Jump to content
whiskyforum

Nytt på Systembolaget September


Evilution
 Share

Recommended Posts

Etiketten ser ut som den brukar och det är 1994.

 

Finemang, tackar! Systembolaget benämnde fjolårets med 1993 men årets med 2010. Det var därför jag blev lite orolig. Skall nämligen köpa en och stoppa undan till min son född just 1994. Då vill man ju att det tydligt framgår.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Finemang, tackar! Systembolaget benämnde fjolårets med 1993 men årets med 2010. Det var därför jag blev lite orolig. Skall nämligen köpa en och stoppa undan till min son född just 1994. Då vill man ju att det tydligt framgår.

 

Då får jag väl köpa en nästa år och stoppa undan till min yngste. Bra ide Benny!

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Det släpps visst en Springbank 1970 på onsdag. Är den så bra som det verkar på pappret? Funderar även på hur de tre Whisky agency buteljeringarna är :g:

Och HP Earl Magnus edition 2, vad är det för skillnad på den och den Earlen som kom i våras?

Edited by LasseL

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara Saint Magnus som släpps då? Alltså utgåva nummer två i serien, 12 åringen...

 

Är det någon som har koll på den Laphroaig Sherry cask 11 yo från Dewar Rattray som släpps, om det är något att ha?

 

Liten fundering, den ovan nämnda laffen släpps för 799:-, men samma whirre finns på Clydesdales hemsida för 1048:-, och då i beställningssortimentet. Är det tryckfelsnisse, eller två olika fat med exakt samma procent? För inte kan det väl kosta 250 spänn mer att sälja en flaska via BS gentemot det tillfälliga sortimentet??:g:

Oscar Adolfsson

The John Cor Whisky Society - Karlstad

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på den Laphroaig Sherry cask 11 yo från Dewar Rattray som släpps, om det är något att ha?

När jag var i Skottland i våras fick jag smaka denna och den bourbonlagrade 12 åriga 60,3% Laffen ifrån Dewar Rattray (som också finns på bolaget) i en whiskybutik. Tyckte att den bourbonlagrade var klart bättre. Fick bara smaka lite av varje så fråga inte efter en närmare beskrivning. På systemet tar de 1049kr för den 12åriga medan jag gav 52pund i Skottland. Inte konstigt att man beställer via nätet ibland.

 

Johan Larsson

Landskrona

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara Saint Magnus som släpps då? Alltså utgåva nummer två i serien, 12 åringen...

 

Är det någon som har koll på den Laphroaig Sherry cask 11 yo från Dewar Rattray som släpps, om det är något att ha?

 

Liten fundering, den ovan nämnda laffen släpps för 799:-, men samma whirre finns på Clydesdales hemsida för 1048:-, och då i beställningssortimentet. Är det tryckfelsnisse, eller två olika fat med exakt samma procent? För inte kan det väl kosta 250 spänn mer att sälja en flaska via BS gentemot det tillfälliga sortimentet??:g:

 

Det är Saint Magnus som släpps. Den är på 55% enligt BP's hemsida.

 

....

 

Det ska visst vara en avsevärt dyrare hantering att skicka flaskorna en och en när dom ligger i beställnings-sortimentet. I det tillfälliga sortimentet är det systembolaget som sköter lagerhållningen, och då skickas flaskorna kolli-vis från leverantörerna. Men 250:- dyrare låter lite väl mycket...

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Det är Saint Magnus som släpps. Den är på 55% enligt BP's hemsida.

 

Jag trodde nog att BP skulle utrycka sig lite klatschigare, typ...........:P ....

 

"straight from the source in the gulf of mexico at staggering 55% this unic and creamy single well "

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde nog att BP skulle utrycka sig lite klatschigare, typ...........:P ....

 

"straight from the source in the gulf of mexico at staggering 55% this unic and creamy single well "

 

Hoppsan, där slant jag visst lite på tangenterna...:blush:

 

Väl funnet Kjell!

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

16/9 blir det roligare!

 

Springbank 1997, Madeira single cask, cas strength, OB. Alla flaskor till Sverige

Glenburgie 1964, G&M

Strathisla 30, G&M

Glenrothes 30, G&M

Aberfeldy 14, Duthie's

och sen är det 2 Duthie's till som jag inte minns just nu.

Återkommer om det.

 

Hur står sig Strathisla 25Y G&M den nya 30Y G&M. Är det värt prisskillnaden?

Magnus Lorentz, Lund

 

Whisky Society Skåne | Whiskyklubben Slainte

The Balvenie Warehouse 24 | Highland Park - Inner circle | Friends of Laphroaig | Ardbeg committee member

Delägare i Mackmyra Reserve 2008, Extra Rök, Ex-Sherry | Bladnoch Heavily Peated Bourbon Barrel, cask 8/2009, WSS4

Link to comment
Share on other sites

Hur står sig Strathisla 25Y G&M den nya 30Y G&M. Är det värt prisskillnaden?

Stratha 30 är mer sherry. Lite tyngre smaker och dofter såsom läder och kaffe i 30'an mot 25'an.

Båda är bra, men eftersom jag gillar tunga sherrywhiskies så håller jag 30'an lite högra poängmässigt. Dock är den ju klart dyrare, så ska man väga in vad man får per krona så vinner 25'an hos mig.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har provat Springbank 1997 madeira cask?

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har provat Springbank 1997 madeira cask?

Tror det,

Sort: Springbank 11yo OB Madeira.

Färg: Ljusbrun

Doft: Spritig doft med inslag av druvor och fat. Med vatten kommer tobak, ingefära och sårbensin.

Smak: Söt sofistikerad smak med toner av fat, vanilj, malt och kryddor.

Eftersmak: Medellång, oljig, kryddig

Styrka: 55,1%

Poäng: 88

Datum: 2009-05-26

Övrigt: "D: 1997-06 B: 2009-01"

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Det är fel Springbank Madeira Benke och Puttriken.

 

Den ni pratar om är förra årets Wood Expression.

Den som nu är aktuell är en single cask buteljering som är gjord för Sverige.

Den är 13 år gammal och det blev 704 flaskor av fatet.

 

Jag har den på 88 poäng.

Det är en kryddig Springbank. Klart annorlunda mot vanlig Springbank, men bra och mycket intressant.

Ingen finish utan alla 13 åren i Madeira fat.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjena!

Är lite sugen på att göra lite nya whisky inköp!

Vad ror ni om dessa?

Glen Keith 1973 DL

Tomintoul 33 år

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Var det någon som hade provat Laffe 11y Sherry för 799:-

Låter spännande och 61% gör ju inte sake sämre.

Mikael Lindholm

Ardbeg Committee Member
Friend of Laphroaig

Delägare Mackmyra rök / sherry
Delägare Mackmyra X-rök / sherry
Delägare Box rök / ungersk ek
Delägare Box rök / sherry
Delägare Box orök / bourbon
Delägare Roslagswhisky Eko nr.1

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Var det någon som hade provat Laffe 11y Sherry för 799:-

Låter spännande och 61% gör ju inte sake sämre.

 

Visst är den mycket trevlig, men 13-åringen från Rattray som finns i beställningssortimentet tycker jag är betydligt bättre, en riktig pärla. Synd att den är så mycket dyrare (1060:-)

Per Erixon

Sunnersta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...