Jump to content
whiskyforum

Senast öppnade flaska. Korken åkte ur...


Recommended Posts

Murray har väll Preludium 01 på samma poäng.. När man inser hur fel vi andra poängsätter whisky känns det som man ska sluta prova och sälja hela samlingen :(

 

 

Jim Murray har ju rätt o ha fel han me'! :D

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör verkligen inte dem som klankar ner på namnkunniga whiskyskribenters förmåga att sätta betyg och själv får jag ibland höra att jag är en high grader av mina vänner runt mig, men när jag jämför mina betyg med andra svenska skribenters så ligger deras i regel avsevärt över mina. Som jag ser det beror de på att de är ovana att använda MM-skalan...men som sagt, det är ingen vetenskap, det är ju intressantare att veta att exempelvis Gjörling tycker att någon whisky är värd fem poäng mer än någon annan han bedömt än att undertecknad tycker att den ligger tio poäng bakom.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa recensioner etc. att man kan vara så långt från varandra ibland gällande tycke o smak! Synnerligen charmigt!

"smaken e' som baken,o de e väl tur det!"

 

Det viktigaste för mig är att jag kan göra hyfsade bedömningar via nån man känner väl, som har samma tycke o smak. Bra vid t.ex. eventuella köp. Inte 100 % säkerhet givetvis, men nån form av riktmärke blir det iaf'!

Sen är ju samples är att föredra om chans finnes!

 

Tack för ordet.

Min personliga åsikt!

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

CV'n där är lite av en scizofren whisky skulle jag vilja påstå. Gett den högt vid något tillfälle men normalt är den tam och "standard" på runt 80. Om man vill ha lite militant oberoende input så varför inte hoppa till http://whisky-monitor.com som börjar likna nåt snart :). Där får CV'n i snitt strax över 80.

 

Att ge den 92 (!) är fullständigt orimligt högt och säger tyvärr mycket om (de flesta) "whiskyskribenter", tråkigt som f*n :/

 

mvh, Robert

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

[Jag tycker mig skönja ett visst mönster där den personliga smaken och poängsättningen inte alltid stämmer överens med vad de "namnkunniga" skribenterna anser och det egna omdömet hävdas med kraft och beslutsamhet.

Det är väl i allra högsta grad naturligt att det blir så, då den egna smaken är just egen, och inte en allmän uppfattning.

 

När det gäller Longrow CV så är det faktiskt fler än de "namnkunniga" som anser den bra då den vann en deltävling i Enköping i höstas.

 

VM-provning XVI: Enköping 5/10

1. Longrow CV 46%

2. Kilchoman Autumn 2009 Release 46%%

----------------------------

3. Benromach Peat Smoke 46%

4. Ballechin #4 Oloroso 46%

5. Amrut Peated 46% </SPAN>

 

Jag vill med detta peka på att det kan vara läge att pröva en tidigare testad whisky igen och kanske omvärdera tycke och smak och inte döma ut något på förhand.

 

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Longrow CV så är det faktiskt fler än de "namnkunniga" som anser den bra då den vann en deltävling i Enköping i höstas. [/size]

 

VM-provning XVI: Enköping 5/10

1. Longrow CV 46%

2. Kilchoman Autumn 2009 Release 46%%

----------------------------

3. Benromach Peat Smoke 46%

4. Ballechin #4 Oloroso 46%

5. Amrut Peated 46% </SPAN>

 

Det där var ju å andra sidan inte något vidare skarpt startfält...

 

83 poäng har jag på Longrow CV, och oftast tycker jag att den är rätt trevlig, men det är absolut ingen smaksensation på något sätt. Trevlig, kort och gott.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Det där var ju å andra sidan inte något vidare skarpt startfält...

 

83 poäng har jag på Longrow CV, och oftast tycker jag att den är rätt trevlig, men det är absolut ingen smaksensation på något sätt. Trevlig, kort och gott.

Håller med det startfältet var verkligen tunt, känns mer som kval till farmarliga än VM.

Gissar att Henrik håller sig till sorter han blir sponsrad med av importörer och det begränsar startfältet.

 

Har dock inte testat Longrow CV, men har 10yo 1993/2003 på 84p.

Kilchoman Autumn 2009 Release 46%, ej testat Spring 2010 ger jag 79p vilket är bra med tanke på åldern.

