Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Supernova!


McRill
 Share

Recommended Posts

Finns det någon som har haft problem med frakten på Supernovan. En kompis till mig har betalt för två men bara fått en, hur går man tillväga

Björn Carlström Bjuv

 

Friend of Laphroaig Plot No: 333328

Member of Aberlour

Committe of Ardbeg

Friend of classic malts

Member of Balvenie

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 550
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Finns det någon som har haft problem med frakten på Supernovan. En kompis till mig har betalt för två men bara fått en, hur går man tillväga

De skickas en och en, så det kan hända att den andra kommer nån dag senare.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den är fantastiskt fin, och jag behöver nog lite mer tid på mig för att sätta ett definitivt poäng på den, men jag skulle nog faktiskt sträcka mig till 90p. på den. Men som sagt, det är väldigt preliminärt än så länge...

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur stort "nästa" släpp av Supernova blir.

Enligt Stuart körde de bara 8 veckors produktion som ett experiment.

Om nu Ardbeg gör 1milj. liter om året,så borde det ge 130-150000 liter.

Vet inte huruvida experimentet återupptogs,om inte så bör de ligga på knappt 500 fat.

Kunde vara intressant att veta hur mycket som går åt till Supernovan.

 

//Niklas Carlsson

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

Gissar att detta släpp var på knappt 15 fat.

Låt säga att de avvarar 50 fat totalt i år. Skulle inte det kunna vara rimligt?

Då finns i så fall 90% (450 fat) kvar. Dvs. om 500 fat är riktigt.

 

Jag måste säga att mina "antaganden" endast är gissningar!!!!

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Jag fick mina två supernovor i separata paket. Båda paketen som den kom i var tilltryckta i ena hörnet. Nu var det ingen fara när det bara var en flaska och ingen tillhörande förpackning på whiskyn. Men jag har även beställt en Still Young därifrån och är rädd att den förpackningen kommer bli skadad om den levereras och packas på samma sätt som supernovan.

 

Är det någon som har koll på hur det brukar packas från ardbeg? Packas det annorlunda med annan kartong när det är förpackning till whiskyn?

Martin Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på hur det brukar packas från ardbeg? Packas det annorlunda med annan kartong när det är förpackning till whiskyn?

Likadana paket. Håller med, känns som om de är lite för veka..

Thomas Brorson

Member of Whiskyforum Awards

Link to comment
Share on other sites

En vän hämtade sin häromdagen och det visade sig att det endast var en mycket trasig flaska i det paketet,, :(

Så det var inte hans bästa dag den här veckan, milt uttryckt. Efter kontakt med Ardbeg och foto på paket/innehåll så skickar de dock en ny så det löste sig på bra sätt.

 

//R

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick mina två supernovor i separata paket. Båda paketen som den kom i var tilltryckta i ena hörnet. Nu var det ingen fara när det bara var en flaska och ingen tillhörande förpackning på whiskyn. Men jag har även beställt en Still Young därifrån och är rädd att den förpackningen kommer bli skadad om den levereras och packas på samma sätt som supernovan.

 

Är det någon som har koll på hur det brukar packas från ardbeg? Packas det annorlunda med annan kartong när det är förpackning till whiskyn?

Jag fick känslan av att det var nya kartonger nu. Dessa var ju specialanpassade för att skicka en flaska i. Tidigare har flaskan haft mer packmaterial runt sig.

Vid beställning med låda så har de stoppat i packmtrl i lådan och haft en större kartong att skicka i. Iaf de ggr jag beställt.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Vi får väl se till Maj-släppet - det blir med kartong då har jag hört. Kanske förpackningen är standard då, vi får hoppas.

Har hittills i alla år haft tur med leveranserna, lider verkligen med de drabbade som får trasigt innehåll, när man gått och längtat...

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

Ja usch en trasig pava är verkligen inte skoj! Jag reagerade också på packeteringen, som ju endast bestod av wellpapp... kändes inte alls säkert. Kan det ha att göra med att jag valde det billigare fraktalternativet, eller var alla packeterade på samma vis??

Oscar Adolfsson

The John Cor Whisky Society - Karlstad

Link to comment
Share on other sites

Fick min ena av två beställda i fredags :shock3: Var finns den andra :unsure:

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Den får du nog till veckan, de kör efter det systemet att posta flaskorna med någon dags mellanrum

 

Har alltid fått alla flaskor på en gång! Och det har ju blivit några beställningar därifrån, förut :whistling:

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu ligger supernovan på otroliga 256€ på whiskyauction.

Vart är priserna på väg egentligen :shock3:

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger supernovan på otroliga 256€ på whiskyauction.

Vart är priserna på väg egentligen :shock3:

Den ena ligger kvar på 202 dock, hehe.

Ska bli intressant att se vart den slutar.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Andrahandsförsäljning av Supernova:

 

Utöver de tre som ligger på whiskyauction har det sålts c:a 105-110 supernova hittills på ebay.com, ebay.co.uk och framförallt ebay.de (på .de ligger även flera från at, nl, be och it inkluderade).

Just nu ligger 15 stycken kvar i auktion (och buy it now/best offer etc.) men tillflödet verkar ha minskat.

 

Av de ovan nämnda är 123-128 stycken från de 2400 som sålts i EU (dvs. snart c:a 5% av utgåvan hittills andrahandssåld) och en från de 600 som nyligen distribuerats till USA (75cl - buy it now 300$)

 

Om man räknar bort det udda högsta priset liksom det lägsta så har slutpriserna ungefär varierat mellan 150€ till 220€ under tiden (senast sålda 161€ - 175€ - 176€ - 172€)

 

Ursprungliga priset på ardbeg.com med dåvarande eurokurs var väl c:a 75€ - första ebayförsäljningen skedde redan 22/1

Edited by mosson

Mats Olsson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...