Jump to content
whiskyforum

Vad samlar ni på?


Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

och Japansk sådant :stjarnsmall:

 

jag tar Hanyu och springer i väg jag gömmer mig med den och den e min min BARA MIN

 

smak: choklad, russing mmm haaaaa haaa hmhmhmhmmm :P

 

 

 

Ja, du verkar allt tycka om dina japaner du. Och verkar att man inte kommer at få några samples heller whistling.gif

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Sluta använd Google Translate när du översätter från ditt eget språk, det blir så ostrukturerat och diffust...

 

 

Falcone är helt rätt ute! De e ju knappt läsbart..åtminstone inte "förståbart"!!! :shock3:

Edited by Lemmy

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Min känsla är att "Dark" försöker berätta att han samlar på japansk whisky, och svårbegripliga fraser. :rolleyes:

 

Vad samlar ni andra på?

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Dessa "mörka" inlägg känns dessutom lite onyktra...

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker främst köpa god whisky (90p+) till inte alltför orimliga priser även om det händer att man handlar till smått orimliga priser. Mer eller mindre medvetet handlar man mer än vad man förmår att dricka upp för tillfället och skälet till det är många, men ett skäl är att jag tycker det skulle vara häftigt att öppna och dricka rariteter på ålderns höst. T.ex om 20 år när jag går i pension skulle jag inte ha något emot att öppna och dricka en Brora eller Port Ellen eller varför inte en 70-tals Ardbeg, listan kan göras lång.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Sam till 100%

Jag försöker främst köpa god whisky (90p+) till inte alltför orimliga priser även om det händer att man handlar till smått orimliga priser. Mer eller mindre medvetet handlar man mer än vad man förmår att dricka upp för tillfället och skälet till det är många, men ett skäl är att jag tycker det skulle vara häftigt att öppna och dricka rariteter på ålderns höst. T.ex om 20 år när jag går i pension skulle jag inte ha något emot att öppna och dricka en Brora eller Port Ellen eller varför inte en 70-tals Ardbeg, listan kan göras lång.

Link to comment
Share on other sites

Själv samlar jag på upplevelser och erfarenhet ännu för tillfället. Är så ny i Träsket att jag inte vågar rikta in mig alltför mycket ännu. Å andra sidan har jag knappa 40 år till pensionen, så jag har gott om tid att samla ihop ett ordentligt pensionswhiskytek drool2.gif

För övrigt har jag en tendens att köpa en hel del whiskyböcker. Kanske jag samlar på kundskap?

Edited by Kronik

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Har precis blivit +100 flaskor men jag tycker fortfarande inte att jag samlar på något för att det finns ingen flaska som jag skulle tveka att öppna.

Samla på whisky är ju som att samla på oxfilé eller hotdogs eller att köpa världens bästa bil och inte köra en meter för det är ett samlarobjekt.

 

/chimay blue är gott

Link to comment
Share on other sites

Samla på whisky är ju som att samla på oxfilé eller hotdogs eller att köpa världens bästa bil och inte köra en meter för det är ett samlarobjekt.

 

Jag sågar din charkuteriliknelse men det där med bilen är ju både kul och tänkvärt, jag har resonerat med många likasinnade och vi har nog kommit fram till att det optimala är att man köper minst tre stycken av varje bra och prismässigt överkomlig whisky ( just det där med prismässigt överkomlig varierar ju självklart från person till person ) då har man en att dricka, en om man blir sugen igen och en som man sparar till framtida nöje, det finns alltid några man bara köper en flaska av men då försöker man ju ordna ett sample så att man får prova.

 

Så du kan vara ganska lugn, jag lovar dig att vi kör världens bästa " bilar " trots att vi samlar på dem.

 

Jag har alltid resonerat som så att fanns det inte folk som samlade whisky så hade jag inte haft en chans att få prova så många fina whiskies som jag har gjort, så man kan säga att samlarna är din inträdesbiljett att få prova gamla fina utgåvor du inte hade haft en möjlighet att få prova annars.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag sågar din charkuteriliknelse men det där med bilen är ju både kul och tänkvärt, jag har resonerat med många likasinnade och vi har nog kommit fram till att det optimala är att man köper minst tre stycken av varje bra och prismässigt överkomlig whisky ( just det där med prismässigt överkomlig varierar ju självklart från person till person ) då har man en att dricka, en om man blir sugen igen och en som man sparar till framtida nöje, det finns alltid några man bara köper en flaska av men då försöker man ju ordna ett sample så att man får prova.

