Jump to content
whiskyforum

The Glenlivet XXV


Reasoner
 Share

Recommended Posts

Har varit ute och tittat lite på nyheter här på Vinmonopolet i Norge och ramlade in över Glenlivet.

 

Priserna verkar otroliga, eller är det bara jag?

 

The Glenlivet XXV yo - 879 NOK

 

Priset på Glenlivet XXV verkar ju vara väldigt bra eftersom TWE vill ha £199 för den. Känner att jag e väldigt sugen på att köpa en flasla av denna, iallafall om ni som smakat den kan komma med positiva upplevelser!

Hoppas ni kan skriva in era upplevelser med denna whisky här, så jag har nåt att gå på.

 

Länk till flaskan på TWE.

 

glenlivet_25_box.jpg

Edited by Reasoner

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute och tittat lite på nyheter här på Vinmonopolet i Norge och ramlade in över Glenlivet.

 

Priserna verkar otroliga, eller är det bara jag?

 

The Glenlivet XXV yo - 879 NOK

 

Priset på Glenlivet XXV verkar ju vara väldigt bra eftersom TWE vill ha £199 för den. Känner att jag e väldigt sugen på att köpa en flasla av denna, iallafall om ni som smakat den kan komma med positiva upplevelser!

Hoppas ni kan skriva in era upplevelser med denna whisky här, så jag har nåt att gå på.

Jag tycker det är TWEs priser som är otroligt - högt. Även 879NOK är mer än vad jag tycker den är värd. Det är en helt ok The Glenlivet, men (enligt mig då..) de yngre och billigare tappningarna är minst lika bra.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är TWEs priser som är otroligt - högt. Även 879NOK är mer än vad jag tycker den är värd. Det är en helt ok The Glenlivet, men (enligt mig då..) de yngre och billigare tappningarna är minst lika bra.

Cirka 1100 SEK för en 25 år gammal whisky tycker jag låter som ett rimligt pris. Skulla faktiskt kunna tänka mig att köpa en sån själv. Förpackningen verkar ju läcker åtminstone.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Cirka 1100 SEK för en 25 år gammal whisky tycker jag låter som ett rimligt pris. Skulla faktiskt kunna tänka mig att köpa en sån själv. Förpackningen verkar ju läcker åtminstone.

 

 

De kostar £180 på The Glenlivets hemsida.. lite billigare då, men fortfarande kostar de gott om pengar. Har hört att rekommenderat försäljningspris skulle vara £160 i UK. Oavsett kan man nog inte finna denna flaskan billigare någonstans.

 

Till Bunker: Kanske mina föräldrar skulle ta med sig en sån flaska i tillägg till Ardbeg -74 som de redan ska ta med till dig? hehe

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Cirka 1100 SEK för en 25 år gammal whisky tycker jag låter som ett rimligt pris. Skulla faktiskt kunna tänka mig att köpa en sån själv. Förpackningen verkar ju läcker åtminstone.

Visst. Den är 25 år, och förpackningen är "läcker", men viktigast av allt; innehållet håller inte riktigt måttet. Men smaken är som...

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Var på "Systemet" i Norge för ngn vecka sedan men fick inte uppfattningen att whisky var speciellt billigt där. Är det bara värstingarna som är schysst prissatta?

 

I Norge, precis som i sverige och andra länder med hög alkoholskatt, blir det relativt billigare ju finare dricka du köper. Vinmonopolets såväl som Systembolagets tanke är väl att sälja dryckerna utan större vinstintresse (en sanning med modifikation) så pris satta utifrån dryckens prestige skall inte existera.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

I Norge, precis som i sverige och andra länder med hög alkoholskatt, blir det relativt billigare ju finare dricka du köper. Vinmonopolets såväl som Systembolagets tanke är väl att sälja dryckerna utan större vinstintresse (en sanning med modifikation) så pris satta utifrån dryckens prestige skall inte existera.

 

Verkar som de sätter priser på några så att de går med förlust.. kanske bara för att folk ska köpa andra ting samtidigt. Köpte Nikka Yoichi för 419 kr i höstas.. billigare finns inte mig veterligt.. inte heller på denna flaskan som denna tråden handlar om.

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke Systemet/Vinmonopolet som bestemmer prisene - det er importørene. Systemet/Polet er pålagt av myndighetene til å ta en viss avanse (i Norge: maksimalt 75 NOK eller 20% av innkjøpris, det som gir minst sum), så dyre ting blir billige hos oss enn på et åpent marked. T.ex. Vinmonopolet har en fortjeneste på kanskje 75 NOK på Ardbeg Lord of the Isles, mens Juuls i Danmark (med 200 NOK lavere avgift) kanskje har en fortjeneste på 600-800 DKK.

 

Når det gjelder Yoichi så var de flaskene, i Norge, feilpriset. De kommer tilbake, men da til en høyere pris (importørene hadde fått opplyst feil pris).

 

The Glenlivet XXV antar jeg kanskje "dumpes" i Norge av produsenten, siden Norge er et såpass lite marked i utkanten av verden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...