Jump to content
whiskyforum

Nosing Kit


Recommended Posts

Har någon provat ett sånt här?

 

 

Köpte en låda innan jul för att om möjligt försöka träna upp luktsinnet. Har testat några gånger och tror säkert att man med idogt tränande kan bli riktigt duktig på att känna igen och framförallt sätta namn på de olika aromerna som vi kan hitta i maltwhiskyn. Skall försöka ge det lite mer tid i vår, tillhör troligen den delen av mänskligheten som behöver mycket träning.

 

I övrigt är allt förpackat i en välbyggd trälåda med uppmärkta provflaskor i glas. Pappersstickor samt en detaljerad beskrivning på engelska ingår också.

Hans Adolfsson, Örebro

Link to comment
Share on other sites

Köpte en låda innan jul för att om möjligt försöka träna upp luktsinnet. Har testat några gånger och tror säkert att man med idogt tränande kan bli riktigt duktig på att känna igen och framförallt sätta namn på de olika aromerna som vi kan hitta i maltwhiskyn. Skall försöka ge det lite mer tid i vår, tillhör troligen den delen av mänskligheten som behöver mycket träning.

 

I övrigt är allt förpackat i en välbyggd trälåda med uppmärkta provflaskor i glas. Pappersstickor samt en detaljerad beskrivning på engelska ingår också.

Vilka dofter är det som ingår??

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Vilka dofter är det som ingår??

Det är väl de som står på sajten..?

 

Green/Grassy aroma

Malty aroma

Spicy aroma

Floral aroma

Woody aroma

Citrus aroma

Phenolic aroma

Peaty aroma

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Det är väl de som står på sajten..?

 

Green/Grassy aroma

Malty aroma

Spicy aroma

Floral aroma

Woody aroma

Citrus aroma

Phenolic aroma

Peaty aroma

 

Det står att det ska finnas 24st olika samples.

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Link to comment
Share on other sites

Kul, men för GBP 119 köper jag nog någon/några goda flarror whisky istället ;)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Vilka dofter är det som ingår??

 

De 24 aromer som ingår är:Alcohol, Vanilla, New-Mown Hay, Buttery, Caramel, Decay, Ethereal, Earthy, Floral (Rose water), Floral (Carnation), Fruity, Cut grass, Malty, Medicinal,

Nutty, Peaty, Phenolic, Smoky, Solventy, Sherry, Spicy, Spirituous och Woody.

Hans Adolfsson, Örebro

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett sådant kit hemma.

Mycket intressant att använda. Man hittar dofter lättare i whiskyn med detta.

 

Men för att utnyttja det fullt ut så får man nog jobba en hel del. Vissa av dofterna kände jag knappt. Dock står det i boken som följer med att så kan vara fallet. Det kommer mer och mer om man provar de fler gånger. Det är lite snålt med stickor med men det finns motsvarande papper på bokhandeln att köpa så man kan göra fler.

 

Jag har använt denna i en SMAD provning då deltagarna fick leta efter dofterna i några olika whiskyn. Fler var övernes om dofterna med denna metod än normalt men det skilde som vanligt en hel del.

 

Jag tror att den verkliga whiskynörden kan ha en hel del glädje av detta paket. Men jag tycker att det är väl dyrt.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

ett sånt här kit gör det enklare att träna upp doftbeskrivningen, man får ett flertal jämförelsedofter på ett enkelt och praktiskt sätt, man kan gå ihop ett par stycken för att få ned kostnaden, jag tycker att sådana här kit är bra och fyller sin funktion med att komplettera litteraturen och whiskyn såklart.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dom har en liten drive på det här nu, skickar fraktfritt inom EU + att pundet är nere i 11,13 SEK.

 

Billigare än så här blir det nog inte, ca 1325-1350:- SEK beroende på valutapåslag på kortet.

 

Där rekommenderar jag för övrigt CCOP's Visa, inget valutapåslag, 'rätt' kurs, 1% bonus på alla köp och bara 95 SEK i årsavgift.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Dom har en liten drive på det här nu, skickar fraktfritt inom EU + att pundet är nere i 11,13 SEK.

 

Billigare än så här blir det nog inte, ca 1325-1350:- SEK beroende på valutapåslag på kortet.

 

Där rekommenderar jag för övrigt CCOP's Visa, inget valutapåslag, 'rätt' kurs, 1% bonus på alla köp och bara 95 SEK i årsavgift.

 

ICA Bankens MasterCard har heller inget valutapåslag. Perfekt som man redan har det som "matkort"/"maltkort".

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...