Jump to content
whiskyforum

Hur många Skotska Destillerier har du provat?


basbear
 Share

  

109 members have voted

  1. 1. Hur många Skotska malt destillerier har du provat?



Recommended Posts

Senaste beskedet är att den skickades me Royal Mail den 14/12. Jag har fått ett fraktnummer, men tyvärr var det ingen tracking på det.

 

Jag får posten runt kl 14, återkommer i eftermiddag.

 

Edit: Fick en intressant avi i posten, återkommer e 17

 

 

Jag säger som Fylking, Äntligen!

 

Nu står den hemma på bänken i alla fall. PM kommer att gå ut under helgen till de som anmält sitt intresse.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Postmannen hade ett litet grönt paket med sig till mig idag, en Abhainn Dearg står nu framför mig. Tack Gunnar !

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Postmannen hade ett litet grönt paket med sig till mig idag, en Abhainn Dearg står nu framför mig. Tack Gunnar !

Redan provad, det var intressant. Tackar!

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Redan provad, det var intressant. Tackar!

 

Vad är ditt intryck Lasse? Tänkte ge mej på den i morgon.

Blir väl lite fågelskådning kan man tänka :whistling:.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Vad är ditt intryck Lasse? Tänkte ge mej på den i morgon.

Blir väl lite fågelskådning kan man tänka :whistling:.

Ja, vad ska jag säga? Jag tyckte den var väldigt kantig, omogen, smakade i min gom fotfarande en del new make, men så är den ju så ung. Jag tyckte inte den var god, men satte 74p. Tycker det är svårt att sätta poäng på så unga whiskies, ska man bedöma den efter samma mall som andra, eller ska speciell hänsyn tas till att den är så ung? Behållningen låg för min del i att få chansen att prova detta nya destilleri, och det är jag glad för. Tack Gunnar :clap:

Edit: Tror mig förresten ha provat ett cask sample tidigare, men vet inte om den var gammal nog att kallas whisky.

Edited by LasseL

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad ska jag säga? Jag tyckte den var väldigt kantig, omogen, smakade i min gom fotfarande en del new make, men så är den ju så ung. Jag tyckte inte den var god, men satte 74p. Tycker det är svårt att sätta poäng på så unga whiskies, ska man bedöma den efter samma mall som andra, eller ska speciell hänsyn tas till att den är så ung? Behållningen låg för min del i att få chansen att prova detta nya destilleri, och det är jag glad för. Tack Gunnar :clap:

Edit: Tror mig förresten ha provat ett cask sample tidigare, men vet inte om den var gammal nog att kallas whisky.

Tack för omdömet.

Håller med om att det är svårt att bedöma ungdomarna, men viss newmake är ju bättre än annan. T.ex. är Smögens väldigt fruktig och fin, medans Laphroaigs är vedervärdig. Provade en gång Kilchoman och Laffe new make h.t.h och Kilchoman vann hur lätt som helst. Men en Laffe CS är ju fantastiskt god och en gammal sherrylagrad Laffe kan slå det mesta på fingrarna, så man vet aldrig vad det ska bli förrän det är färdigt s.a.s.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Tack för omdömet.

Håller med om att det är svårt att bedöma ungdomarna, men viss newmake är ju bättre än annan. T.ex. är Smögens väldigt fruktig och fin, medans Laphroaigs är vedervärdig. Provade en gång Kilchoman och Laffe new make h.t.h och Kilchoman vann hur lätt som helst. Men en Laffe CS är ju fantastiskt god och en gammal sherrylagrad Laffe kan slå det mesta på fingrarna, så man vet aldrig vad det ska bli förrän det är färdigt s.a.s.

Precis! Så det svåra är om man ska bedöma efter hur det smakar nu, eller hur man tror att det kommer att bli, eftersom det känns att potential finns.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Precis! Så det svåra är om man ska bedöma efter hur det smakar nu, eller hur man tror att det kommer att bli, eftersom det känns att potential finns.

Nu har jag också provat och precis som du, så satte jag 74p. Betyget måste ju sättas på det man provar och inte vad det kan komma att bli.

Tror nog att det finns potential att det blir bra grejor om en 7-8 år. Huvudsaken är att de inte snålar på fatkvaliteten.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också provat och precis som du, så satte jag 74p. Betyget måste ju sättas på det man provar och inte vad det kan komma att bli.

Tror nog att det finns potential att det blir bra grejor om en 7-8 år. Huvudsaken är att de inte snålar på fatkvaliteten.

Hur i ....... kan ni sätta 74p på sånt skräp, jag sätter samma poäng på denna treåring som på newmaken (den är ju lagrad tre år på ståltank) min poäng tiogradiga skalan 0p= ca 50p, drack en halv centiliter resten gick i vasken :whistling:

tur att smaken är som ...., klöven :drool2:

Tack Gunnar för att vi fick tillfälle att smaka :clap:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Hur i ....... kan ni sätta 74p på sånt skräp, jag sätter samma poäng på denna treåring som på newmaken (den är ju lagrad tre år på ståltank) min poäng tiogradiga skalan 0p= ca 50p, drack en halv centiliter resten gick i vasken :whistling:

tur att smaken är som ...., klöven :drool2:

Tack Gunnar för att vi fick tillfälle att smaka :clap:

 

hehe, nu snackar vi, jag tycker att många är så artigt korrekta ( det är iofs inget fel ) det var rent skräp, efter sippen så gick det resterande i vasken, huvva.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Mycket kul och trevligt att fått chansen att sampla men mer än 55p kunde det inte bli.

 

Tack Gunnar!

 

Svårt att betyg sätta "whisky" och new make.....

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Melin och jag har nu provat denna newmake och enats om 60 poäng. då är vi snälla tycker vi.

Trots detta var det kul att prova, tack Gunnar för möjligheten att prova detta sample.

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Melin och jag har nu provat denna newmake och enats om 60 poäng. då är vi snälla tycker vi.

Trots detta var det kul att prova, tack Gunnar för möjligheten att prova detta sample.

det var ingen newmake, den hade blivit "Scottish single malt whisky" :whistling:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag provat den nya singel malten från Lewis. Jag gav den 73 poäng. Helt ok doft (dock hyfsat likt grappa, vilket är en dryck jag gillar) och hyfsad smak. Betänk att den bara är tre år och har framtiden för sig. Vad förväntar ni er av en 3-årig skotte egentligen? Klart renare i doft/smak än vad Mackmyra var med samma ålder.

 

Jag hällde inte ut i vasken även om den inte var någon höjdare. Vill ni smaka vaskwhisky så har jag Bagpiper att skicka på studs ... :rolleyes:

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag provat den nya singel malten från Lewis. Jag gav den 73 poäng. Helt ok doft (dock hyfsat likt grappa, vilket är en dryck jag gillar) och hyfsad smak. Betänk att den bara är tre år och har framtiden för sig. Vad förväntar ni er av en 3-årig skotte egentligen? Klart renare i doft/smak än vad Mackmyra var med samma ålder.

 

Jag hällde inte ut i vasken även om den inte var någon höjdare. Vill ni smaka vaskwhisky så har jag Bagpiper att skicka på studs ... :rolleyes:

Visst är det svårt att bedöma så ung whisky? Jag trodde att jag var den mest generöse som gav 65p :) BTW, nästan frestande att smaka Bagpiper bara därför att.. :P

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Visst är det svårt att bedöma så ung whisky? Jag trodde att jag var den mest generöse som gav 65p :) BTW, nästan frestande att smaka Bagpiper bara därför att.. :P

Nja, jag vet inte om det är så svårt egentligen. Det gäller att verkligen dofta och smaka. Visst smakar den ungdomligt, men den är inte oren. Längre upp så gav du 74 p. Har du reviderat ner till 65 nu?

 

Bagpiper'n har en doft som säger "fara, drick inte om livet är dig kärt". Om man ändå smakar så är den mera ok men inte bra. Men man blir en erfarenhet rikare ändå.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag vet inte om det är så svårt egentligen. Det gäller att verkligen dofta och smaka. Visst smakar den ungdomligt, men den är inte oren. Längre upp så gav du 74 p. Har du reviderat ner till 65 nu?

 

Bagpiper'n har en doft som säger "fara, drick inte om livet är dig kärt". Om man ändå smakar så är den mera ok men inte bra. Men man blir en erfarenhet rikare ändå.

Helt riktigt, 74p ska det vara! Förväxlade den med en annan. Ja, då är vi ju ganska överens då.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Helt riktigt, 74p ska det vara! Förväxlade den med en annan. Ja, då är vi ju ganska överens då.

Yes, här är vi lite partners in crime :D

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

det var ingen newmake, den hade blivit "Scottish single malt whisky" :whistling:

 

Jag vet det Lasse, skulle skrivit "newmake" med citationstecken då den ju var 3 år gammal. Vi kände också en tydlig dragning åt grappahållet, vilket jag inte anser vara en positiv markör för en whisky.

Håller fast vid mitt låga betyg, kan inte tänka mig att höja för att den har bra potential och kan bli bra med åren, betyget gäller här och nu för mig.

 

Edit: hällde faktiskt ut det mesta i vasken, synd på så dyra droppar. :blush:

Edited by BosseK

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Jag vet det Lasse, skulle skrivit "newmake" med citationstecken då den ju var 3 år gammal. Vi kände också en tydlig dragning åt grappahållet, vilket jag inte anser vara en positiv markör för en whisky.

Håller fast vid mitt låga betyg, kan inte tänka mig att höja för att den har bra potential och kan bli bra med åren, betyget gäller här och nu för mig.

 

Edit: hällde faktiskt ut det mesta i vasken, synd på så dyra droppar. :blush:

Japp, betygen skall absolut gälla här och nu. När den får längre lagring kommer den närma sig 80 p :)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...