Jump to content
whiskyforum

Blindprovning


Recommended Posts

Hur långt tycker ni man kan gå i att trixa till en whiskyprovning?

Vad är det värsta/bästa ni varit med om?

 

Ett skruvat exempel jag varit med om är en maltwhisky inslängd i en cognacsprovning - skulle det omvända kunna passera också eller (vore det bara nybörjare som skulle kunna gå på en sådan manöver) ?

Mats Olsson

Link to comment
Share on other sites

Hur långt tycker ni man kan gå i att trixa till en whiskyprovning?

Vad är det värsta/bästa ni varit med om?

 

Ett skruvat exempel jag varit med om är en maltwhisky inslängd i en cognacsprovning - skulle det omvända kunna passera också eller (vore det bara nybörjare som skulle kunna gå på en sådan manöver) ?

 

Det där har jag varit med om också fast omvänt. Ingen gick såklart på det. Alla undrade varför det serverades konjak i ett av glasen.

Joakim Jönsson, Uppsala

Link to comment
Share on other sites

Det där har jag varit med om också fast omvänt. Ingen gick såklart på det. Alla undrade varför det serverades konjak i ett av glasen.

 

Det där gjordes på mitt jobb, en cognac bland whiskyna alltså, ingen märkte något (jag var själv inte med såklart ;))!

 

Var så lurig som möjligt. Är inte sällan en tankeställare för många när de går bet på uppenbara saker eller hissar/sänker saker de inte räknat med.. blint är alltid roligast!

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Ni som haft i E150, hur mycket behövs för att få t ex en 70 cl flarra Östgöta Sädes att se ut som en vanligt färgad whisky? Och hur mycket behövs för att t ex få 70 cl Lagavulin 12 år att se ut som den 16-åriga?

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Ni som haft i E150, hur mycket behövs för att få t ex en 70 cl flarra Östgöta Sädes att se ut som en vanligt färgad whisky? Och hur mycket behövs för att t ex få 70 cl Lagavulin 12 år att se ut som den 16-åriga?

 

 

tja du inte mycket inte.. jag doppa spetsen på ett trägrillspett och använda inte all av det lilla jag fick upp och det färga en flaska med vatten så den såg ut som en clynelish 14

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

Ni som haft i E150, hur mycket behövs för att få t ex en 70 cl flarra Östgöta Sädes att se ut som en vanligt färgad whisky? Och hur mycket behövs för att t ex få 70 cl Lagavulin 12 år att se ut som den 16-åriga?

 

Det går inte åt så mycket, vilket gör det lätt att överdosera. Sist jag skulle färga några prover tog jag ett kryddmått E150 som jag la ut i en ca 10cm lång sträng på en tallrik. Av denna sträng tog jag ca 2cm (1/5 kryddmått) och löste upp i en sampleflaska med den sprit som skulle färgas. (förlåt, färgjusteras ;-). En tiondel av denna blandning hällde jag i en ny sampleflaska och fyllde upp med ny sprit.

Nu hade jag fått en "brun" whisky (typ Macallan 18yo sherry) samt en "gul" whisky (vanlig bourbonlagring).

Den mörka både smakar och doftar beskt från sockerkulören.

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.

Link to comment
Share on other sites

Om ni ska luras, är det inte bättre att köra med riktiga blindprovningsglas.

Det finns ju blåa o svarta sådana, brukar säljas på whiskymessen

Vi kör alltid i vår klubb blint, men vanliga glas

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag ska ordna en provning på en svensexa i sommar och tanken är att luras en del ;) Var får man tag på E 150? Kan man fortfarande köpa whiskyessens i vanliga affärer?

 

Är det Östgöta Sädes som är den bästa "snapsen" att luras med (mest lik whisky) eller funkar det med andra?

 

Tacksam för tips.

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Jag känner en del killar som är med i en studentikos förening som kör spritprovning med ögonbindel och näsklämma. De kan inte ens skilja på gin o whisky

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Då kommer väldigt nära ren E150 med vanlig hushålls soja. Det är bara tillsatt lite saklt i denna. Men eftersom du bara skall ha små mängder så märks det inte

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Kan man fortfarande köpa whiskyessens i vanliga affärer?

 

Är det Östgöta Sädes som är den bästa "snapsen" att luras med (mest lik whisky) eller funkar det med andra?

 

 

Whiskyessens borde inte vara något problem att hitta i matbutikerna.

Jag tycker Östgöta Sädes är den som ligger närmast whisky. I alla fall av de sorter som ingår i Svenska nubbar.

Oskar Törnqvist

Linköping

Link to comment
Share on other sites

Whiskyessens borde inte vara något problem att hitta i matbutikerna.

Jag tycker Östgöta Sädes är den som ligger närmast whisky. I alla fall av de sorter som ingår i Svenska nubbar.

 

 

Tror jag satsar på whiskyessens blandat med några olika sorters sprit, har kvar lite Skåne Akvavit sen midsommar :P

 

Någon som har ett par cl Östgöta Sädes att sälja/byta som sample? Hör av er via pm eller i tråden i så fall.

 

Jag är ingen större snapsdrickare så en 70 cl flaska är lite mycket ;)

Edited by David J

David Jönsson, Malmö

 

davjo415@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...