Jump to content
whiskyforum

Whisky i Bangalore


JacobT
 Share

Recommended Posts

Handlat har jag inte försökt med men tror inte utbudet är så stort. Iofs så kan det ändrat sig eftersom den nya flygplatsen är numera i bruk men om det är som på den gamla så fick bara indier handla taxfree.

 

Att dricka whisky i Bangalore går men det är inget fynd. På Taj Residency finns en bar (Ice Bar) som har Laphroaig 10, ett par Balvenie, nån Macallan iaf. Den europeiska restaurangen på samma hotell har HP25 & 30 och Ladyburn. Vill du träffa andra västerlänningar så besök Ice Bar på torsdagar.

 

Ta med dig halstabletter :)

Edited by Mankan

Marcus Gustafsson

Link to comment
Share on other sites

Amrut är från Bangalore! Åk dit och dokumentera allt med massor med foton! Köp med dig vad du kan!

 

 

Intressant, får kolla upp det. Får se så om det blir tid över bara. Skall till djungeln och Goa en sväng också.

MVH

 

Jacob Thorén

Link to comment
Share on other sites

Intressant, får kolla upp det. Får se så om det blir tid över bara. Skall till djungeln och Goa en sväng också.

 

 

Du skulle ju kunna grunda för ett destilleribesök genom att smöra först för Thomas på Clydesdale, och sedan

Ashok på Amrut Europe.... En Clydesdale-t-shirt med "Ashok says India dram good" skulle säkert inte skada

på destilleriet.....

 

Ingen aning om de tar emot besökare iofs. Men Thomas eller Ashok vet nog.

Per Andersson

Ardbeg Committee, FOL, Springbank soc., Slainte, AWS, AWC, SWE, SöWS, SMAD member

Järfälla

Link to comment
Share on other sites

Du skulle ju kunna grunda för ett destilleribesök genom att smöra först för Thomas på Clydesdale, och sedan

Ashok på Amrut Europe.... En Clydesdale-t-shirt med "Ashok says India dram good" skulle säkert inte skada

på destilleriet.....

 

Ingen aning om de tar emot besökare iofs. Men Thomas eller Ashok vet nog.

Gör ett försök säger jag!! Det finns i princip inga foton eller förstahandsinfo alls från Amrut (vad jag känner till). Det skulle kunna bli ett spännande besök med rätt backning från rätt personer!

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Gör ett försök säger jag!! Det finns i princip inga foton eller förstahandsinfo alls från Amrut (vad jag känner till). Det skulle kunna bli ett spännande besök med rätt backning från rätt personer!

 

Hittade lite info om Amrut:

 

Sales inquiries:

Ashok Chokalingam

General Manager - International Operations

Amrut Distilleries Ltd,

Tel:+44(0)191-233 6316

Fax:+44(0)191-233-6346

E-mail: info@amrutdistilleries.com

 

 

 

Head Office:

Amrut Distilleries Ltd,

(N.R.Jagdale Group),

# 41/1, 72nd Cross,

Rajajinagar 6th Block,

Bangalore, 560 010,

India.

 

Tel: +91 80 23100402, 380, 379, 389, 23503860

Fax: +91 80 23351542

 

Web Site: www.amrutdistilleries.com

www.amrutwhisky.co.uk

Per Andersson

Ardbeg Committee, FOL, Springbank soc., Slainte, AWS, AWC, SWE, SöWS, SMAD member

Järfälla

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar undersöka detta under morgondagen så får vi se vart det leder.

 

Hittade lite info om Amrut:

 

Sales inquiries:

Ashok Chokalingam

General Manager - International Operations

Amrut Distilleries Ltd,

Tel:+44(0)191-233 6316

Fax:+44(0)191-233-6346

E-mail: info@amrutdistilleries.com

 

 

 

Head Office:

Amrut Distilleries Ltd,

(N.R.Jagdale Group),

# 41/1, 72nd Cross,

Rajajinagar 6th Block,

Bangalore, 560 010,

India.

 

Tel: +91 80 23100402, 380, 379, 389, 23503860

Fax: +91 80 23351542

 

Web Site: www.amrutdistilleries.com

www.amrutwhisky.co.uk

MVH

 

Jacob Thorén

Link to comment
Share on other sites

Tjena Jacob

 

Kul om du kommer i väg till Amrut. Jag har skrivit någon artikel om destilleriet och har (om jag kan hitta den) en CD med en ganska informativ film. Blir det skarpt läge kan jag skicka dig material om du lägger över din mailadress.

 

Kommer du till Amrut så försök ta reda på om de påskyndar lagringen genom att hälla ekspån i faten. Det är inget de medger, men rykten rullar.

 

 

Hasse

 

hasse.nilsson@givakt.se

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Glömde svara på den här tråden när den var aktuell men info i efterhand kan göra nytta om det skulle vara så att någon annan tänker åka dit.

Blev inget besök på Amrut, dom tog inte emot besökare när jag var där nere.

 

Att hitta Whisky nere i Bangalore går, dock så är det beslagtagen whisky från flygplatsen som småhandlare och medelstora handlare säljer dyrt. En flaska Ardbeg 10Y gick på 1100.

Fanns ganska många whiskybarer i stan, men 200% importskatt så det är inte billigt.

 

Dom gör en hel del whisky själva förutom Amrut, bland annat en som heter Royal Stag. Kan säga att den och dom andra jag hitta smakar betydligt värra än t.ex. Mekong.

 

Kortfattat är Bangalore en otroligt dålig stad när det gäller Whisky, det finns bättre städer att besöka för detta ändamål.

 

Cigarrer är likså, fanns inga butiker som sålde det när jag var där nere.

MVH

 

Jacob Thorén

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nyss hemkommen från en affärsresa till Bangalore. Bodde på The Leela Palace Hotel. De hade ett hyffsat utbud av skotsk whisky, inklusive singelmalt. Priser nästan som i Sverige men man kan iaf njuta av god whisky efter arbetsdagens slut. De hade även Amrut single malt 46% och Fusion. Tror jag betalade ca. 200 SEK för 6 cl Fusion. De sålde även cigarrer på hotellet. Jag hade med mig egna så jag slapp betala svenska priser för överfuktade kubaner.

 

Men viktigast av allt. Jag fick till ett besök på Amrut destilleriet!

 

Längst ned på deras hemsida finns ett dokument man kan fylla i och skicka iväg. De återkommer via mail där de frågar efter lite mer uppgifter. Normalt tar de emot besök onsdagar och lördagar. De har tyvärr ingen shop.

 

Gick en väldigt informativ rundtur med Surrinder Kumar som förutom har titeln Vice President - Production även jobbar som Master Blender. Normalt sett ingår ingen provsmakning men jag fick prova råspriten, som är riktigt bra, samt lite av en kommande buteljering som kommer på marknaden om ca. 2 månader. Tyvärr skall de denna gång kylfiltrera och vattna ned till 40 eller 43%. De hade inte bestämt sig ännu. Det smakprov jag fick var på dryga 50% och höll som vanligt hög kvalitet.

 

Jag ska sammanställa bilder och information och posta i separat tråd.

 

/Jonas

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...