Jump to content
whiskyforum
tommbjor

Nu blir det svårare att köpa från andra länder

Recommended Posts

Jag har en god vän någonstans i Europa som råkar driva en trevlig whiskybutik....för en tid sedan kom en intressant godislåda. när jag frågade honom om varför han inte hade skickat med en ordersedel, eller faktura svarade han....."annars kan vi inte säga att det är en gåva om det blir trubbel med skattemyndigheterna"

Fick hem en trevlig låda i onsdags förra veckan från någonstans i europa. Och det jag lade märke till är att i eller med lådan kom ingen ordersedel eller något liknande. Kan ju vara av den orsaken som du skrivit

Roland Johansson/Varberg

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

Undersökning pågår om detta kan ske utan att betala engelsk skatt och moms, samma procedur som man plockar hem flaskor från egna fat. Hoppas att det blir möjligt med detta.

tommbjor

Så gör ju TWE. Den engelska skatten tas bort och den svenska läggs på direkt i utcheckningen. Även om det blir dyrare, så är det ju smidigt.

Däremot så är det inte tillåtet att sälja vidare varor med engelsk tax stamp. T.ex. importerat japanskt som har fått sin klisterlapp.

/Björn Hellenius - Sollentuna

Så gör ju TWE. Den engelska skatten tas bort och den svenska läggs på direkt i utcheckningen. Även om det blir dyrare, så är det ju smidigt.

Däremot så är det inte tillåtet att sälja vidare varor med engelsk tax stamp. T.ex. importerat japanskt som har fått sin klisterlapp.

Oj, då har jag missat något. Trodde bara det var den brittiska momsen som inte lades på. Så TWE tar alltså bort brittisk alkoholskatt på det man beställer?

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Oj, då har jag missat något. Trodde bara det var den brittiska momsen som inte lades på. Så TWE tar alltså bort brittisk alkoholskatt på det man beställer?

Nej TWe tar bara bort brittisk moms.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Nej TWe tar bara bort brittisk moms.

Ja, precis. Med "skatten" menade jag VAT.

/Björn Hellenius - Sollentuna

Kan vara läge att klargöra huruvida man talar om punktskatt eller mervärdesskatt :)

 - Erik Falk -

Vid en beställning av en flaska direkt från ett destilleri så kom följande svar:

"We have recently received a letter from our Customs & Excise ( HMRC ) who have advised us that our procedures for selling UK duty paid stock to other Member States ( Distance Selling ) are incorrect and as a result we have no option but to stop these sales with immediate effect."

Detta har säkerligen gått ut till samtliga försäljare, inte minst producenter, webbshoppar inom UK. Vidare är det inte svårt att se att liknande meddelanden kommer ut i andra länder inom EU om det inte redan har kommit.

Har någon av er forumiter ett förslag på lösning så PM:a mig gärna. Klart intresserad av att hitta en lösning på detta problem. För egen del så har inköpandet minskat de sista åren så för min del är det mer enstaka flaskor som gäller.

tommbjor

Det här mejlet från Springbank fick jag idag - 2 veckor efter jag fått mina 2 springbank + 1 Longrow...!

Det kanske dyker upp 2 st Springbank till vad det lider... :whistling:

Mikael Johansson Vaara

Staffanstorp

- The Ardbeg Committee

- Friends Of Laphroaig plot nr. 237095

- Springbank Society Member

- The Guardians of Glenlivet

- Mackmyra Reserve-05, ägare till 1 låda ex-bourbon rök

- Ägare till ett Mackmyra Ambassadörsfat

Du menar som "Upplagshavare"..?

För så som du beskriver funkar det redan när importörerna - som då är upplagshavare - köper in whisky (och all annan alkoholdryck) som säljs via Systembolaget.

Men det är hjälper väl inte om vi själva vill köpa in sprit via tex. Springbank Society (eller annan websajt)..?

Importproblemet handlar väl inte om själva distansførsäljningen, utan om att varor som betalats brittisk punktskatt før alkohol på ej får säljas i annat land. Det står ju till och med på klistermärket; " for sale in the UK only". Med ett førfarande där lagret av varor hålls "in bond" dvs. førsäljaren är upplagshavare på svenska, så føreligger inte detta hinder, eftersom alkoholskatt inte är betald ännu.

