Jump to content
whiskyforum

Tips om Laphroaig & Caol Ila upp till 1000kr


Evilution
 Share

Recommended Posts

Howdy!

Jag och några bekanta har en liten "klubb" där vi varje månad turas om att välja en whisky ur SB`s sortiment.

Flaskan får kosta max 1000kr.

Det här är jättekul då man får chansen att prova sånt som man kanske annars inte hade valt själv.

 

Nu till anledningen att jag skriver här... Det är snart min tur att välja flaska :clap:

Jag är ganska insnöad på Islay-whisky, så jag har tänkt att jag ska passa att prova någon lite mer ovanlig sådan.

 

Jag skulle vilja ha tips på bästa Laphroaig el Caol Ila för max 1000kr som finns att handla i SB`s ordinarie eller beställningssortiment.

Tidigare har jag sneglat på Laffe 18 och Caol Ila Connoisseurs choice.

Är dessa något att "hänga i julgranen" eller rekomenderar ni något annat??

 

Jag har och har provat: Laffe CS 001, Laffe Cairdeas ME, Caol Ila DE 2009 o 2010 å givetvis 12yo

 

Tacksam för hjälp!

Mvh / Magnus Persson

 

Ardbeg Committee Member

Friends of Laphroaig plotnr: 461087

Link to comment
Share on other sites

Passa på och köp årets 12 åriga Lagavulin i cs utförande. Den kommer nog inte göra er besviken. Pris 749 kr.

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Passa på och köp årets 12 åriga Lagavulin i cs utförande. Den kommer nog inte göra er besviken. Pris 749 kr.

 

Ja de e absolut en kandidat som jag har funderat på!

Mvh / Magnus Persson

 

Ardbeg Committee Member

Friends of Laphroaig plotnr: 461087

Link to comment
Share on other sites

Ett allternativ till den är Laphroaig Cs.

finns i beställningssortimentet. ligger runt 550kr

 

 

 

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ett allternativ till den är Laphroaig Cs.

finns i beställningssortimentet. ligger runt 550kr

 

 

 

 

Jo jag har CS Batch 001... 002 kommer jag köpa åt mig själv ändå.

Har du några andra favoriter? De får gärna vara oberoende buteljerare åxå :rolleyes:

Mvh / Magnus Persson

 

Ardbeg Committee Member

Friends of Laphroaig plotnr: 461087

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Vill du testa en annan CS så går Caol Ila alldeles utmärkt att ta via privatimport. 569:-. En höjdare enligt mig och många andra.

 

Svenska Box har en flaska utvald Laphroaig för 929:-. Art nr: 86420. Denna har jag dock inte testat själv, men någon annan kanske har erfarenhet av den?

 

Ett annat tips är Caol Ila Unpeated 2010. 679:- Art. nr: 10645.

Det har varit både ris och ros om dem i kompisgänget.

Jag har dock inte testat årets men har själv gillat tidigare utgåvor.

 

Ska du ta något rökigt från annat destilleri så är Ardbeg Uigeadail är bra att bjuda på om man vill göra kompisarna glada. 669:- Ordinarie sortiment. Art. nr: 10407

Patrik Berg

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Vill du testa en annan CS så går Caol Ila alldeles utmärkt att ta via privatimport. 569:-. En höjdare enligt mig och många andra.

 

Svenska Box har en flaska utvald Laphroaig för 929:-. Art nr: 86420. Denna har jag dock inte testat själv, men någon annan kanske har erfarenhet av den?

 

Ett annat tips är Caol Ila Unpeated 2010. 679:- Art. nr: 10645.

Det har varit både ris och ros om dem i kompisgänget.

Jag har dock inte testat årets men har själv gillat tidigare utgåvor.

 

Ska du ta något rökigt från annat destilleri så är Ardbeg Uigeadail är bra att bjuda på om man vill göra kompisarna glada. 669:- Ordinarie sortiment. Art. nr: 10407

Tack för tipsen!

Caol Ila CS är något jag länge velat prova... Hur menar du med privat import? Genom bolaget eller?

Ardbeg har jag precis fulla skåpet av så de vet jag är bra grejer. Det är just Caol Ila och Laphroaig jag vill bekanta mig med lite mer =)

Mvh / Magnus Persson

 

Ardbeg Committee Member

Friends of Laphroaig plotnr: 461087

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Caol Ila CS är något jag länge velat prova... Hur menar du med privat import? Genom bolaget eller?

Ardbeg har jag precis fulla skåpet av så de vet jag är bra grejer. Det är just Caol Ila och Laphroaig jag vill bekanta mig med lite mer =)

 

 

Ja, precis, via Systembolaget.

Det går att skicka iväg förfrågningar via deras hemsida.

