Jump to content
whiskyforum
rolfdavid

Dricka

Recommended Posts

Ja ni, vad tycker ni passar att dricka tillsammans med en cigarr? 

En Whisky? isåfall vilken?

Cognac kanske?

Pilsner?

Kaffe?

David Gäddman

Rookie och har precis börjat samla på mig lite smått och gott!

Trevlig snubbe, där ska jag nog kolla på lite fler snuttar!

Han rekommenderade en Speyside och inte en Islands, någon som kanske kan förklara för mig varför? för det uppfattade jag inte i videoklippet i alla fall  :blush:

David Gäddman

Prova en bourbon av lite bättre kvalité, gärna lite kvalitetschoklad också. Det är smått religiöst :drool2:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Fatlagrad rom med en del sötma såsom Zacapa Centario 23yo.

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Prova en bourbon av lite bättre kvalité, gärna lite kvalitetschoklad också. Det är smått religiöst  :drool2:

jag måste bara hitta någon choklad som det inte står "kan innehålla spår av jordnötter" på, är nämligen sjukt-super-dödligt allergisk mot det och de festa choklader, finare som fulare står det så på  :doh:

David Gäddman

Trevlig snubbe, där ska jag nog kolla på lite fler snuttar!

Han rekommenderade en Speyside och inte en Islands, någon som kanske kan förklara för mig varför? för det uppfattade jag inte i videoklippet i alla fall blush.gif

Det är för att röken i whiskyn skär sig med röken från cigarren. Kollar du Review 65 så så torkar han torv (peat) och stoppar i en cigarr som han

sedan rökar. Till den så dricker han Auchentoshan istället för det "uppenbara" (Islay whisky).

Torv har jag aldrig provat att röka, och det troliga är väl att jag inte kommer att göra det heller. Jag slutade röka för 3½ år sedan och är rädd

för att trilla dit igen om jag skulle få för mig att pröva. Cigaretterna saknar jag inte ett endaste dugg, men mina stunder ute på trappan med en

whisky, gärna en söt med sherry finish, och en god cigarr en sommarkväll med en nedgående sol och rådjur på ängarna utanför är något som

jag verkligen saknar. Nu är man skilld och sitter i en lägenhet och kollar på trafiken som rusar förbi ute på gatan utan vare sig rådjur eller cigarr..doh.gif

Tillägg: Den här torven som används till whisky, kan man änvända den torven som finns i myrarna över hela vårat land till att "röka" korn med?

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

jag måste bara hitta någon choklad som det inte står "kan innehålla spår av jordnötter" på, är nämligen sjukt-super-dödligt allergisk mot det och de festa choklader, finare som fulare står det så på  :doh:

Är det inte så att alla som tillverkar choklad gör flera olika sorter i sin anläggning och skriver ut att den kan innnehålla spår av jordnötter för att gardera sig? Antar att så även är fallet även om det inte står på förpackningen. Man kan nog vara ganska säker på att inte få i sig jordnötter men tyvärr räcker inte 99,9% om man blir dödligt sjuk...

Björn Öström

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

jag måste bara hitta någon choklad som det inte står "kan innehålla spår av jordnötter" på, är nämligen sjukt-super-dödligt allergisk mot det och de festa choklader, finare som fulare står det så på :doh:

Kolla med finare pralinbutiker, många av dem gör sin egen choklad och med lite tur har de insett vilken skada jordnötter kan orsaka. Det kostar visserligen en slant men ajajaj vad gott! :)

Edited by Zarkov

Ja att jag inte tänkte på det... I alla större städer finns det ju ett antal butiker som tillverkar sin egen choklad för hand så där borde det vara säkert. Dyrt men gott.

Björn Öström

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Jag ska besöka en butik här i stockholm som heter Ejes när lönen kommer :) dom gör all choklad själva och ska se om dom kan garantera någon choklad. Håll tummarna!

David Gäddman

Jag hoppar in lite på tråden och frågar en grej. Tänkte ta en Avo Maduro ikväll och undrar vad man ska ta för typ av whisky till den. Någon som har tips? Röker inte så många cigarrer per år och rökte en med whisky första gången förra helgen. Det var en trevlig upplevelse så nu vill jag utforska den kombinationen lite ^^

Richard Nordenskjöld

Så söt whisky som möjligt dvs tung sherryfatslagring utan rök. Rökig virre & cigarr upplever jag som krock. Fast jag föredrar fatlagrad rom till cigarr mycket bättre än virre i kombinationerna. Eldorado 15 eller 21 eller en äldig agricol som troi rivieres fungerar utmärkt.

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Så söt whisky som möjligt dvs tung sherryfatslagring utan rök. Rökig virre & cigarr upplever jag som krock. Fast jag föredrar fatlagrad rom till cigarr mycket bättre än virre i kombinationerna. Eldorado 15 eller 21 eller en äldig agricol som troi rivieres fungerar utmärkt.

Tack för tipset. Det blev en Auchroisk sherry cask till cigarren (har inte så många sherrybomber hemma), och det blev en trevlig stund på balkongen :)

Richard Nordenskjöld