Jump to content
whiskyforum

Tips På Bra Lagrad Rom?


fredrikwa
 Share

Recommended Posts

Jag gillar Saint James Rhum Vieux Agricole nr 576 från Martinique. (Edit: ser nu när jag kollar att denna visst är slut på bolaget!)

 

Jag gillade inte min Cadenhead Demerara som lagrats på ex-Laphroaig fat - så vill någon ta över denna så bytes den gärna bort.

Edited by Nattlorden

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Plantation serien har en del fina. Den jag har hemma för tillfället heter Venezuela 1992.

Appleton Estate Extra är också bra.

Santiago de Cuba 485 Extra Anejo är fin, men dyr

Ron Zacapa Centenario 23 anos också rekommendabel.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

El Dorado 15årig från Demerara Distillers! Finns nog fortfarande på SB då det var ett tag sedan jag provade den. Den är kanon!

 

Här är det ännu en som kan skriva på för denna rom, den är inte dum ;)

Jörgen Andersson

 

Warbergs SingleMalt Society

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Någon som provat denna och kan jämföra med t.ex. Appleton's eller El Dorado 15.

 

Plantation Old Reserve Jamaica 1998 (nr 10381)

 

Alkoholhalt: 45,0 %

Färg: Mörk, gyllengul färg.

Doft: Elegant, nyanserad doft med fatkaratär, inslag av tropisk frukt, torkade örter, arrak, vanilj och mörk choklad.

Smak: Balanserad, smakrik rom med fatkaraktär, inslag av tropisk frukt, torkade örter, arrak, vanilj och mörk choklad.

Thomas Brorson

Member of Whiskyforum Awards

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips på bra lagrad Rom?

 

land, sort, ålder och inköpsställe... ja allt är av intresse :D

 

Tja, allt beror ju på vilken sorts rom du gillar:

- lätt

- tung

- söt

- oljig

- som drinkingrediens

- som avec

 

Ska den vara enkel att få tag på eller är det ok att beställa från obskyra sajter runt om i världen?

 

Några av mina favoriter i ordinarie sortimentet på SB är Matusalem 7-årig och Plantation Barbados.

De smakar mkt vanilj o smörkola och är rätt lättdruckna.

 

En annan favorittillverkare är Saint James som har en sort i ordinarie sortimentet.

Det är en agricole-rom som är mkt tyngre, kraftigare, diesel, etc i smaken.

 

Lycka till!

 

/Tobbe

Grundare av www.lagradrom.se

Link to comment
Share on other sites

man har ju stött på en del pärlor som har varit ruskigt bra ( beskrivet i andra trådar ) problemet är att dessa nu är hopplösa att få tag på, sen är det ju vår individuella smak, men en av de bättre jag provat som går att få tag på relativt enkelt är, Trois Riviéres Single Cask no 157 ( type Missouri ) det är en -98 som är tappad -07 på 44,8%, hittar du en -77:a eller en 80:a så köp, de är ännu bättre, men som sagt hopplösa att få tag på.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
man har ju stött på en del pärlor som har varit ruskigt bra ( beskrivet i andra trådar ) problemet är att dessa nu är hopplösa att få tag på, sen är det ju vår individuella smak, men en av de bättre jag provat som går att få tag på relativt enkelt är, Trois Riviéres Single Cask no 157 ( type Missouri ) det är en -98 som är tappad -07 på 44,8%, hittar du en -77:a eller en 80:a så köp, de är ännu bättre, men som sagt hopplösa att få tag på.

 

Observera att det finns åtminstone en annan T.R. 1998 tappad 2007 på 44,8% (idf cask 21, denna är lättare att hitta och jag höll själv på att beställa en innan jag upptäckte att det var ett annat fat). I övrigt ställer jag mig helt bakom Kjells uttalande.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det finns en svensk forum nu som heter lagrad rom . se där finns bra tips jag själv rekommenderar Matusalem 15 år och jag håller tummarna för matusalem 23 år hoppas att den kommer snart till Sverige

 

ps. om någon säljer sampler av rom så vill jag kanske köpa någon ; sckika gärna då privata medelande till mig om vilken ron sample det är!

 

tack hej hej

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Världens bästa rom till världens bästa pris ?

 

Den finns faktiskt bara här att köpa..........

 

Yes, Trois Rivieres 1977 för €156 hos oldwhisky.net

 

möjligen den bästa romen i världen ? ja inte helt otroligt.

 

jag och mickeman har sökt denna under lång tid och vi har numer försett oss ordentligt, nu tipsar vi andra romaficionados, tar ni inte chansen så tas den ändå av andra, ja vi har handlat hos dem och allt är frid och fröjd.

 

good luck

 

 

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Hur är den här då:

 

Trois Rivieres 1953 / 70cl / 45%

Like a Holy Grail of rums, Trois Rivieres 1953 is a truly legendary spirit that stands comparison with the finest drinks known to mankind. Mind-blowing depth and complexity allied to an extraordinary elegance and grace, trois rivieres 1953 is an unforgettable experience.

Bengt Larsson

Mariefred

 

Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee

Link to comment
Share on other sites

El dorado 21yo är våldsbra och speciellt för priset, värd tredubbla.

 

Finns en rysare på systemet nu en 36-årig demerara

 

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=10295&Butik=0&SokStrangar=

 

Nån av de mörkaste rommer jag sett, smakar fantastiskt!

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Hur är den här då:

 

Trois Rivieres 1953 / 70cl / 45%

Like a Holy Grail of rums, Trois Rivieres 1953 is a truly legendary spirit that stands comparison with the finest drinks known to mankind. Mind-blowing depth and complexity allied to an extraordinary elegance and grace, trois rivieres 1953 is an unforgettable experience.

 

Bar i Malmö i närheten av Möllan har denna.

Den var god men väldigt slö/mjäkig, 1/4 kvar i flaskan och jag misstänker att den varit öppnad ett bra tag.

 

1977 och 1980 är klart bättre.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

El dorado 21yo är våldsbra och speciellt för priset, värd tredubbla.

 

Finns en rysare på systemet nu en 36-årig demerara

 

http://systembolaget...=0&SokStrangar=

 

Nån av de mörkaste rommer jag sett, smakar fantastiskt!

 

 

Var har du testat denna?

Byter/köper gärna smakprov.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Har ni inte testat Appleton Estate 21 år så gör det. Jag gillade den skarpt och enligt min uppfattning är den bättre än t ex den jämnåriga El Dorado'n.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Var har du testat denna?

Byter/köper gärna smakprov.

 

Fick ett smakprov från en vänn, kan höra om det finns mer.

 

img0076yu.jpg

 

Nu är det inte den bästa kameran direkt men den är bäcksvart..

 

 

Har en öppnad Caroni 1974, 34 yo. Bristol Classics samt El Dorado 21 att sampla om nån är intresserad.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag och ett par kompisar avnjöt SMAD's senaste provning nu i helgen, något försenad, den hölls 22 maj...

 

Det var i alla fall en rom-provning med Zacapa 23 och XO i topp, och Appleton Estate 21 sist, sorry Benny.

 

http://smad.se/provningar/provning%20101/index.htm

 

På provningen rekommenderades det att prova en bit grönmögelost tillsammans med Zacapa 23, och det var verkligen en mycket bra combo. :clap:

 

Kompisen min satte i sig nästan hela biten med ost, han blev alldeles salig. :wub:

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

och Appleton Estate 21 sist, sorry Benny.

 

2009-års utgåva? Sist? Flämt ... :shock3: ... att få stryk av Matusalem 15 år verkar helskumt ...

 

 

Såg förresten denna text i länken ovan: "Åldern 15 eller 23 år betyder att mer än hälften av innehållet i flaskan har den åldern."

 

Så rom räknar ålder på annat sätt än whisky? Det hade gått mig förbi...

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Såg förresten denna text i länken ovan: "Åldern 15 eller 23 år betyder att mer än hälften av innehållet i flaskan har den åldern."

 

Så rom räknar ålder på annat sätt än whisky? Det hade gått mig förbi...

 

Inte en universal regel.

 

El Dorado har ex. 15, 21 som grund att ingen tunna är yngre. i 21.an finns det upp till 25-åriga tunnor nerblandade osv. men absolut inga yngre.

Edited by Lutfisk

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte mig ett par flaskor söderifrån:

 

post-195506-1281702490.jpg

 

Som tur är köpte jag 2 st Pampero Aniversario Reserva Exclusiva .. hade ett par sen förut också. Billigast, och godast av de jag korkat hittils

 

Så Pampero kan jag tipsa om, tillräckligt billig för att dricka som vatten :drool2:

Link to comment
Share on other sites

Är också väldigt intresserad av samples på gammal rom om någon har en öppnad flaska eller tre. TR-77 vore väldigt trevligt :whistling:

 

 

en kille på lagrad rom . se kan fortfarande ha denna sample det var för 300 kr typ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...