Finbom 0 Report post Posted October 2, 2008 Hejsan på er! Jag vet att denna fråga kan generera massor av luddiga eller alternativt stenhårda personliga åsikter. Men min fråga är helt enkelt om det finns någon Whiskysort eller i bästa fall destilleri som ses som världens bästa. Man brukar ju ibland läsa om att bästa låten genom tiderna har röstats fram, bästa actionfilmen m.m. Så jag undrar om något liknande gjorts när det gäller Whisky. MVH. Magnus Finbom Quote Share this post Link to post Share on other sites
MacNilsson 25 Report post Posted October 2, 2008 Glenfiddich är bäst för de säljer mest....eller möjligen Laddie för de har flest utgåvor, eller kanske Springbank för de gör som man gjorde förr.....fast inget destilleri har fått så många utmärkelser som Macallan, så de måste ju vara bäst...Nä frågan är lika omöjlig att besvara som den om vilken som är världens vackraste kvinna. Det handlar om tycke och smak. På A röstar jag på Glen Elgin och på B på min fru. Quote Hasse Nilsson Växjö Maltwhiskysällskap Share this post Link to post Share on other sites
Per Eriksson 1 Report post Posted October 2, 2008 Jag håller inte alls med dig. På A röstar jag Laphroaig På B röstar jag på Tanja min dotterdotter nu 8 veckor gammal Quote Per Eriksson Borlänge Webmaster i smad (www.smad.se) Share this post Link to post Share on other sites
Reasoner 6 Report post Posted October 2, 2008 På A röstar jag Glengoyne På B röstar jag på min fru... Quote Patrik Söderholm NMWL Stavanger Share this post Link to post Share on other sites
paer 70 Report post Posted October 2, 2008 Håller med alla andra: Drumguish på 'A' och Rachel Welch på 'B' Quote Pär Högberg GBG GWS #3 Share this post Link to post Share on other sites
Bunkermania 75 Report post Posted October 2, 2008 A är det omöjligt att svara på men måste jag välja bara en får det bli Ardbeg. B är väl lika svår den. Kul för er som har så vackra fruar och barnbarn, fast frågan var världens vackraste kvinna och då är kanske inte en 8 veckors bebis det jag tänker på. Michelle Pfeiffer eller Tyra Banks är nog mer kvinnor för min del. Jag röstar på Michelle. Quote Magnus Fagerström Helsingborg http://www.magnuswhisky.com info(at)magnuswhisky.com Share this post Link to post Share on other sites
rawpower 2 Report post Posted October 2, 2008 "Michelle Pfeiffer eller Tyra Banks är nog mer kvinnor för min del. Jag röstar på Michelle." Ah, en bourbonlagrad och en sherrylagrad. Du väljer alltså bourbon när det gäller. Quote Joakim Nilsson Share this post Link to post Share on other sites
Mickeman 355 Report post Posted October 2, 2008 (edited) På A svarar jag nog Ardbeg och på B svarar jag också Hasses fru.... Edited October 4, 2008 by Mickeman Quote Mikael Weisz - Växjö ~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut! Share this post Link to post Share on other sites
sam gutenwik 567 Report post Posted October 2, 2008 På A svarar jag Ardbeg och på B Nicole Kidman Quote Sam Gutenwik Köper/byter gärna Brora och Yoichi Om du är intresserad av samples, skicka pm Share this post Link to post Share on other sites
Bunkermania 75 Report post Posted October 2, 2008 "Michelle Pfeiffer eller Tyra Banks är nog mer kvinnor för min del. Jag röstar på Michelle." Ah, en bourbonlagrad och en sherrylagrad. Du väljer alltså bourbon när det gäller. Haha, så såg jag det inte. Då röstar jag på Tyra trots allt! Quote Magnus Fagerström Helsingborg http://www.magnuswhisky.com info(at)magnuswhisky.com Share this post Link to post Share on other sites
ardbeg67 404 Report post Posted October 2, 2008 På A avarar jag nog Ardbeg och på B svarar jag också Hasses fru.... Hehehe ... äter ni sälögon i Växjö också? (på tal om Hasses eskimå-seder) Quote Benny Ingman, KarlstadCarlstad Whisky Connoisseurs - CWC Söker sample av: Brora 1970-1972 Share this post Link to post Share on other sites
perbl526 4 Report post Posted October 4, 2008 På A svarar jag: efter humör och väder (just nu Glenrothes) På B svarar jag: Scarlett Johansson (se hur hon ser ut här) Quote Per Blomberg Share this post Link to post Share on other sites
highland 657 Report post Posted October 4, 2008 På A blir det Highland Park ( Men jag har säkert lite kvar att smaka) På B min sambo ( vill inte smaka på fler) Quote Christer Lagestig Lagan Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM. Share this post Link to post Share on other sites
mejparn 119 Report post Posted October 4, 2008 Vad har kvinnor med whisky att göra? Port Ellen! Quote Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Share this post Link to post Share on other sites
