Jump to content
whiskyforum
AdNauseam

Söker rådgivning

Recommended Posts

Hej! Jag är ny på forumet, och är även lite av en nybörjare när det gäller whiskey. Jag kom på ett tag sedan (inte allt för länge sedan, om jag skall vara ärlig ...jag är ju trots allt bara tjugo år gammal) att whiskey är rätt så fantastiskt, och att jag gärna skulle vilja lära mig mer om det, och tänkte att detta forum skulle vara det perfekta stället att ställa mina frågor, eftersom det var här jag läste om den första flaskan jag köpte. Jag har växt upp med en farsa vars favoritwhiskey är Lagavulin, och innan jag själv köpte min första flaska - en tjugoettårig Glengoyne - så hade jag bara haft kontakt med oerhört rökiga whiskeysorter. Glengoynen var väldigt intressant och oerhört kvalitativ, och jag gillade verkligen den effekt som sherrylagringen hade på drycken, men den var lite för torr för min smak, och det kändes som om den torrheten gjorde de väldigt distinkta ektonerna nästan lite kärva. Så nu söker jag en whiskey som är mer åt det söta hållet, och helst inte särskilt rökig ...mycket eftersom jag faktiskt aldrig har upplevt en whiskey som inte antingen är torr eller extremrökig. (Don't get me wrong... Lagavulin är som godis, men man måste ju vidga sina vyer.) Priset får vara allt ifrån 300 till 900 kronor. (Jag har sparat lite för en sådan här situation...) Jag skulle vara väldigt tacksam för all den hjälp och de råd som ni kan tänkas ge!

Hej,

Jag kan verkligen rekommendera en Speyside som funnits i Sverige ca ett år nu, AnCnoc. Mycket god, läs gärna mer om den på SB.

Slainte

MacLeod

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Om vi för enkelhetens skull ska hålla oss till standardbuteljeringar så skulle jag säga Highland park 18 YO eller Glenlivet nadurra.

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Jag måste hålla med Paer och LasseL! Fast o andra sidan ska du ju bara köpa en av dessa nu efter vad jag förstått så....

1. Highland Park 18y 549:-

2.Glenlivet Nadurra 469:-

3.Aberlour a'bunadh 599:-

Fantastiskt prisvärda alla 3!

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

Jag hade satsat på HP18 (Highland Park) om du inte är van vid fatstyrka tidigare vilket Aberlour a'bunad är tappad i.

Instämmer HP är en riktigt god sås och bland den bästa allround-whiskyn där ute.

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Wow, många svar ...bra råd dessutom. Om Highland Park är såpass välgillad så måste man väl pröva den ...Aberlour a'bunadh låter iochförsig väldigt intressant också. Jag tror inte att det så mycket är fatstyrkan hos Glengoyne (kul att lära mig de korrekta termerna också(även om det känns rätt så uppenbart så här i eftertanke - all whisky är ju trots allt eklagrad så det känns ju som om dess ektoner borde komma från fatet i vilket det har legat)) som stör mig, utan snarare att den är så torr, (jag kan ha fel här, så klart, men låt mig hållas) vilket gör att det blir en smak som antagligen är lite av en vanesak.

Tack för all er feedback ...nu är det bara att bestämma sig. Jag lutar mot en flaska Aberlour a'bunadh men vi får väl se hur det går när jag är på systemet och själv kan bilda en uppfattning om allt det där ytliga som ändå spelar roll. :lol:

Skippa annars helflaskan och välj 10-15 sampels ur Whiskyteket istället :)

Filip Ling, Stockholm

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Jag måste hålla med Paer och LasseL! Fast o andra sidan ska du ju bara köpa en av dessa nu efter vad jag förstått så....

1. Highland Park 18y 549:-

2.Glenlivet Nadurra 469:-

3.Aberlour a'bunadh 599:-

Fantastiskt prisvärda alla 3!

Håller med! HP18 är mest allround, men ändå ett måste i varje barskåp.

Jonas Remne

Wow, många svar ...bra råd dessutom. Om Highland Park är såpass välgillad så måste man väl pröva den ...Aberlour a'bunadh låter iochförsig väldigt intressant också. Jag tror inte att det så mycket är fatstyrkan hos Glengoyne (kul att lära mig de korrekta termerna också(även om det känns rätt så uppenbart så här i eftertanke - all whisky är ju trots allt eklagrad så det känns ju som om dess ektoner borde komma från fatet i vilket det har legat)) som stör mig, utan snarare att den är så torr, (jag kan ha fel här, så klart, men låt mig hållas) vilket gör att det blir en smak som antagligen är lite av en vanesak.

Tack för all er feedback ...nu är det bara att bestämma sig. Jag lutar mot en flaska Aberlour a'bunadh men vi får väl se hur det går när jag är på systemet och själv kan bilda en uppfattning om allt det där ytliga som ändå spelar roll. :lol:

Bara för att förtydliga: den fatstyrka som Jenz syftar på skulle jag tro är att whiskyn buteljerats med den alkoholstyrka den kommit ur fatet/faten med, den har alltså inte vattnats ned (blivit utspädd med vatten) efter tappning från fat vilket Lagavulin 16 och Glengoyne 21 med största sannolikhet har blivit. Aberlour a'bunadh är med andra ord en väldigt kraftfull virre vad gäller alkoholhalt och smak, klart rekommenderbar!

