Jump to content
whiskyforum

Snattarna väljer whisky


LMR
 Share

Recommended Posts

Snattarna väljer whisky

2011-02-18

 

Förra året stals det för över 12 400 kronor i timmen i landets Systembolagsbutiker.

 

Det motsvarar 200 flaskor vin i 60-kronorsklassen. Oftast stjäls dock inte vin, utan starksprit.

 

LISTAN TOPPAS av whiskymärket Famous Grouse på halvflaska. Därefter kommer Bells, Absolut vodka och Gordons Dry gin, samtliga på halvflaska, rapporterar Metro.

 

Systemets svinn har ökat kraftigt de senaste tio åren, i takt med att fler butiker fått självbetjäning. /TT

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

De smygalkoholiserade damerna och deras handväskor...

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Såväl Bells, Famous som Gordons på halvflaska är platta flaskor (absolut är rund), en klar fördel om man vill stoppa den i fickan i ett obevakat ögonblick.

 

Jag jobbade ett par månader i en större självserveringsbutik för några år sedan och med jämna mellanrum kom farbror Blå och hämtade mindre ärliga kunder som vi avslöjat. Värstingen hade en lång rock med specialsydda innerfickor, jag tror vi plockade av honom 6 flaskor av varierande storlek.

Link to comment
Share on other sites

 

Förra året stals det för över 12 400 kronor i timmen i landets Systembolagsbutiker.

 

 

 

Kul att de har olika info beroende på vart man läser. På text tv står det 9.884 kronor i timmen

 

http://svt.se/svttext/web/pages/115.html

Martin Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Kul att de har olika info beroende på vart man läser. På text tv står det 9.884 kronor i timmen

 

http://svt.se/svttex.../pages/115.html

 

Med moms blir det 12355:-, kanske den "felräkningen" olikheten beror på?

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Nu vart jag lite osäker, kan det så här i efterhand räknas som snatteri om man stoppat tex en PE 10'a i en Lord Calvert kartong? :unsure:

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Nu vart jag lite osäker, kan det så här i efterhand räknas som snatteri om man stoppat tex en PE 10'a i en Lord Calvert kartong? :unsure:

basbear

 

Får man med en kartong om man köper Lord Calvert ???

 

.... ändå märkligt att inte Lord Calvert toppar som säljer 20% mer än Famous Grouse och finns i halvflaska.

 

Någon som är med om ett vad? Mittt vad: att Lord Calvert hamnar under 1 milj liter under 2011....

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

Får man med en kartong om man köper Lord Calvert ???

 

.... ändå märkligt att inte Lord Calvert toppar som säljer 20% mer än Famous Grouse och finns i halvflaska.

 

Någon som är med om ett vad? Mittt vad: att Lord Calvert hamnar under 1 milj liter under 2011....

 

Björneman körde en ironisk fundering om calvert men vi kan byta ut den mot något annat skräp med kartong, tänk skräcken när man kommer hem och öppnar sin PE tia och där står en skitwhisky i kortongen, ren och skär skräck.. haha, gud förbjude...

 

Trodde själv också på att Lord Calvert var den mest snattade drycken.

 

Louis, jag sätter inte emot då jag delar din uppfattning, skitwhiskyn kommer äntligen att dala till förmån för kvalitetsprodukterna

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Björneman körde en ironisk fundering om calvert men vi kan byta ut den mot något annat skräp med kartong, tänk skräcken när man kommer hem och öppnar sin PE tia och där står en skitwhisky i kortongen, ren och skär skräck.. haha, gud förbjude...

 

Trodde själv också på att Lord Calvert var den mest snattade drycken.

 

Louis, jag sätter inte emot då jag delar din uppfattning, skitwhiskyn kommer äntligen att dala till förmån för kvalitetsprodukterna

 

Och jag som hade hoppats att du skulle erbjuda en Glenlochy Rare Malts1969 26 yo 58,8% mot en PE i ett vad...

 

Såg att de 1999 sålde nästan 1,5 miljoner liter så de har tappat rejält.

 

Priset har en avgörande betydelse på systemets försäljning även om den billigaste inte alltid är den som säljer mest. Beror även på om de är i ordinarie sortiment eller inte.

Statistiki 2010

 

Mest köpta whisky:

Lord Calvert 1,02 milj liter (-6,7%)

209:- (billigaste kostar 203:-)

 

 

Mest köpta vin:

Umbala över 5 milj liter (+66%)

149:-/3 ltr (billigaste kostar 139:-)

 

 

Mest köpta öl:

Sofiero nästan 20 milj liter (+3,3%)

10:90/0,5 l burk (billigaste kostar 10:40)

 

Mest köpta vodka:

Explorer över 1,1 milj liter (-12,6 %)

194:-

 

 

Mest köpta gin:

Gibson´s London Dry 260 tusen liter (-4,3%)

199:- (billligast 198:-)

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...