Jump to content
whiskyforum

Att starta en whiskyklubb!


Recommended Posts

Arbetet löper för fullt med att få till en officiell(ansluten till SWF) whiskyklubb här i Västerås.

Tycker det är märkligt att det inte finns ngn sedan förut!

 

Vet att det finns många småklubbar som kör samt att BA har en klubb.

Men självklart skall en så pass stor stad som Västerås ha en officiell klubb också!

 

Vi planerar att starta klubben i februari månad. Innan skall en grupp om 8 personer

träffas hos mig och gå igenom allt det praktiska. För det är mycket att tänka på.

Stadgar t.ex. Jag tog mig friheten att surfa runt lite på andra klubbars hemsidor.

För att se hur deras stadgar såg ut. Lite ctrl c, ctrl v och sedan har vi nu ngt att utgå från.

Hoppas man får göra så?

 

Vi skall bilda en arbetsgrupp som jobbar med hemsidan.

En grupp håller på att ta fram logga och kläder.

 

När vi väl valt en styrelse så får den ta fram en verksamhetsplan.

Det tar nog minst ett år innan vi är inkörda?

 

Ni som redan startat klubb, har säkert erfarenheter att dela med Er av.

Vad man skall tänka på.

Vilka problem man kan råka ut.

 

Hur som helst skall detta bli riktigt kul!

Det är många som är villiga att hjälpa till.

Och det är viktigt som jag ser det.

Engagerade klubbmedlemmar är en Ynnest för en klubb att ha!

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju som bekant ganska inblandad i det här med att driva whiskyklubb. I Växjö får vi en klubbverksamhet med omkring 200 medlemmar att rulla på riktigt hög nivå. En förutsättning är många besjälade entusiaster som vill hjälpa till, enmansprojekt rinner ut i sanden förr eller senare. För några år sedan skrev jag en artikel i Allt om Whisky med tips till nya klubbar utifrån våra erfarenheter. Här kommer dessa:

 

Tips för ny whiskyklubbar

 

• Alla som startar whiskyklubb gör det för att dricka whisky, inte för att driva förening. Håll föreningsformaliteter kort. Stadgar kan behövas, låna av någon annan förening och förenkla.

 

• Gör det enkelt, samla ihop några kompisar, utse en styrelse, köp några flaskor och träffas i all enkelhet. Det räcker med att prova ett par cl av varje sort, kanske från den egna hyllan till att börja med.

 

• Skaffa bra glas. Whiskyprovarglas finns att köpa hos många leverantörer och i många prisklasser. För bra tulpanformade glas behöver man inte betala mer än cirka tjugo kronor styck hos restaurangleverantörer, till exempel www.goods.se. Många restauranger och cateringfirmor hyr också ut glas och disk, vilket kan vara en bekväm hjälp efter en provning.

 

• När verksamheten växer kan lokalfrågan bli ett bekymmer. Restauranger får inte servera alkohol som inte restaurangen själva säljer. I många kommuner måste man därför undersöka hur det förhåller sig med utskänkningstillstånd. Enklast är att hyra en fest- eller företagslokal som inte omfattas av tillstånd, och som har tillgång till en bra diskmaskin.

 

• De flesta klubbar köper en flaska av varje sort. Det betyder i regel max 35 deltagare som provar 2 cl. Är man färre deltagare uppstår ”slattar”. Håll auktion på dem, eller spara dem till ett ”knytkalas” där var och tar med sig egen malt och säljer för cl-pris. Öppnad whisky håller minst ett år vid mörk förvaring.

 

• Välkomna nya medlemmar. Lika många brukar falla ifrån som det kommer till. För att skilja nyfikna från genuint intresserade kan det vara bra att ha en gästregel som säger att man måste vara medbjuden som gäst på två eller tre provningar innan man kan bli medlem.

 

• Planera provningsteman och provningsinnehåll terminsvis. Fördela ansvaret för provledning. Eldsjälar är bra som provledare, men kan avskräcka andra. Gör ingen större apparat av ”interna” föreläsningar, det ska inte vara jobbigt att leda en provning.

 

• Håll nere provningskostnaderna. Dyra provningar kan vara oerhört spännande, men är svårare att locka folk till. För riktigt dyra malter kan provmängden minskas till 1 cl.

 

• En medlemsavgift ger klubben en buffert för whiskyköp så styrelsen slipper ligga ute med privata pengar.

 

• Många klubbar kombinerar sina provningar med mat. Tänk på att det ökar ”besväret” och kostnaderna. Många gånger kan det vara enklare att gemensamt fortsätta på en pub eller restaurang i närheten efter provningen.

 

• Systembolagets sortiment och beställningssortiment räcker mycket långt. Men studera utbudet hos utländska specialbutiker och besök dem. De flesta butiker skickar malt på postorder.

 

• Fakta som behövs för att säga några inledande ord före en provning finns i mängder på Internet. www.whiskyguiden.se är en svenskspråkig, lättillgänglig och informativ sida. Specifika frågor brukar besvaras av de glada entusiasterna på www.whiskyforum.se, som också arrangerar trevliga onlineprovningar för sina medlemmar.

 

• Bjud in gästföreläsare från andra klubbar eller från importörerna. Flera importörer har mycket duktiga svenska representanter som kostnadsfritt besöker whiskyklubbar. Det enda man betalar för är malten.

 

• Anslut föreningen till Svenska Whiskyförbundet. En intresseförening för svenska whiskyklubbar som erbjuder provningar, maltköp, kontakter, med mera. Läs mer på www.svenskawhisky.se

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer på Hasses inlägg ovan. Eller lite om hur vi gör i SMAD.

 

Styrelsemötena brukar oftast kombineras med en enkel provning. Ofta från den egna hyllan.

 

Bra glas har vi, Och många sådana. Vi har köpt från:

Stefan Lindell

Villa Azur AB

Sandsborgsvägen 50

122 33 Enskede

Phone: +46-8-648 60 70

Cell: +46-70-859 18 05

Fax: +46-8-768 89 09

 

 

2cl är vad som serveras normalt. För dyrare sorter kan det istället bli 45 perosoner per flaska och 1.5cl. 1cl anser jag personligen som för lite. 6 sorter normalt.

 

Egna underlägg att ställa glasen på är mycket bra. Det funkar fint att skriva ut på normalt papper på en vanlig laserskrivare. A3 är dock att föredra.

 

Medlemsavgiften är dessutom avdragsgill vad gäller skatt. Man behöver inte betala skatt om eventuell vinst ett år understiger medlemsavgifterna det året.

 

Ett bra sätt att bli av med eventuella slattar är att hälla upp dom på 10cl flaskor och lotta ut. Slattar på mindre än 10cl tillfallaer styrelsen som har med dom på nästa möte.

 

Malt whisky yearbook är också en mycket bra källa.

 

Nördprovningar med mycket fakta är bra. Men tänk också på att alla inte har samma kunskaps nivå. Vi anordnar varje år flera provningar med tanke på detta. Vi kallar dom för introduktions provningar.

 

 

Har du frågor är du välkommen att kontakta mig.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

post-2204-1231870388_thumb.jpg Tack alla Ni för satt Ni finns!

Så många tips och råd jag fått i PM, här via mail och även per telefon!

Vilken skön stämning det är här också (jämfört med andra forum).

Är det pga whiskyn?

 

Är i så fall glad att jag inte började samla frimärken :winner:

Edited by smokeonthewater
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu är dörren stängd för nya medlemmar.

Vi tar inte in fler och kommer att starta klubben med de som hittills anmält sig (63 personer).

 

Kallelse har gått ut till vårt uppstarts möte den 14/2 tillsammans med en dagordning samt ett förslag till stadgar som nu alla kan granska.

OSA senast den 9/2 om man kommer eller ej till mötet och matval om man vill vara med och äta efteråt då vi håller vårt möte hos Strike.

 

Jag ser verkligen fram mot att få dra igång detta!

Vi är ett härligt gäng som brinner för detta med whisky!

Och det allra viktigaste.

Många som har idéer och tankar.

Jag känner att detta kommer att bli riktigt bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu är dörren stängd för nya medlemmar.

Vi tar inte in fler och kommer att starta klubben med de som hittills anmält sig (63 personer).

 

Kallelse har gått ut till vårt uppstarts möte den 14/2 tillsammans med en dagordning samt ett förslag till stadgar som nu alla kan granska.

OSA senast den 9/2 om man kommer eller ej till mötet och matval om man vill vara med och äta efteråt då vi håller vårt möte hos Strike.

 

Jag ser verkligen fram mot att få dra igång detta!

Vi är ett härligt gäng som brinner för detta med whisky!

Och det allra viktigaste.

Många som har idéer och tankar.

Jag känner att detta kommer att bli riktigt bra!

Kul att höra att ni startat en whisky klubb!

Har ni haft nån träff?

Vi är i start groparna att starta whisky klubb i Strömstad!

Skall träffas nu i efter middag!

Jag har ett cafe som är öppet bara mellan midsommar-augusti och vi har sprit till stånd!

Hur skulle det funka att ha provningar där när vi inte har öpppet?

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Har idag beslutat att vi skall starta Strömstads whisky sällskap!!! :clap::winner:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vi har varit igång 1 år nu. Haft massor av roliga aktiviteter.

Besök av David Francis, Robin Tucek, Haft sommarfest med kock som kom och grillade, ordnat resa till Stockholm W o B 2 ggr.

Detta år ordnar vi en deltävling i whisky VM 24 april.

Sommarfest i maj

Bourbon provning i augusti

Stockholm WoB i september

Egen provning med tema resa till Skottland i oktober

Örebro mässan i november

Julfest i december

Whisky fair i januari (2:a gången)'

 

Medlemsavgift är 300+ 300 för nya

Årsavgift 300

Då ingår en klubbtröja samt prenumeration av Allt om whisky.

* Vi har införskaffat 350 egna glas som vi har på våra provningar.

* Underlägg laminerade med klubblogga.

* Namnbrickor till alla delas ut på våra provningar så att alla skall lättare lära sig namnet på varandra.

* Medlemskap i SWF från start.

 

Kort och gott. En i allra högsta grad fungerande och välmående whiskyklubb med Västerås som säte.

Vi räknar med att bli ca 80 st. under året.

 

 

 

Kul att höra att ni startat en whisky klubb!

Har ni haft nån träff?

Vi är i start groparna att starta whisky klubb i Strömstad!

Skall träffas nu i efter middag!

Jag har ett cafe som är öppet bara mellan midsommar-augusti och vi har sprit till stånd!

Hur skulle det funka att ha provningar där när vi inte har öpppet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kul att höra att ni startat en whisky klubb!

Har ni haft nån träff?

Vi är i start groparna att starta whisky klubb i Strömstad!

Skall träffas nu i efter middag!

Jag har ett cafe som är öppet bara mellan midsommar-augusti och vi har sprit till stånd!

Hur skulle det funka att ha provningar där när vi inte har öpppet?

Nu har vi förutom vår sida på Facebook även en egen hemsida för Strömstads Whiskysällskap. Den kommer att uppdateras med mer information efterhand.

Martin Karlsson

Strömstad

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...