Saxade før øvrig føljande från tullens hemsida. Om de føljer sina egna riktlinjer är alltså det värst som kan hända att man får betala 20% extra om man helt sonika struntar i att betala alkoholskatt. Detta kräver dock samarbete från avsändaren.

Får jag beställa alkoholvaror via Internet för personligt bruk från ett annat EU-land?

Svar: Ja, under förutsättning att du gör en anmälan och ställer säkerhet till Skatteverket. Det ska ske innan varorna transporteras från det andra EU-landet.

Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via Internet?

Svar: Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Den skattskyldige påförs sedan beslut om skatt (alkoholskatt) samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten.

Vad händer när jag har betalat in alkoholskatten?

Svar: Beslutet om omhändertagande av alkoholvarorna upphävs. Den som gör anspråk på varorna (skattskyldig/mottagaren) ansvarar för att de hämtas hos Tullverket. Om du har beställt alkoholvaror inklusive transport, bör du göra upp med transportören om vem som ska hämta alkoholvarorna. Om transportören hämtar ska du ge denne en fullmakt.

Lukas Tollig

FOL, Committee, Society etc. member

http://puteljen.blogspot.com/

Man måste hålla isär begreppen - vilket förvisso inte är helt enkelt, särskilt inte när det gäller punktskattebelagda varor (alkohol, tobak, bränslen).

Som stackars överbeskattad svensk kan man helt legalt köpa alkohol på Systemet, eller från valfri avnämare (inom EU). På Systemet erläggs givetvis svensk punktskatt och den låga svenska momsen, även på punktskatten. Emellertid gäller för distansförsäljning samma princip - alltså att du som svensk och boende i Sverige skall betala endast svensk punktskatt, inte någon annan. Emellertid förutsätter detta att även det andra landets myndigheter samarbetar mot detta lovvärda mål, d.v.s. tillhandahåller ett fungerande system för att kunna återfå erlagd utländsk punktskatt. Det gör nu knappast HMRC i Storbritannien, möjligen för att de struntar i sina skyldigheter enligt EU-rätten, möjligen för att de arbetar med den moderna metoden i form av skattemärken (där varje klistermärke är ett skattebeslut, vilket gör allting väldigt administrativt krävande, om man vill ha en chans att återfå punktskatt).

Det finns dock fler sätt än distansförsäljning, när man skall köpa hem sin sprit. Exempelvis att själv köpa den i utlandet och sedan själv ombesörja frakten hem. I det läget är man själv skattskyldig och skall ställa säkerhet och sedermera deklarera sin sprit. Men detta system skall inte kombineras med distansförsäljning, d.v.s. där det - direkt eller indirekt - är säljaren som ordnar med frakten eller tar någon del i den. Anmärkningen ovan om hur Springbank har tänkt sig göra är därför inte ett korrekt förfarande (även om det nog kan fungera relativt HMRC, som allmänt verkar ha dålig koll på hur de skall agera).

Notera också att det för en privatperson (en icke upplagshavare) inte är möjligt att slippa betala punktskatt i det andra landet, trots att man slutligen skall betala svensk punktskatt. Dessutom kan det för en privatperson vara riktigt svårt att få tillbaka skatten i det andra landet, trots att det inte borde vara det, då regelverket är klart och tydligt.

Avslutningsvis finns också möjligheten att åka till annat land och köpa spriten samt därefter frakta hem den. Har du en bra förklaring till varför du har väldigt mycket whisky med dig så är det tillåtet, även över 10 liter (på samma sätt kan även under 10 liter innebära smuggling, vilket drabbat några sydsvenskar som hamstrat för senare vidareförsäljning). I teorin skall alltså förklaringen "jag har 1999 köpt ett helt fat med Springbank och när jag nu ville buteljera en del så var jag tvungen att buteljera allt på en gång och ta hem 275 flaskor" fungera utmärkt. Märk väl förbehållet "i teorin" - det kan vara beroende på den enskilde tulltjänstemannens morgonhumör.

/ Pär