Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Supernova!


McRill
 Share

Recommended Posts

Blir mycket intressant att prova senare ikväll. Måste bara bestämma mig för om jag ska ta det före eller efter köttstryk på mina smaklökar. (Dvs, Före eller efter middag) :)

 

Gottegris - varför inte testa både före och efter och se vilket som blir bäst - kanske även till maten...

sa du rökt eller grillat kött?

Per Kinn, Skanör

"MALT ÖVER ALLT"

 

Malmö Malt Whisky Society

Ardbeg Committee, Friend of Laphroaig, plot #236692, Friend of Classic Malts mfl.

 

Bruichladdich OCTOMORE II-The Beast 2004, Kilchoman 06/218, Mackmyra 06/019 mfl.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 550
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Folk som smiter före i kön...

 

Samma sak hände i Borlänge - men det var ju lugnt med avseende på tillgången. Hade det varit ont om flaskor hade det varit värre. En del Systembolag delar ju ut biljetter FÖRE öppningsdags till de i kön - om det finns 20 flask och det står 21 i kön så är det de 20 första som får. Sen kan folk tränga sig bäst de vill, det är bara de med biljett som får köpa. Så ser det dock inte ut överallt. Något att ta upp med "sin" lokala butik eller något att ta upp med Systembolaget centralt, kanske.

 

/Valinch

 

Edit: Lyckades citera fel person!

 

Man har tidigare delat ut biljetter i Borlänge på Systembolaget när det har varit ont om flaskor.

Så då har folk fått trängt sig bäst man kunnat men tji flaska utan biljett.

Jag vet att man har koll på detta på Systembolaget i Borlänge.

 

Anders Norström

Anders Norström

Link to comment
Share on other sites

Girighet! Tyvärr finns det allt för många av dessa.

 

Själv blev/blir det ingen Supernova då jag är rätt så trött på denna Ardbeghype. Fick istället ett paket med lite andra godsaker idag :D

Hoppade åxå denna! Tycker faktiskt inte den är så pass bra att den är nått att lägga ner massa tid och pengar på!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde en supernova från Ardbegshopen för nästan en månad sen, har inte fått den än, brukar det ta sån tid? Börjar bli rädd att posten försnillat den :shock3:

 

De har haft butten full med arbete inför och under festivalen så det kan nog ta upp emot två månader innan den dimper ner i lådan å det är bara att ha förtröstan.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Här är en till som lät bli. Det finns annat som är godare för en billigare penning. Men det är min uppfattning det :)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Gottegris - varför inte testa både före och efter och se vilket som blir bäst - kanske även till maten...

sa du rökt eller grillat kött?

 

Stekt. ;) Inget fancy alls. Satt bara och funderade på om det skulle före eller efter middagen. Alldeles för billig och smaklös mat för att slösa på fin whisky till. :) Däremot rekommenderar jag starkt att marinera fläskkotlett i Bruichladdich 15. Bidrar till en härligt lagom blandning av sötma, frukt och rök. Mumma!

 

Hur som haver så blev det till att smutta på ett par glas senare under kvällen. Dock under sällskap och andra nöjen, så koncentrationen på nyanserna i smak och doft var inte så hög. Minns bara att jag blev överraskad av hur hur mycket mer tobak och unket som mötte mig än väntat vid första andetagen, tvärtemot mina förväntningar på rök och tjära. Spontant gick tankarna för en sekund till min tolvåriga Caol Ila, även om den ligger långt längre i den riktningen. Doften var även överraskande mild, jämfört med exempelvis Besten som sticker mer åt det söta hållet vid första inandningen. Gick över till ett glas Beist efteråt för att jämföra smaken. Supernovan är helt klart torrare och riktigt sträv, men inte lika skarp och söt som de Ardbegs jag är van. Tror inte heller att mina smaklökar kan uppfatta så mycket större skillnader i rök än de vanliga 50 ppm. Som när ljud blir för högt. Du hör att det är högt, men hör inte så stora skillnader i när det blir ännu högre.

 

Det blir helt klart att sitta och prova under hårdare närvaro vid ett annat tillfälle. Kanske inte den godaste Ardbegen i min samling, men definitivt ett intressant tillskott med nya smak -och doftupplevelser. Ser fram emot att sitta i lugn och ro och hitta dem allihop. Inte den godaste flaskan på min hylla, men jag är helt klart glad att jag köpte den. :)

Edited by Twixman
Link to comment
Share on other sites

Stekt. ;) Inget fancy alls. Satt bara och funderade på om det skulle före eller efter middagen. Alldeles för billig och smaklös mat för att slösa på fin whisky till. :) Däremot rekommenderar jag starkt att marinera fläskkotlett i Bruichladdich 15. Bidrar till en härligt lagom blandning av sötma, frukt och rök. Mumma!

