Jump to content
whiskyforum

Hur frakta till WhiskyAuction.com?


Recommended Posts

Tänkte sälja av en del whisky via WhiskyAuction.com. Någon som vet vilka ev problem som kan uppstå med tullen (och hur de kan lösas) om man kör ner flaskorna med bil? Räknar med att ta med mig ca 100 buteljer.

 

Misstänker att det är några på forumet som gjort samma resa...

Link to comment
Share on other sites

Tänkte sälja av en del whisky via WhiskyAuction.com. Någon som vet vilka ev problem som kan uppstå med tullen (och hur de kan lösas) om man kör ner flaskorna med bil? Räknar med att ta med mig ca 100 buteljer.

 

Misstänker att det är några på forumet som gjort samma resa...

 

Kan du köra via företag så är Schenker bäst, kör du som privatperson så är det posten det som gäller, tullen har inget att erinra om när du tar ner flaskorna till Tyskland.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Teoretiskt kanske det skulle vara problem vid tullen i Tyskland. Inom EU är det iofs fritt med varor över gränserna, men i sverige finns ju praxis med 10 liter per person.

Men kan man på något sätt styrka att de skall till försäljning borde det inte vara något problem tycker jag. Men det vore spännande att få svar på hur det fungerar.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ner ett antal flaskor med bil - jag tror du (i teorin) skulle kunna få problem både in i danmark och in i tyskland men tullare finns väl knappast längre. Däremot skrattade några vid färjan åt mig för att jag fraktade sprit till tyskland.

 

Tänk även på att belopp över en viss gräns (tror det är 50-80 kkr) som skickas till sverige rapporteras till skatteverket. Ev. vinst från försäljningen är kanske skattepliktig?

Edited by lester

Leslie Bayne

Laphroaig Plot No: 195533

Link to comment
Share on other sites

har även hört att Posten inte har någon försäkring på våra kära buteljer som postas..........

 

Är av samma uppfattning, när man använder posten så gäller inte deras försäkring, posten tillåter nämligen inte "sprit" i sina paket (gäller även för de flaskor som skickas inom sverige).

 

Så om det är många flaskor och stort värde så är nog tyvärr egen bil som gäller.

 

// Jörgen

Jörgen Andersson

 

Warbergs SingleMalt Society

Link to comment
Share on other sites

Är av samma uppfattning, när man använder posten så gäller inte deras försäkring, posten tillåter nämligen inte "sprit" i sina paket (gäller även för de flaskor som skickas inom sverige).

 

// Jörgen

 

Det stämmer, det räknas som farligt gods.

http://forum.whiskyforum.se/index.php?s=&a...ost&p=84346

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...