Jump to content
whiskyforum

MacNilsson

Vanlig medlem
  • Posts

    3,337
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Everything posted by MacNilsson

  1. Det här förbättrar i väldigt hög grad Box möjligheter att lyckas. Stort lycka till käre vän och du kan ge dig (censurerat) på att vi förväntar oss en sju helvetes lagerhusprovning vad det lider. Jag är uppriktigt glad för din skull – och Box är bara att gratulera till som det heter på sportsidorna, "en succévärvning"
  2. Hade en kul och trevlig provning i Jönköping i helgen, pratade om hur man kan använda whisky i matlagningen och bjöd på en sådan här näpen liten uppställning Mannochmore 28 yo Bladnoch Forum Glen First Class Malts of Scottland Old Pulteney 17 yo Kilbeggan 15 Laphroaig 2000 Whiskydoris Till detta serverades Benromach Oat cakes (kex på mältat korn) Lagavulinrörd Rouqeford Whiskymarinerad Västerbotten Talisker-brässerat Isterband från Lammhult Haggis med rårörda Laphroaiglingon Longrow-penslad gravad lax med whiskysenapsås Aberlourdoftande chokladpannacotta med syltad whiskyingefära Ramlösa a la Islay Det var gott
  3. Håller nog också med om att Laffen tappar...dock tycker jag att den är klasser bättre än Kilchoman...dessvärre är det många destillerier som blir sämre och sämre. Stordrift och slutförsäljning av äldre lager ställer till det för oss.
  4. Är för egen del blandmissbrukare....men mina största upplevelser har jag fått av gammal whisky, dessvärre, dyrt är gott
  5. Japp de lär vara slut nu, det finns ju inte obegränsat med fat från varje år. Det blir säkerligen yngre snittålder framöver och kanske till och med utan ålderssiffra, det är en obehaglig trend, men enda sättet när de gamla faten tryter.
  6. Balblair vintage 1989 sopar banan med de där två....den har visserligen tacklat av i de senare batcherna, men håller riktigt hög klass om man gillar easydrinking virre
  7. Personligen tycker jag att alla hyfsade industriblends smakar ungefär likadant...men till de bättre får man väl räkna in Famous, Tullamore Dew och Dewars. Jag hade nog valt en Black Grouse
  8. haha...svarade på något helt annat och tryckt på fel knappar, sorry :-)
  9. Finns väl, eller har väl funnits, som Rare Malts OB i dubbla versioner
  10. Priset för Mackmyra har gått ner ordentligt och kommer troligen fortsätta att falla från den galna hype som rådde för något år sedan. Det är snart nere på rimliga nivåer.
  11. Till mig har man sagt att det är Caol Ila numera, jag vet naturligtvis inte, men de jag pratade med sa sig veta
  12. Gillar man hårt rökig whisky så är ung whisky att rekommendera, fenolerna lugnar sig med tiden och kan på riktigt lång sikt försvinna nästan helt. Macleod's är med största sannolikhet Caol Ila, liksom de flesta andra icke namngivna Islaysorter. Tillgången på Islaymalt för oberoende buteljerare är begränsad, men Caol Ila finns det gott om hos brookers.
  13. Mest klassiskt är Craigellachie hotel, visserligen lite dyrare, men oj vilken whiskyatmosfär och vackrare blir inte Speyside....på andra sidan gatan ligger Highlander Inn, inte samma känsla, men billigare och skön stämning i baren. I Elgin finns massor, från dyrare hotell till enklare B&B:s. Själv brukar jag ofta bo på Mansfield Hotel
  14. Dock utan Herr Nilsson, som denna helg passerar sin 50:de milstolpe och med all säkerhet häckar på någon Ben eller i nån Glen. Dyrbara gåvor mottages per post
  15. Definitionsfråga vad som är ekologisk whisky, Da Mhile – Organic Springbank, bör väl vara med Hwen kör ekologiskt
  16. Ping 1 Lasse.....den tar alla hela vägen till himmelen Helena...kan bara hålla med om allt du skriver...och när det gäller flygvärdinnorna, så kunde jag inte låta bli att tala om för dem att de var fantastiskt bra på sitt jobb...så enkelt är det att få en kram av en vacker okänd kvinna :-)
  17. Precis....tycker att det finns lite för många whiskykrogar som har alldeles för många flaskor stående i rampljuset i åratal, och tycker att det finns lite för många producenter som inte använder bra förpackningar. Gordons CC-lådor är rena skyltfönstret till exempel. Dock är de nya lådorna för Private collection ett steg i rätt riktning
  18. Tror personligen att värme är ett större problem än ljuset, i synnerhet Led kan ju bli mycket varmt. Vanligt solljus gör nog ingen större åverkan på whiskyn mer än att etiketter bleks.
  19. Nu slipper vi snart fransmännen....men vad komemr att hända på islay http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/retailandconsumer/leisure/8084217/Diageo-stands-by-for-10.6bn-pop-at-champagne-maker-Moet-Hennessy.html
  20. Tack sympatiska Symposion för en underbar lördag i det heliga landet. Drar för egen del upp 70-åringen till den näst bästa whisky jag provat, 96 poäng...plus ett rejält gäng wow-poäng. Ofattbart vital för sin ålder, synd att jag inte kan gå på Majas provning av den i malmö den 6/11.
  21. "Kraftfull torvrök i kombination med sälta från havsvatten, färska ostron och citrussötma". Det finns mer salt i kranvatten än vad det finns i whisky, och vi ska nog vara väldigt glada om whisky inte tar smak av ostron. Men visst, den är säkert god ändå
  22. Rätt roliga rör på klubbprovningen i veckan, samtliga buteljerade för mycket längesedan och kokade för en evighet sedan Tre Glen Flagler, tre Auchentoshan och tre Rosebankare....lite förvånande fick två Flagler överlägset mest röster, halvblint
  23. Hård sherryporr i extremt bra prisläge är ju Aberlour a Bunadh...extremt bra sherrylagrad whisky, +90 poäng, tenderar dessvärre att sticka iväg i pris
  24. Själv skulle jag aldrig sälja Oban, med en så makalöst ful etikett.....nä, det handlar nog om annat, kanske en personlig kollision mellan mr Miller och mr Krüger
  25. Grattis Jenz.....det var enkelt val att nominera dig. Ha det skitkul i Elgin. du får en tripp du kommer att minnas så länge du lever Hasse - former winner of the Gordon and MacPhail Schoolarship
×
×
  • Create New...