 

Hur som haver så blev det till att smutta på ett par glas senare under kvällen. Dock under sällskap och andra nöjen, så koncentrationen på nyanserna i smak och doft var inte så hög. Minns bara att jag blev överraskad av hur hur mycket mer tobak och unket som mötte mig än väntat vid första andetagen, tvärtemot mina förväntningar på rök och tjära. Spontant gick tankarna för en sekund till min tolvåriga Caol Isla, även om den ligger långt längre i den riktningen. Doften var även överraskande mild, jämfört med exempelvis Besten som sticker mer åt det söta hållet vid första inandningen. Gick över till ett glas Beist efteråt för att jämföra smaken. Supernovan är helt klart torrare och riktigt sträv, men inte lika skarp och söt som de Ardbegs jag är van. Tror inte heller att mina smaklökar kan uppfatta så mycket större skillnader i rök än de vanliga 50 ppm. Som när ljud blir för högt. Du hör att det är högt, men hör inte så stora skillnader i när det blir ännu högre.

 

Det blir helt klart att sitta och prova under hårdare närvaro vid ett annat tillfälle. Kanske inte den godaste Ardbegen i min samling, men definitivt ett intressant tillskott med nya smak -och doftupplevelser. Ser fram emot att sitta i lugn och ro och hitta dem allihop. Inte den godaste flaskan på min hylla, men jag är helt klart glad att jag köpte den. :)

Link to comment
Share on other sites

Fick ett SMS från bolaget igår att jag kunde hämta min flaska. Så nu står den där i whiskyskåpet. Finns ju en del kvar ute i butikerna också.

Slaínte

Holger Berndt, Lindås

-------------------------------------------

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Malty Towers Whisky Association

Link to comment
Share on other sites

Det släpptes 2700 flaskor i Sverige i måndags

Nu finns det 270 flaskor kvar.

90% av flaskorna har sålts på 4,5 dagar.

Starkt, vem trodde att det skulle gå så snabbt?

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Det släpptes 2700 flaskor i Sverige i måndags

Nu finns det 270 flaskor kvar.

90% av flaskorna har sålts på 4,5 dagar.

Starkt, vem trodde att det skulle gå så snabbt?

 

Hade det inte varit för att vissa butiker har en skev tilldelning så hade det nog inte varit många buteljer kvar, det kan vara ganska retfullt när din egen butik säljer slut sin tilldelning på dagen och vissa butiker stoltserar med digra lager flera dagar efter släppet.

 

Rent generellt så tycker jag att SB skall gå över till internetbeställning vid limiterade släpp så att fler entusiaster har möjlighet att komma över en flaska, det skall inte spela någon roll var du bor i landet, egentligen så är det ju ett stenåldersförfarande de har.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Hade det inte varit för att vissa butiker har en skev tilldelning så hade det nog inte varit många buteljer kvar, det kan vara ganska retfullt när din egen butik säljer slut sin tilldelning på dagen och vissa butiker stoltserar med digra lager flera dagar efter släppet.

 

Rent generellt så tycker jag att SB skall gå över till internetbeställning vid limiterade släpp så att fler entusiaster har möjlighet att komma över en flaska, det skall inte spela någon roll var du bor i landet, egentligen så är det ju ett stenåldersförfarande de har.

Trots att jag jobbar väldigt nära Regeringsgatan 44 (Stockholm), och lätt kan ställa mig i kö, så kan jag bara hålla med dig till 100%.

Jag har ett lyxliv som kan få tag i allt Systembolaget släpper, medan alla som bor utanför våra 3 största städer blir "bortglömda".

Ditt förslag är lösningen på denna diskriminering.

Edited by Hakan G

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Om det är någon stackare som blir utan Supernovan så kan jag kanske hjälpa till. Jag köpte ett gäng och har väl egentligen fler än vad jag behöver....

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det bara 3 flaskor kvar enligt bolaget.

Det betyder att 2700 buteljer såldes på 8 öppetdagar.

Är det någonting annat än succe?

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det bara 3 flaskor kvar enligt bolaget.

Det betyder att 2700 buteljer såldes på 8 öppetdagar.

Är det någonting annat än succe?

Kollade precis nu och det är slut på SB.Jussi

Juhani Karvonen

Highhomestead

Link to comment
Share on other sites

Flaskor som beställts och kommer fram till den beställande butiken syns på nätet som om de stod i hyllan för försäljning.

 

Jupp helt rätt och den till Borlänge butiken är min :lol:

Magnus O.Å.

SMAD Borlänge

Link to comment
Share on other sites

9071784.jpg

 

Det finns några supernovor på whiksyauction annars...

 

 

Lite trist att så många går till auktion, det var ju en hel svärm. Undrar om det är en eller flera säljare - kan ju inte vara så skoj att det lades ut 8 pavor till försäljning samtidigt - ur säljarens perspektiv. Men det är ju en schysst chans att få tag i en för de som blev utan.

 

Nåja, kul att Supernovan gick åt även på systemet. Jag har inte smakat än, men det blir inte förrän jag rensat ut lite slattar ur skåpet...

 

/Valinch

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Lite trist att så många går till auktion, det var ju en hel svärm. Undrar om det är en eller flera säljare - kan ju inte vara så skoj att det lades ut 8 pavor till försäljning samtidigt - ur säljarens perspektiv. Men det är ju en schysst chans att få tag i en för de som blev utan.

 

Nåja, kul att Supernovan gick åt även på systemet. Jag har inte smakat än, men det blir inte förrän jag rensat ut lite slattar ur skåpet...

 

/Valinch

 

 

Någon som vet om Ardbeg har planer på att släppa en Supernova under 2010 :unsure:

 

/ MVH! Magnus

Edited by MagnusH

----------------------------------

Magnus Hjelm

 

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...