Martin Albinsson

Bara för att förtydliga: den fatstyrka som Jenz syftar på skulle jag tro är att whiskyn buteljerats med den alkoholstyrka den kommit ur fatet/faten med, den har alltså inte vattnats ned (blivit utspädd med vatten) efter tappning från fat vilket Lagavulin 16 och Glengoyne 21 med största sannolikhet har blivit. Aberlour a'bunadh är med andra ord en väldigt kraftfull virre vad gäller alkoholhalt och smak, klart rekommenderbar!

Ja, det var helt klart bra att veta ...undrade lite över Aberlour a'bunadhs höga alkoholhalt. Det färgade dessutom mitt slutgiltiga val, vilket blev en flaska Glenlivet Nadurra - Aberlour a'bunadh skulle ha varit lite FÖR äventyrligt, jag är ju trots allt bara en nybörjare. (Även om jag fick stoppa mig själv lite för att inte köpa den istället...) Tack igen för all er feedback, det gjorde mitt val väldigt mycket enklare - slaínte!

Bara för att förtydliga: den fatstyrka som Jenz syftar på skulle jag tro är att whiskyn buteljerats med den alkoholstyrka den kommit ur fatet/faten

Det var det jag menade. Bra med förtydligande så det inte blir missförstånd. Min tanke var att det kanske var lite brutalt att börja med en whisky som håller över 50% vol

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Det var det jag menade. Bra med förtydligande så det inte blir missförstånd. Min tanke var att det kanske var lite brutalt att börja med en whisky som håller över 50% vol

Ja, det verkade ju bli så ändå, eftersom Glenlivet Nadurra ligger på 53.6%.

Men, det gick bra ...sitter och läppjar på den just nu och den är oerhört god. Styrkan är väl en vanesak men så god som den här är så kommer jag nog inte alls ha svårt att vänja mig. :drool2:

Ja, det var helt klart bra att veta ...undrade lite över Aberlour a'bunadhs höga alkoholhalt. Det färgade dessutom mitt slutgiltiga val, vilket blev en flaska Glenlivet Nadurra - Aberlour a'bunadh skulle ha varit lite FÖR äventyrligt, jag är ju trots allt bara en nybörjare. (Även om jag fick stoppa mig själv lite för att inte köpa den istället...) Tack igen för all er feedback, det gjorde mitt val väldigt mycket enklare - slaínte!

Med A'bunadhen så hade du fått sherrytoner (en mass) vilket du gillade från Glengoynen, vilket du inte får med Nadurran och enbart i kraftigt utspädd form i Parken.

Men det kommer ju fler tillfällen :-)

(Och A'bunadh och Park 18 kan man dricka på krogen om man bara vill smaka lite...)

(...även om det kostar ~150 kronor för en trea.)

GBG

GWS #3

Med A'bunadhen så hade du fått sherrytoner (en mass) vilket du gillade från Glengoynen, vilket du inte får med Nadurran och enbart i kraftigt utspädd form i Parken.

Men det kommer ju fler tillfällen :-)

(Och A'bunadh och Park 18 kan man dricka på krogen om man bara vill smaka lite...)

(...även om det kostar ~150 kronor för en trea.)

Ja, A'bunadh är antagligen vad nästa flaska kommer vara ...och nu har jag för övrigt fått veta vad fatstyrka är och hur det funkar - är ärligt talat fortfarande ovan vid alkoholhalten i Nadurra, och skall pröva några droppar vatten för att göra dess smak lite mer tillgänglig, för än så länge så tar alkoholen över lite.

Det är dock väldigt intressant att smaka en cask strength whisky då jag tidigare bara har druckit utspädd whisky. Får se hur det blir i framtiden ...jag försöker liksom bryta mig loss från min Lagavulin indoktrinering, (det vill säga att om en whisky inte är rökig så är det inte en riktig whisky,) och börjar helt klart hitta en del konkurrenter.

Aja, då blir det väl dags att spara för nästa flaska!

Ja, A'bunadh är antagligen vad nästa flaska kommer vara ...och nu har jag för övrigt fått veta vad fatstyrka är och hur det funkar - är ärligt talat fortfarande ovan vid alkoholhalten i Nadurra, och skall pröva några droppar vatten för att göra dess smak lite mer tillgänglig, för än så länge så tar alkoholen över lite.

Glöm inte att det kan behövas stå en liten stund innan smaken balanserats efter att man vattnar.

[Men prova gärna på studs och jämför med om det står till sig tio minuter...]

GBG

GWS #3

Glöm inte att det kan behövas stå en liten stund innan smaken balanserats efter att man vattnar.

[Men prova gärna på studs och jämför med om det står till sig tio minuter...]

Ja, jag märkte verkligen att det skulle ha fått vänta lite.

Hej,

Jag kan verkligen rekommendera en Speyside som funnits i Sverige ca ett år nu, AnCnoc. Mycket god, läs gärna mer om den på SB.

Slainte

MacLeod

Ok, smaken är som baken! Är det den vanliga så är det verkligen ingen favo för mig!

Mitt tips är den nya Bunnahabain 12!

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök