Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
mollerberg

Bra whisky för en en tusenlapp på systemet

Recommended Posts

Hej, jag har hjälpt en vän med en sak och har blivet ombedd att se ut en flaska på systemet för runt tusenlappen som tack. Skulle gärna få råd om lämpliga objekt. Det går bra med både det ordinarie och beställningssortimentet.

Tack på förhand.

//Peter

Den här kanske? http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=86334&Butik=0&SokStrangar=

En bra låglandswhisky från ett destilleri som dessutom är nedlagt, gör att man dricker den med lite extra andakt.

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Denna tyckte jag var suverän. Wemyss Malts BBQ-sauce, är egentligen en Mortlach.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Hej, jag har hjälpt en vän med en sak och har blivet ombedd att se ut en flaska på systemet för runt tusenlappen som tack. Skulle gärna få råd om lämpliga objekt. Det går bra med både det ordinarie och beställningssortimentet.

Tack på förhand.

//Peter

Har din vän några smakpreferenser?

Annars håller jag med jonre723, Strathislan är kalasgod och prisvärd! Om man gillar sånt...

/Björn Hellenius - Sollentuna

Oj, jag skrev kanske lite konstigt. Jag menade att det var jag som skulle få en flaska som tack för att jag hjälpt en vän. Han frågade mig vad jag vill ha för nått och då tänkte jag att jag ville ha lite hjälp med förslag från forumet.

Jag gillar rökiga whisky, favoriterna är Ardbeg Uigeadail, Bowmore Laimrig, Laphroaig Càirdeas 12. Men tanke med att fråga var att få in lite helt nya ideer. Av dem som föreslaget så har jag Strathisla 25 hemma i hyllan fast den är oöppnad. Mortlachen och Rosebank var något som jag aldrig själv skulle kommet på, men de ska undersökas.

//Peter

Edited by mollerberg

Oj, jag skrev kanske lite konstigt...

//Peter

Hehe, närå, det var jag som läste för fort. :whistling:

/Björn Hellenius - Sollentuna

Mortlach kan ju vara ett bra val, men jag föll inte riktigt för Wemyss-tappningen. Tycker 21-åringen från Duthies ( http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=10235&Butik=0&SokStrangar= )är snäppet bättre i kola/toffee-genren. Personligen tycker jag dock att Mortlach gör sig bäst i en mer sherrytung stil med russin, torkad frukt, läder, torv, osv. På bolaget finns då t.ex. Rattrays buteljering från 1991. http://www.systembol...=0&SokStrangar=

Edited by Sherry&Smoke

Per Erixon

Sunnersta

Tack för era tips. Det blev en Macallan 18y. Med en lite udda motiveringen att denna har jag velat ha men inte tyckt att den var prisvärd. Så jag skulle förmodligen inte köpa den själv. Men skulle mycke väl kunna köpa en av de Mortlach eller Glenfarclas om jag fick för mig att det för mig.

//Peter