Kronik Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 (edited) Erfarenhetrna av Japaner har hittills baserat sig på Yoichi 10 & 12yo. Frugan skall på båten och då tänkte jag passa på att beställa lite whisky därifrån. Problemet ligger i valet mellan Hakushu 10, 18, Yamazaki 10 och 12. Skulle vara intressant ett höra lite åsikter om dessa och köptips. Sneglade på gamla diskussioner, men hittade ingen info om destilleriernas smakprofiler. Vad borde man alltså köpa? Egna favoriter bland skottarna är springbank, benromach, laphroaig, balvenie osv. Sherrybomberna a'bunadh och revival är ok, men föredrar nog en lättare sherry, modell springbank 15. Tack i förhand för hjälpen! Edited February 26, 2011 by Kronik Niklas Kronberg Friends of Laphroaig Ardbeg committee The Glenlivet Guardians Link to comment Share on other sites More sharing options...
whiskystore Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Jag tycker att Yamazaki vinner över Hakushu alla gånger. Vänliga Hälsningar Kjell Öberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutfisk Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Yamazaki är bättre men hoppa gärna 10, 12 och kör på 18-åringen istället. De första två är inte speciellt goda. Filip Ling, Stockholm Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kronik Posted February 27, 2011 Author Report Share Posted February 27, 2011 Jag anade lite att Yamazakin skulle dra det längre strå't. Ännu för några dagar sedan tyckte jag mig se 18yo:n i sortimentet men nu var den borta! Finns det någon gnutta rökighet i Yamazakin, åsikterna verkar lite delade och hur pass sherryig är 18yo:n? Niklas Kronberg Friends of Laphroaig Ardbeg committee The Glenlivet Guardians Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complex Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 (edited) Erfarenhetrna av Japaner har hittills baserat sig på Yoichi 10 & 12yo. Frugan skall på båten och då tänkte jag passa på att beställa lite whisky därifrån. Problemet ligger i valet mellan Hakushu 10, 18, Yamazaki 10 och 12. Skulle vara intressant ett höra lite åsikter om dessa och köptips. Sneglade på gamla diskussioner, men hittade ingen info om destilleriernas smakprofiler. Vad borde man alltså köpa? Egna favoriter bland skottarna är springbank, benromach, laphroaig, balvenie osv. Sherrybomberna a'bunadh och revival är ok, men föredrar nog en lättare sherry, modell springbank 15. Tack i förhand för hjälpen! Såg att valet stod mellan Hakushu 10 , 18 och Yamazaki 10 , 12. I det fallet så vinner Hakushu 18 alla dagar i veckan för min egen del. http://nonjatta.blogspot.com/ Denna sida fungerar bra för mej,med åsikter och framtida köptips. Edited February 27, 2011 by Complex Lennart HertilFriends of Laphroaig,Ardbeg Committee, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 (edited) Jag håller med Complex här. Hakaushu 18 över de andra men Yamazaki 18 kommer tätt efter. Men som sagt...smaken är........ Edited February 27, 2011 by Rolle Roland Johansson/Varberg Friends of Laphroaig Plot No: 377846 Ardbeg Committee Friends of the Classic Malts Grevens WK www.tastenote.se www.facebook.com/tastenote www.theunguided.com www.facebook.com/theunguided Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutfisk Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Läste väll lite hastigt jag med. Hakushu 18 är riktigt bra! Däremot finns det två utgåvor av Hakushu 18. 43% samt 43.5%. Den med högre alkohol är märkbart bättre. Filip Ling, Stockholm Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinsa Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 för mig är det dött lopp mellan Hakushu 18 och Yamazaki 18, båda bra whiskys. De har ju lite olika karaktär... köp båda! Martin Sandberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
basbear Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Läste väll lite hastigt jag med. Hakushu 18 är riktigt bra! Däremot finns det två utgåvor av Hakushu 18. 43% samt 43.5%. Den med högre alkohol är märkbart bättre. Tänk vad smaken e som baken ibland Undrar vad jag skulle ge den 43% då? Hakushu 18y [+-2009] OB 43,5% 84p Yamazaki 18y [+-2008] OB 43,0% 91p Yamazaki 18y [+-2010] OB 43,0% 91p basbear MVH Björn ScholzArdbeg Committee MemberFriends of Laphroaig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kronik Posted February 27, 2011 Author Report Share Posted February 27, 2011 Jahaja. Tack så mycket för svaren! Er kan man lita på! Blir väl en Hakushu 18 då. Yamazaki 12:an ser för övrigt ut att vara till hälften av det priset Alko tar... Niklas Kronberg Friends of Laphroaig Ardbeg committee The Glenlivet Guardians Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts