Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Davil

Bowmore 17, Darkest, Mariner och Enigma.

Recommended Posts

Nu önskar jag lite tips igen eftersom jag har lite ångest över vilken Bowmore jag skall skaffa mig.

Bowmore Darkest 15 ser fin ut och finns på systembolaget.

Bowmore 17 finns för 515,90Kr på Cinderella båten vilket är nästan halva priset mot systembolaget.

Bowmore Enigma är populär bland kompisgänget och ser intresant ut med sherry&rök.

Bowmore Mariner 15 ??

Vilken av dessa är godast tycker ni?

Mvh / David

• Like 1

David Ilbäcks

Friends Of Laphroaig Plot No: 385361

Min samling

Darkest är mkt. bra. Enigma måste vara DEN mest prisvärda whiskyn som finns.

Emil Sandquist

V**delsgatan *3*

*** ** Borås

emil.sandquist (at) hotmail.com

Enigman är jättegod och till det priset är den ett givet köp!

Lars Karlsson, Hudiksvall

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Friend of Laphroaig plot nr. 307250

Nu önskar jag lite tips igen eftersom jag har lite ångest över vilken Bowmore jag skall skaffa mig.

Bowmore 17 finns för 515,90Kr på Cinderella båten vilket är nästan halva priset mot systembolaget.

Bowmore Enigma är populär bland kompisgänget och ser intresant ut med sherry&rök.

Bowmore Mariner 15 ??

Mvh / David

Darkest är godast inget snack B)

Slainte mhath

Lasse Holm

Ja dom är bra allihopa! Kommer nog själv lägga vantarna på en Darkest imorgon när

jag skall in och hämta min Glenfarclas 25! :drool2:

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Lägger min röst på den nya buteljeringen av Darkest. Sedan är det nog Mariner på en andra plats.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Jag håller på Darkest

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Här kan man alltid vara säker på att man får svar ! tack för alla svar.

Hm. Klart jag hellst skulle vilja ha en flaska av varje men det känns lite oekonomiskt för min del.

Blir nog en Enigma endå.

mvh/ David

David Ilbäcks

Friends Of Laphroaig Plot No: 385361

Min samling

Du kommer inte att ångra dig David! Enigma är förtrollande god till sitt ringa pris. Utslaget på ett år är det den som jag dricker mest av och det skulle jag fortsätta med även om priset gick upp en aning.

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Lägger min röst på den nya buteljeringen av Darkest. Sedan är det nog Mariner på en andra plats.

Hej

Ser på nyheterna på SB att i maj kommer en Bowmore 15 yo Sherry finish?

Det är inte Darkest som avses utan en helt ny och okänd Bowmore?

Låter rätt intressant.

//Mats

Mats Bernerfalk

Whiskyklubben Rocks Off, Uppsala, http://www.rocksoff.se

Ordnar whiskyprovningar genom ProvaWhisky.se

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Laphroaig 10 YO Cask Strength

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Ser på nyheterna på SB att i maj kommer en Bowmore 15 yo Sherry finish?

Från http://whiskyviking.wordpress.com:

The other is a limited edition whisky bottled at Cask Strength - Bowmore Laimrig (50,3%). Laimrig is gaelic for pier (or wharf, jetty, quay or landing according to Wiktionary). A total of 4.500 bottles have been made and are awaiting release, this also in May.The price for this one is 559 SEK (437 NOK/£47/€51). The whisky itself is 15 years old and has matured for 10 years in ex-bourbon casks before being transferred to ex-Oloroso casks for a period of 5 years.

Tasting notes: Dark amber colour, the nose brings a sweet aroma of Oloroso Sherry, figs and cocoa with a finely tuned smokiness and a hint of saltiness. On the palate it’s dark chocolate, sherry and dried fruits (rasins) with a lovely, long and lingering finish with smoky notes.

Thomas Brorson

Member of Whiskyforum Awards

Hmm detta låter ju väldigt spännande må jag säga :drool2:

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Från http://whiskyviking.wordpress.com:

The other is a limited edition whisky bottled at Cask Strength - Bowmore Laimrig (50,3%). Laimrig is gaelic for pier (or wharf, jetty, quay or landing according to Wiktionary). A total of 4.500 bottles have been made and are awaiting release, this also in May.The price for this one is 559 SEK (437 NOK/£47/€51). The whisky itself is 15 years old and has matured for 10 years in ex-bourbon casks before being transferred to ex-Oloroso casks for a period of 5 years.

Tasting notes: Dark amber colour, the nose brings a sweet aroma of Oloroso Sherry, figs and cocoa with a finely tuned smokiness and a hint of saltiness. On the palate it’s dark chocolate, sherry and dried fruits (rasins) with a lovely, long and lingering finish with smoky notes.

Utöver denna intressanta Bowmore (alla till Sverige?) och den oklart intressanta Mackmyra special 02 så släpps även Glengoyne Swedish Oak Finish 1992 på SB i maj

Edited by mosson

Mats Olsson

Bowmore Mariner 15 ??

Mvh / David

Enigma är oerhört prisvärd, känns nästan som bordershop kastar den efter mig med sina 26 euro för en liter. Tycker sherrytouchen lyfter bowmore ett snäpp. (ska dock sägas att jag är väldigt förtjust i sherry och ännu mer portvinsfinish)

Etter å ha prøvd mange Bowmores så må jeg si at Bowmore 12, og Bowmore Tempest 10 og Bowmore Darkest 15 er de beste kjøpene. Laimrig har jeg aldri prøvd.

Men Bowmore Black Rock synes jeg var helt forferdelig, fælt usj nei, ikke bra. Bowmore 18 hater jeg...

Bowmore 12 synes jeg er bra ok, sammenligner den mer med Highland Park 12 enn en typisk Islay.

Bowmore Tempest 10 er god kvalitet, men torvrøken varierer mellom batchene, men det er good stuff uansett, first filled og cask strenght..

Bowmore Darkest 15 er den aller beste i min mening, den er prisverd som dere sier, og den er veldig god, mye sherry og søthet i lukt, og litt røyk og masse moden frukt og faktisk Rancio og en god dose torvrøyk i smaken og spesielt finishen.

Ettersmaken sitter veldig lenge for å være til denne prisklassen..

Hva gjelder utseende på flaskene, så synes jeg de gamle flaskene er penere, og jeg syns nesten Bowmore kunne hatt behov for en bedre presentasjon og grafisk designer. Jeg liker absolutt ikke flaskenes form eller logo. De er glorete/metallisk i helt syke farger som minner mer om redlightdistrict og neon enn whisky, og gir meg fordommer som ikke er "bra".

Kvaliteten spriker enormt, 12 der god om man liker Highland Park torv istedenfor typisk Islay, Black rock er forferdelig fæl imo, og 18 liker jeg absolutt IKKE, lavender og parfymert som gir fordommene mine om utseende rett.

Men Tempest 10 og Darkest 15 er til gjengjeld skikkelige høydare...

Edited by Danke