Jump to content
whiskyforum

Whiskey känd från film

Recommended Posts

Hej,

Jag skall om några veckor hålla en bjudning för mina kamrater i en whiskeyklubb.

Ämnet för tillställningen skall vara "whiskey känd från film".

För att komma tillrätta med inköpen behöver jag köptips.

Någon som vet några märken samt vilken film de medverkat i?

Thanx!

Hej,

Jag skall om några veckor hålla en bjudning för mina kamrater i en whiskeyklubb.

Ämnet för tillställningen skall vara "whiskey känd från film".

För att komma tillrätta med inköpen behöver jag köptips.

Någon som vet några märken samt vilken film de medverkat i?

Thanx!

Suntory Whisky syns en del i Lost in Translation!

http://www.wind.dk/film.whisky.html

Edit: hittade denna länken.

Edited by Phantom87

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Band of Brothers - Vat 69

http://www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=2738

Edit: länk..

Edited by Phantom87

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

I undergångsfilmen Day After Tomorrow plockar de fram en Balvenie 12yo i den skotska stationen när de inser att loppet är kört. Värt att notera är att karaktären Dennis avslutar allt med att skåla för Manchester United.

David Mortimer-Hawkins

The Stockholm Malt & Metal Society

Loch Lomond från Tintin..

Jo Jo, bara ett litet aber

Tintin ritades och skrevs på 50-talet då fanns inte Loch Lomond, alltså rent påhitt

Loch Lomond bötjade destillera 1965 :whistling:

Slainte mhath

Lasse Holm

I början på Ironman så öppnas det en metall låda med en eller flera Douglas Laing Old Malt flaskor.

Gick dock inte att se vilka.

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Jo Jo, bara ett litet aber

Tintin ritades och skrevs på 50-talet då fanns inte Loch Lomond, alltså rent påhitt

Loch Lomond bötjade destillera 1965 :whistling:

Han drack väl Johnnie Walker också! (Den svarta ön,första utgåvan!) Även Haig Blended scotch Whisky får han av Alan i nån bok...Krabban med guldklorna har jag för mej?

Mycket bra serie figur den där Tintin.Läst böckerna många ggr,fast det va längesen.Men däremot sett filmerna många ggr....ganska nyligen då lillgrabben gillar dem skarpt!

Edited by Lemmy

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

Han drack väl Johnnie Walker också! (Den svarta ön,första utgåvan!) Även Haig Blended scotch Whisky får han av Alan i nån bok...Krabban med guldklorna har jag för mej?

Mycket bra serie figur den där Tintin.Läst böckerna många ggr,fast det va längesen.Men däremot sett filmerna många ggr....ganska nyligen då lillgrabben gillar dem skarpt!

Haddocken dricker Loch Lommond i första brittiska utgåvan av Svarta ön från 1965, sedan dess har den förekommit i nyöversättningar. Tidigare drack han Old Scotch. Den svenska översättaren valde att kalla hans whisky för extra prima kalasmust och romen för piratolja. Kreativt och lutheranskt omdömesgillt så det förslår.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Den "sympatiske" Dalziel i deckar-serien Dalziel & Pascoe hinkar en hel del HP. I en del avsnitt säger han " I need a big Highland Park" när han beställer i baren. Serien är numera nedlagd.

Slaínte

Holger Berndt, Lindås

-------------------------------------------

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Malty Towers Whisky Association

Haddocken dricker Loch Lommond i första brittiska utgåvan av Svarta ön från 1965, sedan dess har den förekommit i nyöversättningar. Tidigare drack han Old Scotch. Den svenska översättaren valde att kalla hans whisky för extra prima kalasmust och romen för piratolja. Kreativt och lutheranskt omdömesgillt så det förslår.

Personligen har jag ALDRIG kikat sååå noga. Men saxat ur Allt Om Whisky:

"Första gången Loch Lomond dyker upp i ett Tintin-äventyr är i den omtecknade versionen av Den svarta ön (1965), ett äventyr som till stor del utspelar sig på en ö utanför den skotska byn Kiltoch. I den första svartvita versionen av Den svarta ön från 1938 är det istället Johnnie Walker som Haddock dricker. När albumet skulle ges ut i Storbritannien ville förlaget att det skulle moderniseras. Hergé skickade sin medarbetare över kanalen för att göra skisser. Detta var precis samtidigt som Loch Lomond byggdes och det är väl rimligt att anta att starten var omskriven och att Loch Lomond just därför fick en hedersplats i Haddocks barskåp"

Skitsamma...karl'n gillar wirre...vem f*n gör inte det! :stjarnsmall:

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

I Constantine dricker Keanu Reeves Ardbeg TEN.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"