Jump to content
whiskyforum

När är den bästa åldern på Wisky?


Recommended Posts

Håller inte med.

 

När det gäller OB finns det ganska många fat att välja mellan även vid högre åldrar därför kan man antingen blanda så att de jämnar ut sig eller hälla en del av den äldre från de sämre faten i äldre deluxeblends.

 

Min erfarenhet är att 25-30 år så finns det sällan någon träighet men bra fat tål längre lagring.

 

Av de ca 2500 skotska singelmalter jag testat ligger de högre betygen på åldern 25 år och uppåt.

 

Träighet kommer mest efter 30 års lagring men det är även där som de bättre faten som inte ger träighet finns.

 

Mitt råd är att köpa smakprov här på forumet och/eller på mässor på de äldre sorterna för att hitta just de du är beredd att köpa en helflaska av.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att de flesta fat sällan klarar sin 20-årsdag, mycket whisky toppar nog i unga tonåren. Det sägs ju att bara ett av fem fat håller så hög kvalitet att det duger för en singeltappning t ex (vilket folk borde tänka på som köper fat)...Men när faten och omständigheterna är de rätta kan whisky mogna ohyggligt långt upp i åren. Ja, den blir dyrare, men den kan absolut bli bättre. Förra veckan provade jag en Glen grant 1949 och en Linkwood 1959 som snart släpps. Jag gav båda 96 poäng, blint, det har jag tidigare bara givit Ardbeg Ping. Så självklart, whisky kan mogna oerhört värdigt och länge.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Svårt att generalisera kring åldern :rolleyes: så är det ju, men det är sällan jag hittar storfräsare med en ålder under 10 år, kanske t om 15 år. Dessutom skiljer det sig en hel del mellan destilleri (t ex 5-12 årig nutida Springbank/Longrow tyvärr) och destilleri (t ex 10-årig Laffe) liksom fat (t ex riktigt trött refill bourbon) och fat (t ex fräscht refill sherry).

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

En del whisky är bra ung och annan äldre. Dock tycker jag att whisky i 18 års åldern oftast är bra (vilket kan vara en tillfällighet). Äldre whisky är oftast bra, men risk för att det kan bli lite träigt om det blir för gammalt på fat som inte klarar den långa lagringen. Fatet är dock av största betydelse för doft och smak.

Martin Karlsson

Strömstad

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat ganska mycket whisky och nog finns det mycket gammal whisky som är bra, ibland mycket bra, men mina största upplevelser har oftast varit whisky som legat i spannet 10-15 år. Den whiskyn har iof ofta tappats på flaska för 30-50 år sedan så en viss brandifiering (OBE) kan nog ha påverkat, men det blir allra bäst när det finns lite destillerikaraktär kvar på bra sprit som legat på ett riktigt bra fat... Sist jag var till Limburg så var det en 10 årig Springbank som var godast...

Edited by johan

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog en tredje åsikt.

Jag tycker nog inte det finns några "regler" för åldern. Vissa sorters whisky blir bättre med åldern, vissa sämre. Vissa är lika bra 15-årig om 30-årig, fast på olika sätt...

Ja precis, finns allt många bra runt 15-18 år ta bara HP 15 6537 TEX, sen finns det ju många 30 åringar som är riktigt trevliga åxå!

Det är i alla fall gott med whisky! :drool2:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nog påstå att dom är godast mellan 18 och 25 år.

Fatet har satt sin prägel, men det finns även en hel del kvar

från destilleriet. Whisky med lite rök i toppar nog mellan

18 och 23, medans rökiga står sig lite längre och toppar

mellan 20 och 25.

Sen finns det naturligtvis undantag. Finns många fina som

är mellan 10 och 15år eller 25 och 30.

Den yngsta som jag har druckit och som jag verkligen har njutit

av är Port Charlotte PC6. :drool2:

 

Rolig diskution, intressant att läsa dom olika åsikterna!

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en mer eller mindre obesvarbar fråga. Det finns 10-åringar som är fantastiska och 40-åringar som knappt går att dricka, och tvärt om! Whisky somär mycket yngre än 10 år är sällan så mycket att hänga i julgranen, men visst finns undantag där också. Många av mina favoriter har varit i spannet 20-30 år, (Lagavulin 21, Talisker '81, Brora 30 mfl.) men det är nog mer tillfälligheter...

 

Sen är det ju en annan sak att mycket av destillerikaraktären försvinnermed ålder, men det behöver ju inte alltid vara av ondo ;)

Edited by Tollig

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen bästa ålder, däremot finns det säkert en genomsnittsålder på

den bästa whiskyn man druckit. Jag har druckit väldigt god whisky som varit

från 5 till 50 år men skulle vilja säga att åldern 15-25 år gammal whiskydryck

ofta lovar gott!

 

S*tan vad jag är sugen på whisky, jobbar natt och det blir inget tillfälle att ta

en god whisky, nästa vecka är jag ledig då kommer det att njutas :drool2:

Link to comment
Share on other sites

Egentligen omöjligt att svara på, jag har provat 1 årig whiskey på 85p, 2 årig whiskey på 87p, 6 årig whisky på 90p och även 25 årig whisky på 67p.