Annars tror jag säkert att de kan hjälpa dig på ditt närmsta bolag.

Jag fick priset för ett par månader sen men det borde ju ligga på ungefär samma nu...

 

Enligt mig riktigt prisvärd!

Patrik Berg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den av Box buteljerade Box Utvald Laphroaig 1998 (nr 86420) 929kr är väl värd att prova.

 

/Jonas

 

Ok ok... Jag är bra sugen på just den!

De finns ju några olika i SB`s sortiment. Men är dom prisvärda när de finns CS som e skitbra för 550:-??

 

Är de ingen som har provat och har åsikter om 18yo?

Mvh / Magnus Persson

 

Ardbeg Committee Member

Friends of Laphroaig plotnr: 461087

Link to comment
Share on other sites

Laffe 18 är lite tam i min gom, inte riktigt den där käftsmällen man väntar sig. Tycker den påminner mycket om Quarter Cask om du har provat den?

 

Skulle hellre ta en CS eller Box än 18yo om det var mina pengar. Om jag hittar en tom sample-flaska kan du få en skvätt...

Link to comment
Share on other sites

Laffe 18 är lite tam i min gom, inte riktigt den där käftsmällen man väntar sig. Tycker den påminner mycket om Quarter Cask om du har provat den?

 

Skulle hellre ta en CS eller Box än 18yo om det var mina pengar. Om jag hittar en tom sample-flaska kan du få en skvätt...

 

Tack för svaret!

Jo, QC har jag ju druckit... Så den säger inte mer alltså.

Då börjar det ju verkligen luta åt Box för CS kommer jag handla mig en alldeles egen så fort lönen rullar in :clap:

Ett sample vore guld! Hör av dig via PM om du skulle hitta på en flaska.

Det vore högst tacksamt :rolleyes:

Mvh / Magnus Persson

 

Ardbeg Committee Member

Friends of Laphroaig plotnr: 461087

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Jo, QC har jag ju druckit... Så den säger inte mer alltså.

Då börjar det ju verkligen luta åt Box för CS kommer jag handla mig en alldeles egen så fort lönen rullar in :clap:

Ett sample vore guld! Hör av dig via PM om du skulle hitta på en flaska.

Det vore högst tacksamt :rolleyes:

Om du vill smaka en god Laphroaig bry dig inte om Box smakar och doftar parfym, enligt min näsa och mun odrickbar. Det finns så mycket annan :whistling:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Caol Ila CS finns bl.a. på TWE, men du hamnar runt 980 SEK.

 

Annars finns det 1st flaska kvar på SB av Laphroaig Sherry Cask 11år från Dewar Rattray ;)

 

 

Denna Laffe har jag försökt att köpa på Sb i stockholm men dom har ej hittat den, är tyvärr ett saldofel....:angry:

var själv mycket sugen på den!!

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Om du vill smaka en god Laphroaig bry dig inte om Box smakar och doftar parfym, enligt min näsa och mun odrickbar. Det finns så mycket annan :whistling:

 

Men vilken tur! Ge mig gärna tips på nån annan är du snäll.

Eller är de svårt att komma under 1000lappen??

Mvh / Magnus Persson

 

Ardbeg Committee Member

Friends of Laphroaig plotnr: 461087

Link to comment
Share on other sites

Denna Laffe har jag försökt att köpa på Sb i stockholm men dom har ej hittat den, är tyvärr ett saldofel....:angry:

var själv mycket sugen på den!!

 

Det är ju tyvärr rätt vanligt med saldofel som de verkar... Jag har själv råkat ut för det några gånger :doh:

Du ska ha tack! Nu slipper jag iaf bli besviken...

Mvh / Magnus Persson

 

Ardbeg Committee Member

Friends of Laphroaig plotnr: 461087

Link to comment
Share on other sites

Laffe 18 är lite tam i min gom, inte riktigt den där käftsmällen man väntar sig. Tycker den påminner mycket om Quarter Cask om du har provat den?

 

Skulle hellre ta en CS eller Box än 18yo om det var mina pengar. Om jag hittar en tom sample-flaska kan du få en skvätt...

Jag tycker OB 18 Yo är en riktigt bra utgåva som överglänser CS (red stripe, batch 01) och slår QC med hästlängder.

 

De olika Cairdeas-utgåvorna är också trevliga alternativ.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Denna Laffe har jag försökt att köpa på Sb i stockholm men dom har ej hittat den, är tyvärr ett saldofel....:angry:

var själv mycket sugen på den!!

 

Den Rattray-Laffe jag rekommenderade högre upp i tråden är åtminstone i min gom flera poäng bättre än 11-åringen från ett ganska trött sherryfat, typ 91p (13-åringen) mot 87p (11-åringen), men smaken är ju som baken.

Per Erixon

Sunnersta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...