Jump to content
whiskyforum

Sampelflaskor

peot
 Share

Recommended Posts

Lite svar på frågorna om den "instängda luften" i de samplerör som finns i shoppen.

Den lite "syrliga" doft som finns när du öppnar sampleröret, kommer ifrån steriliseringsprocessen, och påverkar inte whiskyn vare sig i doft eller smak.

Att skölja ur med vatten innan är egentligen att förstöra steriliseringsprocessen, och en annan nackdel är att det kan finnas vattendroppar kvar i röret när whiskyn fylls

på, vilket medför att den kemiska balansen rubbas i whiskyn. Inget jag rekommenderar alltså.

Det jag brukar göra innan påfyllning är att jag svänger röret ett par ggr i luften för att "lufta ur det".

Enligt tillverkaren kan röret innehålla alkohol i år utan att plasten påverkas (och därmed förorenar alkoholen med partiklar)

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...eller för kallt

Men mer än plus 60 har man väl sällan i diskvattnet. Jag fick hem denna sorts flaska från Arsenal. Gillar den faktiskt.

Riktigt, man sköljer ur dem med ljummet till varmt vatten, jag provade med 70 gradigt vatten och det gick bra, vid 80 grader blev det deformation, är det mer än 50 grader kan man inte hålla händerna i diskbaljan.

Jag gillar den för storleken, vikten och att den är okrossbar, glas är bästa matrialet, kan kokas och limrester kan tvättas bort med aceton men med nackdelarna som nämns först.

OBS: aceton får ej användas på plastflaskor, röd eller t sprit går bra att ta bort limrester med, även kemisk ren bensin fungerar men t spriten är att föredra.

Själv använder jag en kombination av de olika flaskorna, tiden får utvisa vilket matrial som är att föredra, starkare och lättare glas vore nog det optimala.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Lite svar på frågorna om den "instängda luften" i de samplerör som finns i shoppen.

Den lite "syrliga" doft som finns när du öppnar sampleröret, kommer ifrån steriliseringsprocessen, och påverkar inte whiskyn vare sig i doft eller smak.

Att skölja ur med vatten innan är egentligen att förstöra steriliseringsprocessen, och en annan nackdel är att det kan finnas vattendroppar kvar i röret när whiskyn fylls

på, vilket medför att den kemiska balansen rubbas i whiskyn. Inget jag rekommenderar alltså.

Det jag brukar göra innan påfyllning är att jag svänger röret ett par ggr i luften för att "lufta ur det".

Enligt tillverkaren kan röret innehålla alkohol i år utan att plasten påverkas (och därmed förorenar alkoholen med partiklar)

Låter bra, tack för info'n!

Markus Nilsson

Whiskynörd

• 4 weeks later...

har länge kan man ha ett sample i plast rören som säljs i shoppen innan de påverkar innehållet?

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Share

• Create New...