Benromach Peat Smoke 46% har jag på 79p

Ballechin #4 Oloroso 46%, inte testat denna men har #1 på 66p och #2 på 68p

Amrut Peated 46%, testat och gett den 80p

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med föregående talare! Provade CV hösten 2008, 83p :g: Inte än av mina höjdare direkt. Forumet verkar mer trovärdigt än de så kallade experterna ;)

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

[Jag tycker mig skönja ett visst mönster där den personliga smaken och poängsättningen inte alltid stämmer överens med vad de "namnkunniga" skribenterna anser och det egna omdömet hävdas med kraft och beslutsamhet.

Det är väl i allra högsta grad naturligt att det blir så, då den egna smaken är just egen, och inte en allmän uppfattning.

 

När det gäller Longrow CV så är det faktiskt fler än de "namnkunniga" som anser den bra då den vann en deltävling i Enköping i höstas.

 

VM-provning XVI: Enköping 5/10

1. Longrow CV 46%

2. Kilchoman Autumn 2009 Release 46%%

----------------------------

3. Benromach Peat Smoke 46%

4. Ballechin #4 Oloroso 46%

5. Amrut Peated 46% </SPAN>

 

Jag vill med detta peka på att det kan vara läge att pröva en tidigare testad whisky igen och kanske omvärdera tycke och smak och inte döma ut något på förhand.

 

 

 

Jag är osäker. Men är detta ironiskt menat? :)

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Benromach Peat Smoke 46%, är detta samma som hette Curiositas innan? den har jag på 82p

Micke nu blandar du ihop Benriach Curiositas med Benromach Peat Smoke :stjarnsmall:

Edited by Lazze

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Micke nu blandar du ihop Benriach Curiositas med Benromach Peat Smoke :stjarnsmall:

 

Korrekt Benromach Peat Smoke har jag testat och gett 79p

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

[Jag tycker mig skönja ett visst mönster där den personliga smaken och poängsättningen inte alltid stämmer överens med vad de "namnkunniga" skribenterna anser och det egna omdömet hävdas med kraft och beslutsamhet.

Det är väl i allra högsta grad naturligt att det blir så, då den egna smaken är just egen, och inte en allmän uppfattning.

 

När det gäller Longrow CV så är det faktiskt fler än de "namnkunniga" som anser den bra då den vann en deltävling i Enköping i höstas.

 

VM-provning XVI: Enköping 5/10

1. Longrow CV 46%

2. Kilchoman Autumn 2009 Release 46%%

----------------------------

3. Benromach Peat Smoke 46%

4. Ballechin #4 Oloroso 46%

5. Amrut Peated 46% </SPAN>

 

Jag vill med detta peka på att det kan vara läge att pröva en tidigare testad whisky igen och kanske omvärdera tycke och smak och inte döma ut något på förhand.

 

 

hehe, jag vet inte om du skojar eller är ute för att provocera men du har helt rätt i att man skall följa utvecklingen på exempelvis Longrow C.V, batcherna varierar och de strävar seriöst för att förbättra sin whisky efter nedgången i producerad kvalité kring slutet eller rättare sagt de sista tio åren på 1900 talet, så visst kan det poppa upp en buteljering som sticker ut, hoppas att det blir regel av det för bra Longrows det uppskattar vi verkligen.

 

Jag vill egentligen inte kommentera dessa " namnkunniga " whiskyskribenter från ex. expressen, ditt vin, dagens nyheter och industri och övriga som skriver om whisky i pressen, en del skriver nonsens och en del skriver bra, en del provar bevisligen inte så mycket whisky att de har något att tillföra, en del är tydligen inte komfortabla med whiskyns 100 skala och en del är rena amatörtyckanden, och det är inget fel i det bara det framgår,! jag kan lätt ta ut tjugo stycken från forumet som verkligen brinner för det här med whisky och seriöst provat, bedömt och poängsatt 2000-5000 stycken per pers. som har träning, kunskap och erfarenhet av att ge en bra beskrivning av en whisky, givetvis dippar varje person någon gång då och då men sammantaget får man en väldigt bra uppfattning.

 

Sedan har vi whiskyfreaks ett annat ess i skjortärmen i form av det internationella whiskysällskapet Malt Maniacs som med sin enorma kunskap och sitt osjälviska sätt att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper på lyfter oss nerds till en ytterligare dimension.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Personligen måste jag säga att jag värderar kunskapen här på forumet mer än än många " experter " där ute. Det har ju visat sig i det här fallet med Longrow CV att de flesta har den i spannet 80-85 p ( personligen har jag den på 85 ) . Om jag då hade haft funderingar på ett köp så hade den här vetskapen betytt mer för mig än om några experter hade över 90 p på en skala som man ibland tror börjar på 87-88 p. Sedan tycker jag själv att jag är tillräckligt trygg i min egen bedömning, trots min korta tid som " nörd", att jag kan stå för om jag personligen skulle ge den 90p. Det är ju faktiskt ändå bara vad jag tycker.