Pedda 59 Report post Posted October 4, 2008 Då sätter jag A: Benromach B: Benromach.. Quote Peter Sjögren, Gbg Svenska Eldvatten www.eldvatten.se www.whiskyflaskan.se Gothia Whisky Society Share this post Link to post Share on other sites
Henke 0 Report post Posted October 5, 2008 A= Loch Lomond B= Margaret Thatcher Men allvarligt: Jag får nog rösta Springbank. För mig så är valet ganska självklart eftersom att de A= Gör precis allting själva (vilket de är ensamma om) med nästan helt traditionella metoder B= Har större bredd än nått annat destilleri jag kommer på nu (tre olika destillat i helt olika stilar) C= I stort sett aldrig släpper en dålig tappning, allt är fantastiskt gott. Samtidigt älskar jag Macallan, Bowmore, Highland Park, Rosebank och Lagavulin och skulle inte vilja vara utan deras sås. Men skulle jag vara tvungen att välja ett enda destilleri att vara 100% trogen till resten av livet så skulle valet inte vara så svårt. Men något "Världens Bästa Destilleri" finns det inte. Quote Strängnäs Whisky Society Eskilstuna Ölkultur Share this post Link to post Share on other sites
Laholm 29 Report post Posted October 5, 2008 E nog lättare att välja whisky än kvinna... eller?? Rechlerich (Glenfarclas) 1964 - 40 år - Cask qw1578 Dec 1964 - Sep 2005, sherry butt, 515 flaskor Har nog det mesta jag vill ha....wow eller vad säger du Lazze?? Quote Hasse Peters Laholm Port Ellen forever Share this post Link to post Share on other sites
Huguito 0 Report post Posted October 5, 2008 jo det finns världens bästa destilleri och bästa whisky om man tänker geografisk då hahahahah och den är i Norway våra grannar jag menar om man tänker då vilken är den destilleri som ligger mest norr Lofotr Maltwhisky AS eller på engelska: The worlds northermost destillery is registered!: http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?=&p=80063 jo längre up desto kallare och finnare skog ach renare vatten så VÄRLDENS BÄSTA WHISKY en ekologisk och 100 % whisky från denna destilleri skulle slå rekord Quote Share this post Link to post Share on other sites
MacNilsson 25 Report post Posted October 5, 2008 A= Loch LomondB= Margaret Thatcher Men allvarligt: Jag får nog rösta Springbank. För mig så är valet ganska självklart eftersom att de A= Gör precis allting själva (vilket de är ensamma om) med nästan helt traditionella metoder B= Har större bredd än nått annat destilleri jag kommer på nu (tre olika destillat i helt olika stilar) C= I stort sett aldrig släpper en dålig tappning, allt är fantastiskt gott. Samtidigt älskar jag Macallan, Bowmore, Highland Park, Rosebank och Lagavulin och skulle inte vilja vara utan deras sås. Men skulle jag vara tvungen att välja ett enda destilleri att vara 100% trogen till resten av livet så skulle valet inte vara så svårt. Men något "Världens Bästa Destilleri" finns det inte. Jag håller helt med om resonemanget i detta. Men med ett undantag, jag tycker dessvärre att det var längesedan Springbank gjorde något riktigt bra och dessutom har de gått vilse i slutlagringsträsket. Men bredd har de, hantverket vårdar de och bra grejer gjorde de åtminstone förr. Idag..nja Quote Hasse Nilsson Växjö Maltwhiskysällskap Share this post Link to post Share on other sites
Lazze 473 Report post Posted October 5, 2008 E nog lättare att välja whisky än kvinna... eller?? Rechlerich (Glenfarclas) 1964 - 40 år - Cask qw1578 Dec 1964 - Sep 2005, sherry butt, 515 flaskor Har nog det mesta jag vill ha....wow eller vad säger du Lazze?? Jo det är min lilla älskling , den saknar absolut ingenting och lagom yrselfaktor 53,5% (efter 40 år!) Har tyvärr ingen öppnad för tillfälligt, deremot två oöppnade Det ligger en på whiskyauction med nuvarande bud 204€, kommer nog att stiga auktionen slutar den 25/10 Quote Slainte mhath Lasse Holm Share this post Link to post Share on other sites
MacNilsson 25 Report post Posted October 5, 2008 Jo det är min lilla älskling , den saknar absolut ingenting och lagom yrselfaktor 53,5% (efter 40 år!) Har tyvärr ingen öppnad för tillfälligt, deremot två oöppnade Det ligger en på whiskyauction med nuvarande bud 204€, kommer nog att stiga auktionen slutar den 25/10 Åh..f-n...är det dig hon är otrogen med. Det förklarar varför det sjunker så fort i min flaska. Har Farclas varit bättre? Hånglar just nu med hennes syster Glenfarclas Christmas dram, kokad på själva julafton 1980 och bottlad i år. Gott, tja, kul javisst. 84 poäng Quote Hasse Nilsson Växjö Maltwhiskysällskap Share this post Link to post Share on other sites