 

Jag fick tidigt höra att whiskyn toppar på 10-15 år men jag måste säga att äldre whisky på 20-50 år får generellt högst poäng av mig men som sagt, det låter sig ej besvaras.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Som många varit inne på så beror det så mycket på fatet och hur många gånger det använts.

 

Jag tänker särskilt på en Brora DL 1971 (Kjell, du vet vilken jag menar...), den var 29 år från en refill butt. Färgen var ganska ljus och smaken kunde man sälja sin svärmor för. Men om detta hade varit en 1st fill så hade färgen varit djupt mörk efter 29 år och smaken väldigt dominerad av sherryfat.

 

Fatkaraktären mellan en 1st fill på, säg, 15 år, och en refill på, säg, 30år, kan vara ganska lika eftersom det senare fatet fått så mycket urlakat sedan tidigare. Nu var detta grovt schabloniserat, men det jag menar är att åldern i sig inte avgör fatkaraktären, utan vilken omgång man anväder fatet har också en avgörande roll.

Stefan Lööf

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det ju fler variabler:

För whisky som är gammal (>40) nu fanns det gott om bra sherryfat.

För whisky som är medelålders (~30) så var prioritet #1 kostnadsminskningar så faten snålades det oxå på.

För yngre whisky (~20) så började man hitta hem vad gällde de nya förutsättningarna.

För riktigt ung (~10) whisky så har det här med kvalité som singelmalt blivit viktigare och det handlar mindre om "blendingrediens".

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det finns ett mått av psykologi i det här med whisky och ålder. Jag har druckit whisky av snart alla åldrar, även vid den ålder då det inte får heta whisky.

 

Jag kan säga att jag jag både druckit bra och dålig whisky av alla åldrar. Men jag tycker nog att att den s k normalkurvan även gäller i det här fallet. D v s de flesta bra whisky jag provat faller inom spannet 15 till några år över 20-strecket. Därmed inte sagt att det inte finns bra whisky som är ung och bra whisky som är äldre, dom är bara färre.

 

Men det är något extra med en whisky som är 30+, det ger en extra dimension. Hur var världen när just den whiskyn man just dricker destillerades. Vad har hänt medan whiskyn sov stilla i sitt lagerhus. Barn har fötts, vänner har dött, krig har utkämpats, idrottshistoria har skrivits etc. Det är lite sånt som jag tror fascinerar när det gäller ålder på whisky. Det gäller ju likadant, som Johan skriver, för gamla buteljeringar men som kanske åldersmässigt inte är gamla.

...........................

Thomas Andersson

 

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Link to comment
Share on other sites

Jag har en gång provat en 40 årig Glenfarclas som legat på ett väldigt trött fat.

Bara blekgul i färgen och inte speciellt spännande.

Så vid vilken ålder whiskyn smakar bäst beror enbart på hur faten är.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Egentligen omöjligt att svara på, jag har provat 1 årig whiskey på 85p, 2 årig whiskey på 87p, 6 årig whisky på 90p och även 25 årig whisky på 67p.

 

Jag fick tidigt höra att whiskyn toppar på 10-15 år men jag måste säga att äldre whisky på 20-50 år får generellt högst poäng av mig men som sagt, det låter sig ej besvaras.

Bästa inlägget på denna tråd :winner:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad är bästa åldern på en whisky? Vad är bästa längden på ett snöre? Vad är det ultimata sidantalet på en god bok? Etc.

 

Det beror på en hel****s massa faktorer skulle jag vilja påstå.

 

Den godaste whiskyn jag har smakat nån gång var 50 år gammal, dock är det nog få destillat och en försvinnande liten andel fat som kan lagras till den åldern och tjäna på det. Det mesta tjänar nog på att tappas av innan 25 års ålder. Sen är det ju en humörsak också, jag tycker i alla fall inte att samma whisky är godast varje dag. Ibland är man sugen på en ungdomligt blommig whisky, ibland på en tung sherrybomb som luktar hembyggdsmuseum.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Håller på att förbereda för en trettio plus provning som skall gå av stapeln nästa vecka.

 

Hittade denna tråden och blev nyfiken på min egen "statistik". Fann då följande utan någon djupare analys eller hänsyn till förhållande mellan de olika grupperna.

 

Genomsnitts åldern på de knappt 1300 provade sorterna är ca 19 år.

 

Av dessa är genomsnittsåldern på de som fått under 90p ca 17 år.

 

Genomsnitts åldern på de som fått över 90p är ca 27 år.

 

Så i mitt fall vågar jag nog ändå påstå, och det är även min allmänna uppfattning att - Age Does Matter.

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Det pekar väl egentligen inte åt något håll :rolleyes: men jag har under flera års tid försökt få min bättre hälft att dricka whisky och hittills har det bara varit 1 whisky som hon gillat nämligen Strathisla 50.

Björn Öström

 

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Link to comment
Share on other sites

Det pekar väl egentligen inte åt något håll :rolleyes: men jag har under flera års tid försökt få min bättre hälft att dricka whisky och hittills har det bara varit 1 whisky som hon gillat nämligen Strathisla 50.

 

Björn, det låter som din bättre hälft har god smak, strata 50 ( inte fender 59:an ) är ju ett hyffsat bra munvatten.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja jag tycker det jag med men det blir hyffsat dyrt om hon ska vara så dyr i drift. Måste hitta en standard malt åt henne innan hon ruinerar oss :D

Björn Öström

 

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...