För många år sen före det där med CD kom, så kände jag en kille som samlade på jazzskivor och han hade rätt gott ställt med sin ekonomi.

Han köpte alltid tre exemplar av en ny platta (han köpte allt som kom ut): en att spela, en i reserv om den första blev sliten, och en till arkivet som aldrig fick spelas :blink:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Jag sågar din charkuteriliknelse men det där med bilen är ju både kul och tänkvärt, jag har resonerat med många likasinnade och vi har nog kommit fram till att det optimala är att man köper minst tre stycken av varje bra och prismässigt överkomlig whisky ( just det där med prismässigt överkomlig varierar ju självklart från person till person ) då har man en att dricka, en om man blir sugen igen och en som man sparar till framtida nöje, det finns alltid några man bara köper en flaska av men då försöker man ju ordna ett sample så att man får prova.

 

Så du kan vara ganska lugn, jag lovar dig att vi kör världens bästa " bilar " trots att vi samlar på dem.

 

Jag har alltid resonerat som så att fanns det inte folk som samlade whisky så hade jag inte haft en chans att få prova så många fina whiskies som jag har gjort, så man kan säga att samlarna är din inträdesbiljett att få prova gamla fina utgåvor du inte hade haft en möjlighet att få prova annars.

 

Men när folk köper whisky för att whiskyfun Serge eller Mr Murray berättat för dom vad som är gott så köper dom det och ställer i hyllan men har ingen aning om vad det smakar men dom har läst på internet att det är gott.

 

glömde säga att jag köper också flera flaskor av saker jag tycker är godis så jag behöver inte öppna min sista lagga de 91 innan jag har slut på 93orna t.ex

Edited by evilknopp
Link to comment
Share on other sites

Men när folk köper whisky för att whiskyfun Serge eller Mr Murray berättat för dom vad som är gott så köper dom det och ställer i hyllan men har ingen aning om vad det smakar men dom har läst på internet att det är gott.

 

Jag förstår vad du menar och jag beklagar de som " gör på detta viset " då tycker jag att de missat poängen, jag dömer ingen men tycker att det måste vara väldigt tråkigt men följer man jim Murrays rekommendationer blint så lär man ha en minst sagt varierad whiskyportfölj haha och då tycker jag att det är helkul. äh skämt åtsido, synd om den stackars samlaren.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har det senaste året märkt till min fasa att jag samlar, dvs köper mer, mycket mer än jag förbrukar. Köper gärna 2 eller fler av varje sort ifall den är mycket bra. När jag var yngre samlade jag på frimärken, alla sorters frimärken. Lagom tills det blev ohållbart försvann intresset. När det gäller whisky har jag ingen tydlig riktning i samlandet. Flest är Ardbeg, Bowmore och Highland Park. Jag gissar att jag samlar på bättre whisky, de mindre bra som köps dricks upp så samlingen verkar förädlas dvs blir bättre. Köpte PE4 på Cinderella för att prova en Port Ellen men såg att den gick för 466 EUR senast på WA så den blir nog kvar i samlingen en lång stund, tyvärr köpte jag inte fler av just denna, fanns 2 kvar då. Har blivit lite av ett ofrivilligt samlande/sparande på detta sätt dvs köpt whisky som sedan gått upp mycket i pris och därför sparas.

Är det fler som råkat ut för detta 'ofrivilliga' samlande?

 

mvh

Thomas

Thomas Nordqvist - Stockholm

Link to comment
Share on other sites

Samlar litte Ardbeg

kolla har www.ardbeg.eu

 

Har kopt mig alla PE OB genom aren(inclusif Maltings och single cask for feis isle)kopte dom till normal pris 400£ for maltings ,och jag var pa feis isle ,och sen har borjat med Thosop handwritten labels och The whiskyman music labels.Finns ju ingenting nytt fran Ardbeg langre.

Cadenhead dumpy har jag oksa en del flaskar av.

 

Oppnar konstant fran alla serier och flaskar jag har.

Geert

Proud member of www.lindores.be

 

www.ardbeg.eu(The real Ardbeg site)

 

Geert Bero

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Samlar på OB från stängda destillerier. Mest för att jag gillar historia och whiskyn blir en konkretisering av det. Lyckligtvis finns det i varierande priser, så man måste inte hosta upp hela lönen för en flaska. Sedan köper jag så klart en hel del "vanlig" whisky också.

Min whisky-filosofi: En dram är lagom, men två är för lite.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...