Jump to content
whiskyforum

Ardbegchallenge


mausen
 Share

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu börjar jag åtminstånde att bege mig mot Kungliga tennishallen för att avnjuta fina rökiga......

Medlem i:

Friends of Laphroaig

 

Skottlandresor

Juli-2010 Oban - The Famous Grouse

Nov-2010 Bowmore - Ardbeg - Laphroaig - Bruichladdich - Caol Ila - Lagavulin

Link to comment
Share on other sites

Jaha, blir visst inget för oss. När biljetterna skulle hämtas ut visade det sig att vi var för sena, de var tvugna att hämtas ut före 12. :( Jaja, får hitta på något annat i väntan på Wu-Tangs spelning ikväll. Ha så skoj ni som ska dit, hälsa Dr Lumsden och Heads!

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Då var världsrekord inte så viktigt om man inte låter folk hämta ut Sina biljetter

 

Jaha, blir visst inget för oss. När biljetterna skulle hämtas ut visade det sig att vi var för sena, de var tvugna att hämtas ut före 12. :( Jaja, får hitta på något annat i väntan på Wu-Tangs spelning ikväll. Ha så skoj ni som ska dit, hälsa Dr Lumsden och Heads!

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

Link to comment
Share on other sites

Då är vi på väg hem från försöket, tyvärr blev det inget rekord denna gång. Vi var många som försökte men det räckte inte hela vägen. Supernovan avslutade kvällen, men Alligatorn kommer att införskaffas....

Medlem i:

Friends of Laphroaig

 

Skottlandresor

Juli-2010 Oban - The Famous Grouse

Nov-2010 Bowmore - Ardbeg - Laphroaig - Bruichladdich - Caol Ila - Lagavulin

Link to comment
Share on other sites

Då är vi på väg hem från försöket, tyvärr blev det inget rekord denna gång. Vi var många som försökte men det räckte inte hela vägen. Supernovan avslutade kvällen, men Alligatorn kommer att införskaffas....

Jag tror att man satsat fel när man bara erbjuder buteljeringar som de flesta redan provat. Låt oss säga att man buteljerat några gamla fat bara för detta tillfälle, då skulle det varit slutsålt innan man hunnit säga single cask.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man satsat fel när man bara erbjuder buteljeringar som de flesta redan provat. Låt oss säga att man buteljerat några gamla fat bara för detta tillfälle, då skulle det varit slutsålt innan man hunnit säga single cask.

 

 

Ja, det kanske är så.

Jag tyckte iallafall att det var en "kul grej". Världsrekord i whiskyprovning måste nog bli lite jippo-betonat. Det jag tyckte var dumt var att musiken omgärdades av fyrverkier och scenrök, dom lukterna tar lätt över whiskyns egen doft. Jag hade nöjt mig med en eller flera mindre grupper som spelade skotsk folkmusik. Det hela hamnade lite mellan kulturafton och rockkonsert.

 

Sen tror jag att det var en illa vald dag, en lördag mitt i en långhelg på försommaren. Många som är upptagna på annat håll.

 

Funderar

/Björn G.

Björn Gustavsson

Stockholm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man satsat fel när man bara erbjuder buteljeringar som de flesta redan provat. Låt oss säga att man buteljerat några gamla fat bara för detta tillfälle, då skulle det varit slutsålt innan man hunnit säga single cask.

Håller med dig Lasse. Detta kändes väldigt ointressant.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man satsat fel när man bara erbjuder buteljeringar som de flesta redan provat. Låt oss säga att man buteljerat några gamla fat bara för detta tillfälle, då skulle det varit slutsålt innan man hunnit säga single cask.

 

 

Ett problem med detta Lasse, Ardbeg har inga gamla fat att buteljera. Det är därför de överträffar sig själva med att ständigt hitta på nya sätt att sälja ung whisky till sina fans.

 

Personligen är jag mycket imponerad av Ardbegs förmåga att skapa hype kring sitt varumärke, men inte särskilt imponerad av whiskyn som de gör numera. Den är på inget sätt märkligare än annan ung Islaywhisky, bara betydligt bättre marknadsförd.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

jag måste säga at det var en marketing afton,trodde dock at den sista whisky på challengen var god, det var en casksample sherry fat 1998

 

Traffade några jag känner igar ,så det var bra

 

Geert

Proud member of www.lindores.be

 

www.ardbeg.eu(The real Ardbeg site)

 

Geert Bero

Link to comment
Share on other sites

Min reflektion över gårdagens rekord försök.

 

Om det nu är ett seriöst försök att sätta ett världsrekord i att dricka Whisky så varför:

 

1, Ta in Peter Siepen som konfrancier och som det verkade, inte tycker om Whisky särskilt mycket.

Jag har inget emot honom personligen men.

 

När man kanske kunde tagit in någon som är intresserad och ställt relevanta och intressanta frågor nu när man hade chansen med både Mickey och Bill på scenen inför en mycket trogen publik!

 

2, Att ha mer fokus på ett rock band och som försöker få igång en samling människor med att klappa händer, när man sitter med Whisky i knäna, och inte vill något annat än smaka av. Däremot Säckpipe orkestern som var där känns ju Skottskt.

 

3, Ha kvinnor som springer runt i gummistövlar och korta jeans shorts som säljer nötter (till nötter ?) i skottkärror för 30:-.

