie.

The "Quintas", or wine estates, of Portugal provide the Ruby Pot casks for this velvety textured Glenmorangie. "Ruban" is the Gaelic word for ruby.

'Lasanta' means 'Warmth and Passion' in Gaelic.

Nectar d'Or betyder ju guldnektar på franska. Uppenbarligen har det en annan gaelisk betydelse också. Jag får ändå känslan av att de inte varit helt omedvetna om den franska betydelsen. Quintas är som sagt portugisiska. Lasanta får mig i första hand att tänka på en spansk jultomte. Ok, de har väl gjort lite research i alla fall, men oavsett språk så tycker jag inte namnen faller bra på tungan.

EDIT: eller samma betydelse då menar jag...

Edited by Tollig

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Or är samma på gaeliska och franska. ;)

OT:

är det inte så att Gaeliskan och Franskan är rätt lika varandra (kan ju vara att de var vänner och hade samma ovän (england)) ?

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Kände mig tvungen att prova den nu när jag ändå tvingar i mig ett antal prover på Dewar Rattrays höst-kollektion.

Glenmorangie kan göra bra sprit. 10/15/18 är lysande standards, men sticker kanske inte ut så där.

Denna Nectar D'or, som Kitten så vänligt gett mig, är egentligen rätt trist för att vara en Sauternes Finish. Jämför med Tullibardines dito som förgyller original spriten på ett underbart sätt.

Men det är en ypperlig whisky för vanliga personer som vill ha något lite mer exklusivt. Tyvärr vet jag inte priosnivån och kan inte avgöra "most-bang-for-the-buck", men jag tror ändå att jag INTE skulle reka den. Det finns roligare. Det finns även roligare Glenmorangie.

Tjing

---------------------

Thomas Sundblom

Clydesdale AB

Don't touch my dram!