Jump to content
whiskyforum

Vattings / Blended malt


Recommended Posts

Jag hade nyligen ca Tio slattar Av olika Whiskysorter i mitt skåp.

Och fick idén att blanda alla till en flaska.

 

Det blev Sju olika sorter, Som tillsammans blev 1 liter.

 

Ardbeg 10 Bowmore Darkest Glengoyne 10 (ca 30cl)

Lagavulin 16 Laphroaig Quarter cask Laphroaig 10 Dalwhinnie 15 (ca 20cl)

 

Jag gjorde en egen etikett i datorn och limmade på En gammal Enigma Flaska.

 

Jag måste säga att jag tyckte det Blev kanonbra. Och den blev dessutom Väldigt omtyckt av andra Whiskyintresserade Som provade denna blandning i blindtest.

 

Någon mer som har provat detta?

Fredrik Cato

www.maltangels.se

 

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

Kilchoman Club Member

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Link to comment
Share on other sites

Jag har en flaska med "Olssons slatted malts" stående, där jag pytsar i slattar av whiskies som inte är extremt goda.

Det blir bättre plats i skåpet och det är perfekt att ta med sig den pavan på fest, när det inte är så noga s.a.s.

Tricket är att den måste stå till sig ett tag innan smakerna förenats, för att den inte ska bli alltför "spretig".

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde det här för nått år sen. Kommer inte ihåg exakt vilka slattar som ingick, men jag vet iaf att det var Aberlour A'Bunadh, Ardbeg 10, Ardbeg Uigeadail, Lagavulin 16, Clynelish 14, Bowmore Enigma och några till.

 

Henke's Cabinet Waste Collection 2007

Apperance: Amontillado Sherry

Nose: First impression is winey and sweetish. Some honey and feinty hints. There's a slight peat character but heavy sherry strikes it down before it gets a chance to really come through. It seems like the sherry elements dominate the peaty ones, even though there's a good deal of Ardbeg, Lagavulin and Bowmore in there. With water some gently vegitative aromas comes out with some aniseed and floral notes.

Body: Heavy with thick tears

Palate: The first impression is of gentle bonfires and smoked ham. The sherry notes comes through in the middle with raisins and plums for company, and in the finish there's a prickly and feinty character. It's long and intense, well balanced and full of character. With just a splash of water it becomes more pleasant and lends some green tobacco and candy-shop elements.

Link to comment
Share on other sites

När jag hade några cl kvar av ett par flaskorna från mitt 1975-paket så blandade jag bla Linkwood 1975 Rare Malts, Ledaig 1975 30 år, Springkbank 28 år 1975 och någon till. Absolut en av de godaste jag någonsin provat!! Tycker blended malts är underskattat, synd att det inte finns mer äldre sådana att tillgå. Är tyvärr ingen (censurerat) av grain, annars hade det ju funnits lite att välja på.

Edited by ballesterosjr

Andreas Magnusson

Örebro

Friend of Laphroaig, Ardbeg Commitee Member, Friend of the Classic Malts

A Wee One, Westerås Whisky Wenner

Link to comment
Share on other sites

Blev inspirerad till den milda grad av den här tråden att jag gjorde slag i saken och slängde ihop en egen "steffes vatted malt" :g:

Innehållet blev som följer:

Laffe 10 yo

Laffe QC

Ardbeg Ten L0

Oban 14 yo

Bowmore Enigma

Glenlivet 18 yo

Longmorn 15 yo

Aberlour A´bunadh Batch #23

 

Jag hade ingen tanke alls med denna mix mer än jag ville blanda rök, sherry, frukt och vanilj/honung så nästa helg får vi se vad detta gav. 1 liter av denna brygd vart det iallafall :clap:

 

P.s hör ni inget från mig nästa helg så vet ni att jag imploderat och blivit ett svart hål vid smaktestet :doh:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Nu måste jag bara berätta om ett misstag som verkar bli ett lyckodrag.

 

För några veckor sedan höll jag på och fifflade med upphällning av några samples för ett utskick till en forumkompis. Blev lite fel så jag skulle hälla tillbaka ett sample i flaskan. Men det blev fel. Jag råkade hälla tillbaks en SMWS Laffe (som jag av en händelse såg att Serge på whiskyfun get 90p) in i en flaska med ca 15-20 cl Clynelish 20 YO, också SMWS. Attans också !! Ställde undan flaskan.

 

Nu till kvällsdrammen åkte flaskan fram. Wow, dessa 3 cl i Clynelishen gjorde något. En fantastisk dram har utvecklats :P

 

Jag tor jag måste ge mig in i vatting sfären. Har någon annan provat att göra vattings av olika whiskys? Vad skall man tänka på? Var det bara en lyckträff för mig, en olyckshändelse som blev en fullträff? Kan jag göra om det?

...........................

Thomas Andersson

 

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ca: 4 cl av Glen Esk 1981 och Port Dundas 1974 båda DT. (Blended whisky med lika delar malt och grainwhisky)

De har stått nu i lite över en månad i en liten flaska. Har inte smakat än, men den doftar mycket gott.

 

Jag ska ta och smaka den idag, återkommer om den är lyckad.

