deerstalker 3 Report post Posted January 2, 2010 Hej på er !!! Här kommer en nykomling till ert trevliga forum. Jag har en fråga till er på forumet, jag dricker gärna min Whisky i tumbler glas, men vad betyder OF & DOF på de olika storlekarna? Quote Fredrik Axelsson De levde som djur de varken rökte eller drack Axel Sandemose Share this post Link to post Share on other sites
talisker51 6 Report post Posted January 2, 2010 Hej och välkommen! Har för mig att det står för Old Fashion och Double Old Fashion och det borde väl motsvara en "vanlig" enkel-dram och en "riktig" dubbel? Quote Per Kinn, Skanör "MALT ÖVER ALLT" Malmö Malt Whisky Society Ardbeg Committee, Friend of Laphroaig, plot #236692, Friend of Classic Malts mfl. Bruichladdich OCTOMORE II-The Beast 2004, Kilchoman 06/218, Mackmyra 06/019 mfl. Share this post Link to post Share on other sites
mejparn 119 Report post Posted January 2, 2010 Hej på er !!! Här kommer en nykomling till ert trevliga forum. Jag har en fråga till er på forumet, jag dricker gärna min Whisky i tumbler glas, men vad betyder OF & DOF på de olika storlekarna? Skall inte komma och mästra dig men prova gärna ett tulpan format glas en gång typ port vins glas och du kommer framför allt att känna mycket mer doft! Quote Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Share this post Link to post Share on other sites
deerstalker 3 Report post Posted January 2, 2010 (edited) Hej och välkommen! Har för mig att det står för Old Fashion och Double Old Fashion och det borde väl motsvara en "vanlig" enkel-dram och en "riktig" dubbel? Många tack för svaret: talisker51. Jo visst har jag provat liknande glas, har ett par Glenmorangie med lock, men som sagt jag dricker helst i klassiska tumblers:mejparn Edited January 2, 2010 by deerstalker Quote Fredrik Axelsson De levde som djur de varken rökte eller drack Axel Sandemose Share this post Link to post Share on other sites
Puttriken 90 Report post Posted January 3, 2010 Skall inte komma och mästra dig men prova gärna ett tulpan format glas en gång typ port vins glas och du kommer framför allt att känna mycket mer doft! Jag tycker faktiskt att både doften och smaken blir mycket bättre och godare om man har "rätt" glas. Quote Patrik Törnqvist, Helsingborg. Share this post Link to post Share on other sites
mejparn 119 Report post Posted January 3, 2010 Många tack för svaret: talisker51. Jo visst har jag provat liknande glas, har ett par Glenmorangie med lock, men som sagt jag dricker helst i klassiska tumblers:mejparn Då skall du ju själv klart fortsätta att dricka din whisky i tumblers glas! Quote Mattias Oleniusson Cask owner Mackmyra svenk ek/rök Cask owner Macmyra elegant bourbon Cask owner Kilchoman Cask owner Mackmyra x rök Cask owner Mackmyra Ambasadör Box rök Share this post Link to post Share on other sites
Herrober 0 Report post Posted January 3, 2010 Jag tycker faktiskt att både doften och smaken blir mycket bättre och godare om man har "rätt" glas. Håller med! Tycker det känns lyxigare och elegantare med tulpanglas Quote Share this post Link to post Share on other sites