Hakan G Posted August 10, 2010 Report Share Posted August 10, 2010 (edited) Jag såg en liten whiskybok på rea i dag. Var tvungen att köpa den. 48,50:- fick den vara värd. "Single Malt & Scotch Whisky" var orginaltiteln, men fick på svenska heta "Enkelmalt- och skotsk whisky". Edited August 10, 2010 by Hakan G Håkan Staaf, SolnaFounding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts. Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap Link to comment Share on other sites More sharing options...
H W Posted August 10, 2010 Report Share Posted August 10, 2010 (edited) Jag såg en liten whiskybok på rea i dag. Var tvungen att köpa den. 48,50:- fick den vara värd. "Single Malt & Scotch Whisky" var orginaltiteln, men fick på svenska heta "Enkelmalt- och skotsk whisky". Klockrent! Fattades bara att den hette "Enkel malt och skotsk whisky". Särskrivningar är ju mordernt nu Edited August 10, 2010 by H W Håkan Wanke Ardbeg Committee Member Friend of the Classic Malts Friend of Laphroaig www.FISKEoFOTO.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacNilsson Posted August 10, 2010 Report Share Posted August 10, 2010 Ellsberger kör ju med "ensamwhisky" då och då, jag är inte riktigt bekväm med det heller, för mig funkar bara "singelmalt" eller i nödfall single malt Hasse Nilsson Växjö Maltwhiskysällskap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcone Posted August 10, 2010 Report Share Posted August 10, 2010 Klockrent! Fattades bara att den hette "Enkel malt och skotsk whisky". Särskrivningar är ju mordernt nu ...eller "Ensamstående malt och skotsk whisky" - Erik Falk - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hakan G Posted August 10, 2010 Author Report Share Posted August 10, 2010 Varför har de inte bara döpt den till "Singel malt och blended whisky". Det är precis vad den handlar om (och vad som menades med orginaltiteln). Jag vill inte läsa om "enkel malt". Får uppfattning om att den är en blandning av whisky och propplösare. Men det är kul att bläddra i den. Hiskligt många fel är det i den. Känns som om man har använt googles översättningsprogram. Håkan Staaf, SolnaFounding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts. Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap Link to comment Share on other sites More sharing options...
LMR Posted August 12, 2010 Report Share Posted August 12, 2010 Varför har de inte bara döpt den till "Singel malt och blended whisky". Det är precis vad den handlar om (och vad som menades med orginaltiteln). Jag vill inte läsa om "enkel malt". Får uppfattning om att den är en blandning av whisky och propplösare. Men det är kul att bläddra i den. Hiskligt många fel är det i den. Känns som om man har använt googles översättningsprogram. Hittade den i ett antikvariat idag och kunde inte låta bli att köpa den. Författaren Daniel Lerner är en amerikan som är vinkännare och ville skriva en bok om vin (1999). Förlaget ville hellre att han skrev en bok om whisky... (Kanske därför han heter Lerner) Då kanske resultatet blir så här... spetsar man sedan med en översättare som verkar översätta ord för ord - då får man denna "blend". Ur förordet: "I den svenska utgåvan av Daniel Lerners bok har företagits en rad marginella förändringar. Några maltwhiskymärken som inte förtecknas i originalet men som finns att tillgå i Sverige eller Danmark har inkluderats i de avslutande förteckningarna." Exportrådet hade för länge sedan ett prospekt där man hittat godbitar "This kind of bread is baked from whole wheat" blev "Detta bröd bakas av helvete"..... Louis Reps SSCC - Spirit Safe Collectors Club www.glenlochy.com söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puttriken Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Patrik Törnqvist, Helsingborg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hakan G Posted August 13, 2010 Author Report Share Posted August 13, 2010 (edited) På destillerisidorna står det någonting kännetecknande för varje destilleri. Exempelvis rökig, eller söt osv. På Glen Scotias sida står det bara "Mycket berusande". Edited August 13, 2010 by Hakan G Håkan Staaf, SolnaFounding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts. Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt L Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 På destillerisidorna står det någonting kännetecknande för varje destilleri. Exempelvis rökig, eller söt osv. På Glen Scotias sida står det bara "Mycket berusande". Den är ju riktigt bra! Bengt Larsson Mariefred Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee Link to comment Share on other sites More sharing options...
GlenScotiaLasse Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Den är ju riktigt bra! Vet inte om jag kan hålla med. Lars Gunnar SamuelssonAlingsås.Slainte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusNilsson Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 I en whiskybok jag bläddrade igenom hette new make 'baby-whisky'. Sedan stod det nåt om gravid whisky också, kommer inte ihåg vad det var. . ? Markus Nilsson Whiskynörd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt L Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 Vet inte om jag kan hålla med. Det är OK, alla kan ju inte ha samma syn på humor. Bengt Larsson Mariefred Share & Caskholder of Kilchoman cask # 2006/111 / Delägare i Bladnoch cask # 2007/1204 / Founding member of SWS / Friend of Laphroaig / Member of The Ardbeg Committee Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 Ett annat citat från "Enkelmalt och skotsk whisky" :Doften på en Aberfeldy beskrivs som "nötaktig, doftande, ekdoft". Ok, så whiskyn är doftande...bra, då vet vi det! Lasse Lilja, Hillerstorp Friends of Laphroaig Ardbeg committee Friends of the classic malts Guardians of the Glenlivet Whiskyklubben Slainte SMWS Söker whisky från 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts