Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
babbis

Laphroaig 15

Recommended Posts

Hej.

Mitt namn är babbis och det är mitt första inlägg här så var snälla mot mig. ;)

Jag drack för första gången en Laphroaig 15 ute på krogen igår och blev förälskad. Jag kollade runt lite och såg att man kan få tag på den för lite drygt 500 kr på nätet, medans på systemet så kostar samma flaska 1200. Då undrar man om det är något fel på den billigare. det enda jag märkte som skillnad är att den ena har 46% alkoholhalt och den andra 43%. Vilken mer skillnad kan dessa två ha? vågar jag beställa? :)

Tack på förhand / Babbis

Det finns säkerligen många olika 15-åriga Laphroaig'er. Men jag skulle absolut tro att den du smakade på var en OB på 43%. OB står för own bottling, dvs destilleriets egna buteljering. Mig veterligen finns inte den längre att beställa via Systembolaget. Det är nog bara vissa nätbutiker ute i Europa som har den kvar. Den är ju på väg att ersättas av den nya 18-åriga, som enligt mig inte är riktigt lika bra.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Ok. tack så mycket för det snabba svaret.

då blir det nog att beställa hem ett par flaskor. :)

Lycka till, se gärna tråden om leveransproblem från Lagproaig tullen skickade tillbaka ett ex antal leveranser.

Är det någon som lyckas beställa från nätet utan attt åka fast i tullen den senaste tiden.

/Laffemannen

Det är bara LFW och TWE som har kontaktats av svenska myndigheter, några andra leveranser har inte upphört eller returnerats. Att Laffes sändning drog till sig uppmärksamhet är en händelse som inte har med skatteverkets synpunkter att göra. De stoppades på grund av att en stor mängd flaskor samtidigt väckte tullens misstankar

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap