Jump to content
whiskyforum

Försvinnande rök


Recommended Posts

Hej!

Jag har en del funderingar kring rökig whisky och hur röken försvinner i öppnade buteljeringar. Vissa destillerier verkar inte påverkas alls av detta, medan från andra så försvinner röken oroväckande fort.

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Edited by jonre723
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har en del funderingar kring rökig whisky och hur röken försvinner i öppnade buteljeringar. Vissa destillerier verkar inte påverkas alls av detta, medan från andra så försvinner röken oroväckande fort.

 

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Kommer väl ihåg en Lagga 16 som det var väldigt lite kvar i flaskan, röken var som bort blåst

Men den var god i alla fall! :rolleyes:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har en del funderingar kring rökig whisky och hur röken försvinner i öppnade buteljeringar. Vissa destillerier verkar inte påverkas alls av detta, medan från andra så försvinner röken oroväckande fort.

 

Vad har ni för erfarenheter av detta?

 

Jag har upplevt det tydligt på några Laphroaig buteljeringar men har nog inte tänkt så mycket mer på det, har även råkat ut för motsatsen när en ganska orökt whisky blir rökigare.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Hade ett sådant problem med min Ardbeg SN Stellar Release, den blev väldigt mycket mindre rökig efter ca 6mån och då hade jag ändå mer än hälften av såsen kvar.

Anledningen till att jag tog upp detta är att jag råkat ut för samma sak med SN10. Har även upplevt det med Laffe, men framförallt med Lagga 16 & DE.

Jag har upplevt att även mindre rökigt whisky förändrat sig under resans gång, men jag har inte upplevt det som ett lika stort problem...

 

 

Ni som håller på och häller över i mindre flaskor, hur mycket luft tillåter ni i flaskorna? Är glaspärletricket att föredra?

Edited by jonre723
Link to comment
Share on other sites

Ju mindre luft i flaskan desto bättre, tar man sig tid med att fylla över på mindre flaskor så skall man sträva efter att fylla dem så mycket det går men man måste spara ett visst ullage så att whiskyn kan expandera, en liten luftficka alltså, glaspärlor är ett slabb, ett evigt rengörande och pyssel, rekommenderas icke, men var och en är salig på sitt.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Använde sista skvätten av Supernovan förra julen.

Gjorde tryffel i 2 varianter. En rökig och en sherry (Aberlour A´Bunadh)

Ingen blev rökig! SN doftade rök men smakade nada rök.

Inköpt i maj och ca 3 dl kvar i december.

Stog nog orörd med sina 3 dl från augusti - december.

Under den tiden dunstade röken.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte också så att ung whisky förlorar sin karaktär lättare än gammal whisky när det är lite kvar i flaskan?

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Är det inte också så att ung whisky förlorar sin karaktär lättare än gammal whisky när det är lite kvar i flaskan?

Jag har en Bruichladdich 3D3 som har varit öppen i snart två år utan minsta antydan till försämring.

Edited by jonre723
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...