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Link to comment
Share on other sites

Blev inspirerad till den milda grad av den här tråden att jag gjorde slag i saken och slängde ihop en egen "steffes vatted malt" :g:

Innehållet blev som följer:

Laffe 10 yo

Laffe QC

Ardbeg Ten L0

Oban 14 yo

Bowmore Enigma

Glenlivet 18 yo

Longmorn 15 yo

Aberlour A´bunadh Batch #23

 

Jag hade ingen tanke alls med denna mix mer än jag ville blanda rök, sherry, frukt och vanilj/honung så nästa helg får vi se vad detta gav. 1 liter av denna brygd vart det iallafall :clap:

 

P.s hör ni inget från mig nästa helg så vet ni att jag imploderat och blivit ett svart hål vid smaktestet :doh:

Du kan nog med fördel vänta ytterligare ett par veckor, så att den får en chans att utvecklas riktigt.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag och Peder ( peddaped ) har ägnat oss åt lite seriös Ardbeg vatting och bland annat slagit ihop 4 fl ( två av varje ) av Ardbeg G&M CC jun 1995-feb 2005 ( som är en blandning av hälften first fill sherry och hälften second fill sherry ) och två flaskor Ardbeg G&M CC April 1996-Sept. 2005 som är en refill bourbon.

 

Och ja, jag gillar drycken till 100%, men när vi pratar poäng så vill jag hissa den till 87p, en outstanding vat..... tack för den Peder......

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog med fördel vänta ytterligare ett par veckor, så att den får en chans att utvecklas riktigt.

 

 

Jag antar att jag inte hinkar i mig hela litern på ett bräde så den lär nog få tid på sig :whistling: men tack för tipset :clap:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Nu måste jag bara berätta om ett misstag som verkar bli ett lyckodrag.

 

För några veckor sedan höll jag på och fifflade med upphällning av några samples för ett utskick till en forumkompis. Blev lite fel så jag skulle hälla tillbaka ett sample i flaskan. Men det blev fel. Jag råkade hälla tillbaks en SMWS Laffe (som jag av en händelse såg att Serge på whiskyfun get 90p) in i en flaska med ca 15-20 cl Clynelish 20 YO, också SMWS. Attans också !! Ställde undan flaskan.

 

Nu till kvällsdrammen åkte flaskan fram. Wow, dessa 3 cl i Clynelishen gjorde något. En fantastisk dram har utvecklats :P

 

Jag tor jag måste ge mig in i vatting sfären. Har någon annan provat att göra vattings av olika whiskys? Vad skall man tänka på? Var det bara en lyckträff för mig, en olyckshändelse som blev en fullträff? Kan jag göra om det?

 

Det är bara att gratulera, ibland blir det magiskt......

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort några vatted och känner att jag är rätt kass på det....

Det brukar bli okej och i vissa fall bra, men aldrig att det blir bättre än det jag hade innan.

 

Just nu har jag två olika vattningar som stått och "gottat till sig" i snart 3 veckor: Den ena är 50% av Macallan 10y. CS och 50% Laphroaig Cairdeas.

Den andre är 65% Glenmorangie Cellar 13 och 35% Ardbeg Ten.

 

Givetvis är det att ha höga krav på sin vattning om man förväntar sig att den skall bli bättre än originalwhiskyn när man har i Ardbeg, Macallan och Laphroaig...men det är intressant ialla fall.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Provade en skvätt Uigeadail 2004 i Mortlach 21.

Fick "gifta sig" ungefär så länge som Uggla's sång.

Blev väldigt lyckat.

Önskar jag hade mer av Uigeadail'en..

Thomas Brorson

Member of Whiskyforum Awards

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag slog ihop några trådar som handlar om samma sak (egna vattings) till den här,

för att det ska bli lite mera överskådligt.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Hade igår en provning med temat sherrylagrad whisky där vi inledde med att dofta och smaka på 2 olika sherry. Det vart en hel del sherry kvar och nu undrar jag om det är möjligt att hälla i en del av denna sherry i min egen blended singel malt med ett bra resultat? Någon som vet eller har testat?

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Hade igår en provning med temat sherrylagrad whisky där vi inledde med att dofta och smaka på 2 olika sherry. Det vart en hel del sherry kvar och nu undrar jag om det är möjligt att hälla i en del av denna sherry i min egen blended singel malt med ett bra resultat? Någon som vet eller har testat?

Det funkar, men du kan ju inte kalla det whisky efteråt... Och tänk på att väldigt lite sherry behövs för att förändra mycket av smaken.

 

Jag har själv "duttat i" enstaka droppar PX i whisky med - i mitt tycke - lyckat resultat. Men som sagt, det är väldigt lätt att det blir för mycket sherry.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Har en häftig blandning som heter

AnTa Kuuselas Blandning 1 ~60 %

Innehåller

Laffe CS

Aberlour a'bunadh

 

Sedan testar jag en variant

 

AnTa Kuuselas Blandning 2 ~60 %

Yamazaki Sherry

Yamazaki HP

+

Hakusu Sherry

 

Tänkte få till några helflaskor av varje.

 

Tilll buteljeringen så ska jag använda de läckra Nikkaflaskorna med sina feta träkorkar där korken är vackert inplastad. :drool2:

 

 

Vad tror ni om mixerna ovan? :whistling:

 

Tappen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...