 

Nästan så det borde varit en egen tråd det här...

 

Nu är det dags att jobba igen!

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Personligen måste jag säga att jag värderar kunskapen här på forumet mer än än många " experter " där ute. Det har ju visat sig i det här fallet med Longrow CV att de flesta har den i spannet 80-85 p ( personligen har jag den på 85 ) . Om jag då hade haft funderingar på ett köp så hade den här vetskapen betytt mer för mig än om några experter hade över 90 p på en skala som man ibland tror börjar på 87-88 p. Sedan tycker jag själv att jag är tillräckligt trygg i min egen bedömning, trots min korta tid som " nörd", att jag kan stå för om jag personligen skulle ge den 90p. Det är ju faktiskt ändå bara vad jag tycker.

 

Nästan så det borde varit en egen tråd det här...

 

Nu är det dags att jobba igen!

 

När jag läser det här så inser jag att nåt positivt måste jag iallafall tillföra mina medlemmar :g::P

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

hehe, jag vet inte om du skojar eller är ute för att provocera men du har helt rätt i att man skall följa utvecklingen på exempelvis Longrow C.V, batcherna varierar och de strävar seriöst för att förbättra sin whisky efter nedgången i producerad kvalité kring slutet eller rättare sagt de sista tio åren på 1900 talet, så visst kan det poppa upp en buteljering som sticker ut, hoppas att det blir regel av det för bra Longrows det uppskattar vi verkligen.

 

Jag vill egentligen inte kommentera dessa " namnkunniga " whiskyskribenter från ex. expressen, ditt vin, dagens nyheter och industri och övriga som skriver om whisky i pressen, en del skriver nonsens och en del skriver bra, en del provar bevisligen inte så mycket whisky att de har något att tillföra, en del är tydligen inte komfortabla med whiskyns 100 skala och en del är rena amatörtyckanden, och det är inget fel i det bara det framgår,! jag kan lätt ta ut tjugo stycken från forumet som verkligen brinner för det här med whisky och seriöst provat, bedömt och poängsatt 2000-5000 stycken per pers. som har träning, kunskap och erfarenhet av att ge en bra beskrivning av en whisky, givetvis dippar varje person någon gång då och då men sammantaget får man en väldigt bra uppfattning.

 

Sedan har vi whiskyfreaks ett annat ess i skjortärmen i form av det internationella whiskysällskapet Malt Maniacs som med sin enorma kunskap och sitt osjälviska sätt att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper på lyfter oss nerds till en ytterligare dimension.

 

Well said.

 

Något som man lär ta i beaktning med vissa buteljeringar är batchvariationer. Det kan skilja oerhört mellan vissa batcher. 88 poäng 2009 kan vara 81 poäng året efter. Men i övrigt så lyssnar jag på Malt Maniacs plus flertalet på forumet.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Visst är det med en god del ironi, humor och självkritik som jag väcker frågan om Longrow CV. Jag kan bara konstatera att jag, trots alla mina levnadsår och erfarenheter, fortfarande "går på" den samlade och officiella expertisens spel emellanåt.

 

Vi har, som tur är, en samlad och tämligen ärlig och unik kunskap i detta forum som blir till en tydlig vägvisare i de urval vi gör i våra inköp.

 

Jag värdesätter detta mycket och gläds åt att många kan kosta på sig i att vara ärliga i både positiva såväl som negativa erfarenheter och ingen behöver skämmas för ett felköp eller två.

 

Jag ber härmed att få avsluta ämnet Longrow CV för denna gången i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Avonside Glenlivet -38

 

Härligt! Ska bli riktigt skoj att pröva denna. Hur tyckte du själv att den var?

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Härligt! Ska bli riktigt skoj att pröva denna. Hur tyckte du själv att den var?

 

Grym doft och jäkligt häftig! Men doften var bland det bästa jag känt.

 

OBE, honung, nötter vingummi, peppar i munnen

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Grym doft och jäkligt häftig! Men doften var bland det bästa jag känt.

 

OBE, honung, nötter vingummi, peppar i munnen

 

Det låter ju bra! Och med tanke på att det är ett X antal fina springbanks som passerat din nos så är det nog en ok doft du pratar om...

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Tog nyss beslutet om att en Yoichi 15yo 45% tvunget måste öppnas så så fick det bli :drool2:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...