Jump to content
whiskyforum

Burns Supper


Recommended Posts

Idag hyllar vi Robert Burns - Skottarnas nationalskald!

 

Traditionell måltid med diktläsning,

Cock-a-leekie soup (+dram)

Haggis, neps and tatties (och mycket "sås"),

Typsy Laird - Sherry Trifle (+dram)

Truffle (+dram) and a Tassie o´coffee (+dram)

(+dram) m.fl. m.fl. m.fl. ..................(+dram)

 

Slàinte Mhath!

Per Kinn, Skanör

"MALT ÖVER ALLT"

 

Malmö Malt Whisky Society

Ardbeg Committee, Friend of Laphroaig, plot #236692, Friend of Classic Malts mfl.

 

Bruichladdich OCTOMORE II-The Beast 2004, Kilchoman 06/218, Mackmyra 06/019 mfl.

Link to comment
Share on other sites

Aj då, var det idag?

Jag verkar missa det vartenda år.

Min Ferintosh får stå på tilväxt ett år till...

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Aj då, var det idag?

Jag verkar missa det vartenda år.

Min Ferintosh får stå på tilväxt ett år till...

Vilket av dem är det? Är det som la ner 1689 eller det som gick i graven 1784 eller 1977 :g:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Vilket av dem är det? Är det som la ner 1689 eller det som gick i graven 1784 eller 1977 :g:

 

Du kan nog gissa. Invergordon är en hint i sammanhanget. Så är Tamnavulin.

Ferintosh gjordes också i början av 1900-talet av Ben Wyvis, men det är inte den heller.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

whistling.gif Ni glömmer väl inte Högtidsdagen i morgon den 25 Januari!!!? biggrin.gif

 

Slainthe!

Per Kinn, Skanör

"MALT ÖVER ALLT"

 

Malmö Malt Whisky Society

Ardbeg Committee, Friend of Laphroaig, plot #236692, Friend of Classic Malts mfl.

 

Bruichladdich OCTOMORE II-The Beast 2004, Kilchoman 06/218, Mackmyra 06/019 mfl.

Link to comment
Share on other sites

Vi var ett gäng som tjuvstartade igår. Mycket god whisky, men tyvärr kunde jag inte njuta fullt ut pga av en eländig nästäppa. Helt fantastisk haggis avnjöts också förstås. Inte någon konservburksvariant utan en färsklagad och levererad av en skotte på Kungsholmen i Stockholm (tror jag?). En mycket trevlig kväll i goda vänners lag. :lol:

Per Erixon

Sunnersta

Link to comment
Share on other sites

Vi var ett gäng som tjuvstartade igår. Mycket god whisky, men tyvärr kunde jag inte njuta fullt ut pga av en eländig nästäppa. Helt fantastisk haggis avnjöts också förstås. Inte någon konservburksvariant utan en färsklagad och levererad av en skotte på Kungsholmen i Stockholm (tror jag?). En mycket trevlig kväll i goda vänners lag. laugh.gif

 

Taylors and Jones på Hantverkargatan 12, Irish butcher, David Taylor and Welsh chef, Gareth Jones, http://www.taylors.se/index.html . Jag har beställt haggis där för avhämtning i början av februari, hade tyvärr inget ärende till Stockholm i januari. Vi ska ha en försenad Burns Supper i februari i stället. Ett lovande betyg på haggisen, ser fram emot att smaka på den.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Taylors and Jones på Hantverkargatan 12, Irish butcher, David Taylor and Welsh chef, Gareth Jones, http://www.taylors.se/index.html . Jag har beställt haggis där för avhämtning i början av februari, hade tyvärr inget ärende till Stockholm i januari. Vi ska ha en försenad Burns Supper i februari i stället. Ett lovande betyg på haggisen, ser fram emot att smaka på den.

Igår kväll avnjöts Burns Supper. Jag kan bara hålla med Per, haggisen var fantastiskt god. Vi var 3 gubbar som åt haggis, spinn-sidan och ungarna åt grekisk pyttipanna, men några av dom smakade haggisen också, och alla som provade tyckte att haggisen var god. Jag får nog köpa mer haggis nästa år. smile.gif

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Haggis.. Bara ordet får mig att må illa.. :(

 

Har aldrig suttit fastklistrad lika länge på en toa som när jag provade det i skottland...

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Haggis är mat för män, skämt åtsido, jag gillar haggis man kan ju bi på det i dagar, har förståelse för de som inte gillar det också, men dom som säger sig hata haggis förstår jag inte, så jävla extrem är ju inte maten.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det ju vara så att det var att den var dåligt tillagad och därav den hemska effekten men samtidigt tanken på vad som är i är lätt avskräckande :(

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

För ett par år sedan när vi körde vår sedvanliga höstturne i skottland tog jag med mig västerbottensost, hjortronsylt och pölsa för att dela ut där vi blev riktigt bra bemötta, jag delade ut ost och sylt men jag blev för feg när det gällde pölsan ( var lite orolig för att den inte hade kylförvarats, korvarna hade legat i väskan några dagar ) så den slängde jag, tänkte även lite på det där med sand i sahara haha.

 

Gillar man pölsa så accepterar man haggis ( känt ordspråk från de öppna slätterna och de djupa skogarna )

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hämtade ut en burk haggis hemskickad från englishshop.se. Den ska avnjutas nästa helg, lördag 25/1 tillsammans med en burk inköpt på Islay. Till haggisen serveras tatties & neeps, och en god sås spetsad med whisky, och det är inte omöjligt att det stänks lite whisky på det hela innan serveringen.

  • Like 3

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Förstår mig inte på det där med haggis... Jag älskar drickat men den traditionella maten står jag helst över :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Förstår mig inte på det där med haggis... Jag älskar drickat men den traditionella maten står jag helst över :)

Då har du inte fått en bra Haggis, jag har fått en dålig sådan, men för det mesta bra. På bilden den kanske bästa :winner:

post-1605-0-15092800-1389907082_thumb.jpg

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Det spelar mig ingen roll hur gott det må vara, (jag har smakat)... Men jag och inälvsmat går ej ihop. Jag äter ej blodpudding heller.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Det spelar mig ingen roll hur gott det må vara, (jag har smakat)... Men jag och inälvsmat går ej ihop. Jag äter ej blodpudding heller.

Jag är beredd att hålla med där. Men alla bör prova i varje fall :-)

  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Gillar Haggis!
Fick haggis & cheese sandwich på Johnstons i Elgin strax innan jul och sist jag var i Campbeltown blev det Haggis nachos! Snacka om cross-over!

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

För nionde gången blir det Burns Supper på Kulladal!

Vi blir 38st denna gång.

  • Like 1

Tommy Hurtig

 

Ardbeg Committee Member, Friend of the Classic Malts, Friend of Laphroaig mfl.

 

 

Bruichladdich PC 2003, Kilchoman 06/218, Mackmyra 08/849 mfl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I kväll kör vi Burns night på klubben en"hem" gjord och en importerad ,förra året var det även säckpipa live ganska mäktigt instrument.

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...