 

4, Dessutom dra av fyrverkerier innan avsmakningen? Kanske inte påverkar smaken men definitivt luktsinnet, i och med att ventilationen var noll och ingenting.

 

5, Dåligt organiserat när det gäller inköp av mat och drycker, biljett i ena kassan och hämta ut i en annan. Stänga av vissa köer och hänvisa till en annan bara för att öppna upp den samma igen några minuter senare.

 

6, Hämtningen av proverna var ju ett skämt.

 

7, Varför lägga detta på en stor helg när man veta att halva Stockholm är borta denna helg?

 

Visserligen kommer de mycket trogna Ardbeg fansen ändå, men vi hade varit fler med en annan helg.

 

8, En sak till. Denna prissättning, först fick jag betala 399:- för att komma in på detta event, sedan tar dom 150:- för 2 små öl och en liten Wrap med någon röra till. Nja…

 

Att betala 550:- för detta känns inte bra eller seriöst, jag är inte snål men någon motta för det vara.

 

Även om jag gillar Ardbeg J

 

9, Finns det ventilation i denna byggnad?

 

Det kanske bara är jag som tycker så här och är gnällig men detta är ju ett forum där man får tycka till!

 

// Pepe

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med pepe om allt han skriver, en total skandal. :angry:

Kan du någonsin förlåta mig Håkan för att jag lurade med dig? :unsure:

Tur att man fick träffa några forumiter i alla fall. :)

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Tur man satt hemma och hoade med en uggla!

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med Pepe. Några ytterligare frågor:

 

Varför ska man stå 40 minuter i kö i avgaserna och i cykelbanan på Lidingövägen?

 

Varför skriver man i inbjudan att programmet börjar 16.00 och håller på till 20.00 när det börjar 17.50 och håller på till 18.45?

 

160:- per liter för ölen är mer än vad Stockholms guldkrogar tar - är det nödvändigt?

 

Varför får vissa betala 420:- och andra 324:- i inträde?

 

Hur kan man ta hit två erkända whiskyauktoriteter so Dr. Bill och Mr Heads utan att låta dom dela med sig av sitt whiskykunnande?

 

Hur kan man ta hit 9 säckblåsare och 4 slagverkare och låta dem spela i totalt 4 minuter?

 

Hur nära världsrekordet var vi? Har vi inte rätt att få veta det?

 

Slutresultatet blev alla fall att det starka varumärket Ardbeg fick sig en rejäl smäll. Jag och mina 3 kamrater passar vad gäller Ardbeg ett tag framåt.

Anders Hjelm

 

Jag har inte för många whiskyflaskor - jag är bara lite efter i mitt drickande.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... :g:

 

Nu var jag inte på plats,så jag kan inte uttala mig i fallet men,kanske har de inte i showbiz att göra...

 

...men,whisky kan de fortfarande göra.

 

 

Var sak på sin plats!

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... :g:

 

Nu var jag inte på plats,så jag kan inte uttala mig i fallet men,kanske har de inte i showbiz att göra...

 

...men,whisky kan de fortfarande göra.

 

 

Var sak på sin plats!

 

 

 

Word !!

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med Pepe. Några ytterligare frågor:

 

Varför ska man stå 40 minuter i kö i avgaserna och i cykelbanan på Lidingövägen?

 

Varför skriver man i inbjudan att programmet börjar 16.00 och håller på till 20.00 när det börjar 17.50 och håller på till 18.45?

 

160:- per liter för ölen är mer än vad Stockholms guldkrogar tar - är det nödvändigt?

 

Varför får vissa betala 420:- och andra 324:- i inträde?

 

Hur kan man ta hit två erkända whiskyauktoriteter so Dr. Bill och Mr Heads utan att låta dom dela med sig av sitt whiskykunnande?

 

Hur kan man ta hit 9 säckblåsare och 4 slagverkare och låta dem spela i totalt 4 minuter?

 

Hur nära världsrekordet var vi? Har vi inte rätt att få veta det?

 

Slutresultatet blev alla fall att det starka varumärket Ardbeg fick sig en rejäl smäll. Jag och mina 3 kamrater passar vad gäller Ardbeg ett tag framåt.

 

Som en sann Ardbegälskare måste jag tyvärr hålla med om kritiken. Med undantag av de 30 minuter som provningen tog så kunde det ha varit vilken typ av tillställning som helst men inte en whiskyprovning. Jag, och jag vet också ett antal andra, hade helt andra förväntningar på arrangemanget. Fanns ansvariga företag för olika delar av "eventet" men dom verkade helt okunniga om hur att arrangera för whiskyintresserade människor.

 

När man sedan jämför med vad som kan erbjudas vid destilleriet så blir skillnaden avgrundsdjup. Så här i efterhand så känns Ardbeg Challenge som ett onödigt evenemang och det hade varit bättre om det aldrig genomförts.

 

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

LVMH va håller ni på med ar min tanka sedan et par år,dom ar altid sa tysta och sen ska allting kommer med en smäll,men whiskyn bli inte bättre jämfört med dom gamla flaskarna.

 

Jag kann bara befräfta

 

Man can never own enough old Ardbeg

Proud member of www.lindores.be

 

www.ardbeg.eu(The real Ardbeg site)

 

Geert Bero

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...