Jump to content
whiskyforum

Whiskymässan i København den 4 september 2010


Pontus
 Share

Recommended Posts

Whiskymässan i København den 4 september 2010

 

Whiskymessen hålls den 4 september 2010 - Messen kører hele dagen fra kl. 09.00 til 20.00

Lokomotivværkstedet, Otto Busses Vej 5A, Bygning OBV 037, 2450 Kbh. SV.

Lige over for Fisketorvet – Dybbølsbro Station, 900 meter.

Ca. 2,2 km fra Hovedbanegården

 

Som ett nytt tilltag har Whiskymessen, skapat en V.I.P. CLUB som ger deltagaren rätt till ett antal rabatter och fördelar förutsatt att man anmäler sig till klubben i förväg. Bland annat kommer man in på mässan 10 minuter före övriga gäster och får tillgång till vatten och bröd utan kostnad.

 

 

 

"Lokomotikværkstedet" er 9000 m2 stort lokale, och flera lokaler till bland annat Masterclasses

 

Vi har samlat whiskyimportörer som erbjuder smakprov från det stora urval som finns i Danmark (whiskyimportörer fastsætter prisen pr. smakprov.). Många av dem förväntar besök från utlandet - Masterblandare, Destilleriägare, Varumärkesambassadörer, vilka kommer att presentera sina produkter med råd och skicklig vägledning. Hallen är naturligtvis rökfri. Det kommer att vara föredrag, smakprover av salami från äkta skotsk Highlandsboskap. Berättar Ulrik Bertelsen & Henrik Olsen från NBO-Gruppen.

 

Vi har arrangerat diverse inslag från scenen bland annat ett Pibeband, som kommer att underhålla, varpå ljud och smakupplevelserna kommer att nå en högre nivå. Olika tävlingar kommer att arrangeras

 

Inkluderat i billjettpriset är likaså möjligheten att smaka på många spännande specialiteter, samt diskussioner med sakkunniga pibeutställare. Dessutom arrangeras en exklusivbar, där det finns möjlighet att köpa dyra och sällsynta droppar, som man normalt sett inte kommer i närheten av. (se mer på www.eksklusivbaren.dk).

 

Vi hoppas att alla med böjelse för god kvalitetswhisky, spännande specialiteter, kommer och besöker Whiskymässan slutar Ulrik Bertelsen & Henrik Olsen från NBO-Gruppen.

Pontus Lilliehorn

Whisky Society Skåne - Founding Member http://www.whiskyskane.se/

Link to comment
Share on other sites

Som ett nytt tilltag har Whiskymessen, skapat en V.I.P. CLUB som ger deltagaren rätt till ett antal rabatter och fördelar förutsatt att man anmäler sig till klubben i förväg. Bland annat kommer man in på mässan 10 minuter före övriga gäster och får tillgång till vatten och bröd utan kostnad.

 

Vet väl inte om det är ett nytt "tilltag", det har funnits vid tidigare mässor också.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det är dags om en vecka...! :clap:

 

Vem mer än jag ska dit? Jag planerar nog en heldag där, tar tåget 08.02 från Malmö så man är i Köpenhamn 08.37. Därefter taxi till TAP.1...

Nåja, ska fler dit? Dela på taxi från Hovedbanegården till mässan?

 

MacY, Juuls, Maxxium m.fl. ställer ut och programmet finns att ladda ner gratis på deras hemsida (till skillnad från tidigare år då man fått betala för det har jag för mig)!

 

Observera att adressen är ändrad sen tråden startades;

 

"Vi er flyttet i nye lokaler – 4600 m2. TAP.1 er den nye unikke ramme om vores næste whiskymesse. TAP.1 er centralt placeret midt i hjertet af København, på Ny Carlsbergvej 91, 1760 København V . TAP.1 er en af Carlsbergs gamle tappehaller, som denne gang byder alle whiskyentusiaster indenfor til Danmarks største Whiskyevent - lørdag den 4. september hele dagen fra kl. 09.00 til 20.00 - Non stop...."

Edited by Mathias Nilsson

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Det är dags om en vecka...! :clap:

 

Vem mer än jag ska dit? Jag planerar nog en heldag där, tar tåget 08.02 från Malmö så man är i Köpenhamn 08.37. Därefter taxi till TAP.1...

Nåja, ska fler dit? Dela på taxi från Hovedbanegården till mässan?

 

MacY, Juuls, Maxxium m.fl. ställer ut och programmet finns att ladda ner gratis på deras hemsida (till skillnad från tidigare år då man fått betala för det har jag för mig)!

 

Observera att adressen är ändrad sen tråden startades;

 

"Vi er flyttet i nye lokaler – 4600 m2. TAP.1 er den nye unikke ramme om vores næste whiskymesse. TAP.1 er centralt placeret midt i hjertet af København, på Ny Carlsbergvej 91, 1760 København V . TAP.1 er en af Carlsbergs gamle tappehaller, som denne gang byder alle whiskyentusiaster indenfor til Danmarks største Whiskyevent - lørdag den 4. september hele dagen fra kl. 09.00 til 20.00 - Non stop...."

 

 

Hej Mathias!

 

Jag ska troligen dit.

Har du köpt biljett i förväg eller handlar du i dörren?

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Jag ska dit i följe med MacNilsson och dom andra stora pojkarna ;)

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Handlar i dörren! Visste inte om jag skulle ha möjlighet att ta mig dit så jag har avvaktat med att köpa biljetten. Och nu "vågar" jag inte köpa via nätet då de kanske inte hinner fram i tid!

 

Hur dags ska du/ni från Hovedbangården till TAP.1?

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Handlar i dörren! Visste inte om jag skulle ha möjlighet att ta mig dit så jag har avvaktat med att köpa biljetten. Och nu "vågar" jag inte köpa via nätet då de kanske inte hinner fram i tid!

 

Hur dags ska du/ni från Hovedbangården till TAP.1?

 

Hade tänkt ta samma tåg från Malmö som du själv.

 

Är det bara jag men är inte priserna lite dyra på mässan, nästan barpriser?

t.ex. 70Dkr/cl för en Duncan Taylor i 35 års åldern.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Jag med. Verkar bli ett stabilt sällskap.

 

Vi får väl se hur stabila vi är på lördag eftermiddag :whistling:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Här uppe i norr (Umeå) sitter en som önskar att sverige var på tvären. Om någon av er som skall till Whiskymässan och har plats över :whistling: skulle jag bli väldigt glad :lol: om man fick beställa en Kilchoman Denmark Cask.

Hoppas kan man ju.

 

/Kenneth

Kenneth Jonsson

Link to comment
Share on other sites

För er som åkte hem tidigt så vill jag bara berätta att Springbank Vintage 1966 (som ligger runt 25000,- flaskan) smakade ganska bra på provningen! ;)

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

För er som åkte hem tidigt så vill jag bara berätta att Springbank Vintage 1966 (som ligger runt 25000,- flaskan) smakade ganska bra på provningen! ;)

 

Tyckte jag träffade alla på mässan, men kunde inte se dig Mathias (inte heller på 8.02 tåget från Malmö)...

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

För er som åkte hem tidigt så vill jag bara berätta att Springbank Vintage 1966 (som ligger runt 25000,- flaskan) smakade ganska bra på provningen! ;)

 

"Ganska bra" är väl ett understatement.

Mycket bra tyckte jag i alla fall :drool2: 94p i min bok.

Säger som mickemann, så dej inte vare sig på mässan eller på provningen.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

"Ganska bra" är väl ett understatement.

Mycket bra tyckte jag i alla fall :drool2: 94p i min bok.

Säger som mickemann, så dej inte vare sig på mässan eller på provningen.

Säger samma men jag var ju inte på provningen men väl på tåget :blink:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

@Mickeman - Såg ryggen på dig vid ett par tillfällen, men både du o jag var nog ständigt på väg mot nya upplevelser! ;) Jag var där från 9-19 drygt...

 

@Benke - Missade dig med! Jag satt dock bredvid Pontus i ena hörnet på provningen... Strax bredvid danskarna som somnade och pratade i telefon under provningen!

 

@Lazze - Satt i vagnen bakom dig, men ni förvann genom andra utgången på Hovedbangården. Vårt sällskap gick mot "Tivoliutgången".

 

Lyckades i alla fall stöta ihop med ett par medlemmar härifrån, Roger M, Hasse N, Stefan J, Magnus R, Ingela, Pontus m.fl. Tack alla för en toppenmässa!

 

Nå, vad var höjdpunkten under mässan? Bästa malten?

 

Själv minns jag speciellt Springbank -66 och Karuizawa 18. Har inte provat japanen innan men det blev ett köp... Riktigt bra faktiskt, precis som de andra japanarna på mässan.

 

Edit: Lite stavfel o annat!

Edited by Mathias Nilsson

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...