Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
BoboTheBear

Fuktighet i humidor

Recommended Posts

Hej hej, kanske någon här har ett bra svar.

Jag har en "liten" humidor (~50 cigarrers) och det håller lite låg fuktighet tror jag.

Den är runt 62%, är det något jag skall bry mig om eller 'räcker' det?

Finns det något bra sätt att få upp fuktigheten annars eller är det fuktaren som börjar bli dålig?

Jag har en sån här lite fuktare bara; http://www.robertsto...passatore50.jpg

men den borde räcka till min humidor.

Robert Rae
Stockholm
Glad Amatör

Jag har för mig att det skall vara runt 70% fukt i humidoren

Köpte just en humidor och det var ett helt företag att förbereda den

innan cigarrerna skulle i

Christer Sundberg

Oxelösund

FOL:SWS:OHWS.Ardbeg Committee.Whiskyklubben Slainte

det är väldigt mycket av en smaksak, så länge du håller humidoren över 60-62% så är du safe.

i övrigt så är fuktighetsnivån en smaksak, du får lite trögare cigarrer vid hög fuktighet 70-72% och självfallet lite mer lättdragna cigarrer vid 60-65%.

vad gäller om ditt fuktelement börjar bli dåligt så beror det på hur länge du haft det, är det relativt nytt typ 1-2år så är det nog inte det. om du fyller på det med kranvatten istället för destillerat vatten så förkortar dock mineralerna i kranvatten levnadslängden lite.

jag har haft lite problem med fallande fuktighet i min humidor och det visade sig att den stod för varmt, runt 20 grader är optimalt. sen hjälper det att ha en viss mängd cigarrer i humidoren då fuktigheten blir jämnare eftersom cigarrerna själva lagrar en del fukt och fungerar som "fukt buffert".

hoppas svaret räcker :)

mvh/jimmy

jimmy sjölander

arbeg comittee member

friend of laphroaig

....

vad gäller om ditt fuktelement börjar bli dåligt så beror det på hur länge du haft det, är det relativt nytt typ 1-2år så är det nog inte det. om du fyller på det med kranvatten istället för destillerat vatten så förkortar dock mineralerna i kranvatten levnadslängden lite.

jag har haft lite problem med fallande fuktighet i min humidor och det visade sig att den stod för varmt, runt 20 grader är optimalt. sen hjälper det att ha en viss mängd cigarrer i

....

hoppas svaret räcker smile.gif

mvh/jimmy

Precis det svaret jag behövde, elementet har mycket riktigt gått på kranvatten de senaste ~2 åren,

bara haft ett par cigarrer legat och väntat men har börjat fylla på den nu så försökt ha koll på fukten.

Så dags att investera i ny fuktare då, eller finns det nå bra tips för rengöring?

och så lite mer cigarrer då, för fuktens skulls förstås wink.gif

Robert Rae
Stockholm
Glad Amatör

Precis det svaret jag behövde, elementet har mycket riktigt gått på kranvatten de senaste ~2 åren,

bara haft ett par cigarrer legat och väntat men har börjat fylla på den nu så försökt ha koll på fukten.

Så dags att investera i ny fuktare då, eller finns det nå bra tips för rengöring?

och så lite mer cigarrer då, för fuktens skulls förstås wink.gif

Det finns ju avkalkningsmedel för kaffebryggare, kanske fungerar i en fuktare också...

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Det finns ju avkalkningsmedel för kaffebryggare, kanske fungerar i en fuktare också...

no no Gunnar, det är en ny fuktare som gäller

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Har skrivits en del om detta på forumet och det känns lite tjatigt att ta allt igen så jag bifogar denna superba länk

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Har skrivits en del om detta på forumet och det känns lite tjatigt att ta allt igen så jag bifogar denna superba länk

en sista grej bara :)

här har du refill kristaller till din fuktare.

http://www.cigarrlagret.nu/product_info.php?products_id=477

jimmy sjölander

arbeg comittee member

friend of laphroaig